Podle náměstkyně hejtmana Moravskoslezského kraje pro oblast školství Věry Palkové je pravděpodobné, že pokud by to takto pokračovalo, čekala by region katastrofa.
Vymírají řemeslníci. I učitelé
„Bohužel na základních školách nám už skoro neučí muži a manuální zručnost dětí se nám čím dál víc vytrácí,“ řekla Palková. I proto dává Moravskoslezský kraj zelenou všem projektům na podporu popularizace technického vzdělávání u mladých lidí.
Jednim z takovýchto programů je Region4Tech, který za pomocí evropských peněz realizuje Agentura pro regionální rozvoj pro žáky základních škol. První z pěti plánovaných třídenních workshopů v přírodě na Čeladné už absolvovali žáci sedmých a devátých tříd ze ZŠ Fryčovice a ZŠ Raškovice.
TÉMA nezaměstnanost: ČTĚTE ZDE
„Děti si formou her rozšířily obzory ve dvou oborech – elektrotechnice a stavebnictví. Každý žák absolvoval celý postup výroby jednoduchého elektroobvodu pod odborným dohledem a získal tak zajímavější představu o elekrotechnice a jejím užitku pro praxi. Své výtvory si pak odvezly s sebou domů, aby se pochlubily svým rodičům a kamarádům. Dále se děti seznámily se stavebními obory. Poznávaly materiály, mohly si odzkoušet jejich vlastnosti atd. Program workshopů byl doplněn různými soutěžemi, testy hlavolamy, poznávacími kvízy a podobně,“ řekl ParlamentnímListům.cz Josef Lukosz z Průmyslové školy elektrotechniky a informatiky, který se na přípravě odborného programu pro děti podílel.
Tři dny zdarma. Rodiče nadšeni
Podle učitelky ze Základní školy Raškovice Sylvy Mertové byli rodiče dětí, které workshopu na Čeladné zúčastnili, velmi mile překvapeni. „První věc, která pro ně byla důležitá bylo zjištění, že na tento třídenní pobyt nemusí dát ani korunu, vše je hrazeno z rozpočtu projektu. Většinou děti, které byly vybrány, protože mají předpoklad pokračovat ve studiu na technické škole, pocházejí ze sociálně slabších rodin. Rodiče byli ale také rádi, že jejich dítě se něčemu přiučí a něco si vlastnoručně vyzkouší. Nedůvěra jsme nezaznamenali, protože rodiče byli dobře s projektem obeznámeni. Navíc jako doprovod jeli vyučující, které znají dobře jak děti tak rodiče,“ řekla Mertová, kterou nejvíce na workshopu překvapilo, jaké sebevědomí zde děti získaly.
„Víte, většina z nich se učí hůř, než ty děti, které se chystají pokračovat ve studiu na gymnáziích. A najednou i je někdo chválil, protože se jim něco podařilo, něco vyrobily, ono to fungovalo, blikalo, najednou byly i ony úspěšné. Získaly neuvěřitelnou sebedůvěru,“ vysvětlila ParlamentnímListům.cz Mertová.
I ředitelka ZŠ Raškovice Alexandra Filarová hodnotí projekt jako úspěšný. „Propagují ho samotné děti, které svým kamarádům vyprávějí, co zažily. Tak se různé technické školy a učební obory dostávají do povědomí většího okruhu dětí.“
Exkurze na ÚP jako motivace
Podle Svatavy Tekeliové, učitelky ze ZŠ Raškovice, jsou děti v osmých třídách seznamování i s aktuální nabídkou úřadu práce: „V rámci předmětů pracovních činností a občanské výchovy pořádáme už léta exkurze na úřad práce, kde mají šanci seznámit se s fungováním úřadu, podívat se na nejžádanější profese z databáze, dozví se, co musí mít za vzdělání na tu, kterou profesi. Vyzkouší si i osobnostní testy.“
Do programu Region4tech, který má rozpočet 4,23 miliony korun se v Moravskoslezském kraji je zapojeno 15 základních škol. Děti se jeho prostřednictvím dostanou také do závodů, navštíví odborná učiliště. „Rádi jsme využili možnost zapojit se do takovéhoto projektu, protože jsme malá škola. Je nás celkem 13 učitelů a už nemáme další kapacitu organizovat nic podobného. Je dobře, že děti z tak malé obce jako je naše mají možnost poznat i něco jiného, než s čím se setkávají celý život. Navíc jim informace předávají odborníci, kteří mají úplně jinou autoritu než učitel,“ řekla redakci ředitelka ZŠ Raškovice Alexandra Filarová.
Před touto vládou bylo líp. Nezaměstnaná 50nice na pracáku
Již malé děti však odkoukávají od dospělých a učí se. Mnohdy však nemají ve svém okolí vzor manuálně zručného člověka. Nebylo by proto dobré finančně podpořit technické kroužky pro menší děti ve volnočasových aktivitách? „Nedovedu si to prakticky představit. Myslím si, že je to spíše místní než krajská záležitost. Kroužky většinou fungují v rámci středisek volného času pod městy a obcemi. Kraj má už dnes jenom jedno jediné středisko volného času Juventus v Karviné, a to se samozřejmě věnuje i technickým a přírodovědným aktivitám. Z pohledu finanční podpory kraje to určitě není reálné, protože rozpočet kraje je hodně napjatý,“ uvedl pro Parlamentní listy Libor Lenčo, vedoucí odborného školství MSK.
Agentura pro regionální rozvoj připravuje pro podporu zájmu technického vzdělávání další projekty. Podle její ředitelky Petry Chovaniokové se pověst projektu Region4Tech natolik rozšířila, že se do dalšího podobného programu přihlásil dvojnásobný počet základních škol.
Čtěte také:
-
Sociolog nemá práci. Prchá do Holandska. Drábek: Smutný to případ
-
Člověk má cenu do 45 let, pak už ne. Divné praktiky českých firem
-
Propouštění na Úřadu práce: Od dubny stovky a není to konečná
-
Drábek hájí svůj nápad: Nepoženu člověka na Úřad práce, stačí na poštu
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Anna Vidiševská