Jazykové vzdělání patří k zásadním faktorům určujícím konkurenceschopnost země. Schopnost komunikovat v jiné řeči či řečech než mateřštině, předurčuje i profesní úspěch lidí na pracovním trhu. Studie OECD opakovaně prokázaly, že úroveň znalosti jazyka je z hlediska konkurenceschopnosti jedním z nejvýznamnějších faktorů, dokonce významnějším než podpora přílivu zahraničních investic. V tomto duchu je žádoucí, abychom maximálně usilovali o zlepšení jazykových schopností našich dětí. Povinnou výuku, kterou MŠMT zavázalo všechny základní školy v druhém stupni od začátku školního roku 2013/2014, nutno nahlížet i z hlediska této perspektivy.
Přesto Česká školní inspekce uvádí, že asi jedna třetina škol bude mít potíže s naplněním tohoto požadavku. Proto musíme vidět tento krok MŠMT také jako cestu k přirozené optimalizaci sítě škol, ke které nutně povede. Nakonec to bude na rodičích. Budou posílat děti do školy, která není schopna kvalitně zajistit další jazyk, nebo podstoupí určité nepohodlí spojené s dojížděním pro lepší vzdělání dětí? Pokud zvolí druhou variantu, bude to znamenat jistou formu selekce škol.
Je to opatření tvrdé, ale výsledky se během několika let projeví jak v případě optimalizace sítě škol, tak tlaku na pedagogické fakulty. Od nich se teď očekává, že připraví motivované a zapálené mladé jazykáře.
Anna Putnová
předsedkyně sněmovního Výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Anna Putnová - profil