„Největší riziko je selektivnost,“ uvedl mluvčí ministerstva školství Ladislav Němec. Zpráva tím míří na praktické (dříve zvláštní) školy, v nichž nezřídka končí i zdravé děti bez postižení, které jsou ale znevýhodněné sociálně. Často se pak jedná o děti romské.
Kromě praktických škol se selektivita prý projevuje i na přehnaném počtu dětí na nižších gymnáziích, která jsou určena primárně žákům výjimečně nadaným.
Ladislav Němec zároveň potvrdil, že dokument od OECD varuje i před sestavováním žebříčku škol na základě výsledků v plošném testování, tedy státních maturit nebo srovnávacích testů v páté a deváté třídě základních škol. Samo testování podle slov ministra Josefa Dobeše organizace pochválila.
Standardy pro děti i učitele
S výkladem ministerstva ale nesouhlasí spolek EDUin, kterému je činnost ministra Dobeše už dlouho trnem v oku. „Přesný opak je pravdou. Studie naopak upozorňuje na velká rizika plošných testů, vyzývá ministerstvo k opatřením, která sníží negativní důsledky testování, a nabádá ho, aby raději rozvíjelo průběžné hodnocení, které žákům pomáhá v učení,“ uvedla tvrzení zástupců EDUinu ČTK.
Zpráva OECD prý ministerstvu pochválila i připravovaný projekt standardu učitelské práce. „Je to obdoba jakýchsi atestačních stupňů,“ nastínil Němec.
„Je to dobrovolná záležitost. Když pedagog bude chtít zůstat prostým pedagogem, nemusí nic absolvovat, bude tomu mít odpovídající platové zařazení. Pokud se bude chtít posunout, absolvuje nějaké kurzy, školení, které budou v rámci celého toho systému uznatelné pro zvýšení o ten jeden daný stupeň nebo kredit, tak bude mít odpovídající finanční ohodnocení,“ doplnil.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jhe