„My jsme na generálním štábu připravovali celý plán restrukturalizace letectva. A to se týkalo od stíhaček přes vrtulníky po dopravní letectvo - všeho. A bylo zde spoustu variant. A jednou z těch variant byly i letouny CASA, ale byly tam i letouny C-27J Spartan italské firmy Alenia Aeronautica,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz Pavel Štefka. Ten byl do února 2007 jako armádní generál náčelníkem generálního štábu. Ve funkci ho nahradil Vlastimil Štefka, který ve funkci skončí během letošního června.
O konkurenčních letadlech Spartan se často hovoří jako o levnější a přitom lepší variantě řešení problému naší armády, pokud jde o dopravní letadla. Například Estonsko tři tato letadla nakoupilo za zhruba dvě miliardy korun. Ovšem podle mnohých se levněji daly pořídit i naše CASY. Jako příklad je uváděno Portugalsko a Polsko. Obě země nakoupily tato letadla násobně levněji.
Mohli jsme srovnávat dvě letadla
„Dokonce obě letadla sem do České republiky přiletěla a měli jsme možnost se na ně podívat. Ale potom to další řešení, to už bylo v době, kdy já jsem náčelníkem generálního štábu nebyl," podotkl Štefka v souvislosti s údajnou kritikou letadel CASA.
Za nevyhovující inkriminovaná letadla nepovažuje. „To, co se často uvádí, že třeba CASA nesplňuje dolet, takže to není pravda. Často se hovoří o tom, co všechno se do CASY nevejde. Tady je třeba říct, že do všech takovýchto menších letadel, menších než je americký Hercules, se samozřejmě nevejdou kontejnery a podobně, ale to se všechno vědělo,“ míní Štefka.
CASY odpovídají požadavkům
„A ani se nic takového nechtělo,“ dodává. „To byla velikostí náhrada za dosluhující Antonovy AN-26 a do těch také nešel kontejner,“ vysvětluje někdejší náčelník generálního štábu.
Štefek tak odmítl častou výhradu „odborných“ periodik, která tvrdila, že CASY na rozdíl od konkurenčních a levnějších Spartanů nepojmou kontejnery NATO. „To není pravda, my jsme se na to dívali a velké kontejnery, o kterých se neustále mluví, se nevešly ani do konkurenčních Spartanů,“ řekl Štefek ParlamentnímListům.cz.
Ten zdůraznil, že CASY primárně nebyly pořizovány kvůli nějakým velkým kontejnerům. „Ta byla opatřována, jak už jsem řekl, jako náhrada za AN-26, aby se s nimi mohlo létat do misí a aby se ty mise mohly zásobovat,“ řekl Štefka redakci.
Proč nakonec CASA, to nevím
„Obě dvě letadla, ať už CASA nebo Spartan, to splňují. U Spartana pro mě jako plus hrálo to, že se tehdy řešilo, jestli se koupí C-130 neboli Hercules. Spartan je totiž malý Hercules, stejné součástky, stejný servis. Ale to, jak se to finálně řešilo, proč padlo rozhodnutí pro CASU, tak to už nevím,“ krčí Štefka rameny.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ondřej Vaněk