Přesvědčil se o tom několikrát v tomto týdnu i zpravodaj ParlamentníchListů.cz a rozhodl se svoji zkušenost popsat, tak, jak situaci vnímal.
Vlaky k prasknutí – čím kratší, tím lepší
Není snad jediný rychlíkový spoj v těchto dnech mezi Plzní a Prahou (snad s výjimkou víkendových pendolin), aby nebyl především mezi Plzní a Prahou (a zpět) nacpán k prasknutí. Mezinárodní rychlíky Jan Hus a Albert Einstein, které jezdí z německého Mnichova a Regensburgu pod bavorskou firmou ALEX, „přepřahají“ v krajské západočeské metropoli lokomotivu a je zde dobrým zvykem, že se tu povětšinou připojí další prázdné české vagony. To v těchto dnech je však nevídaný luxus. Vedení Českých drah asi pozapomnělo, že jsou jedny z nejdelších zimních prázdnin za posledních několik let, a proto “takticky“ nepřidaly ani sedadlo.
Namačkáni nejen v kupé, ale mnohdy i na chodbičkách to ocení především cestující s malými dětmi. „Mám rodinu rozházenou po celém vagoně, aby mi alespoň prckové seděli,“ řekla nám jedna z cestujících maminek, vydajíc se na prohlídku hlavního města. „Vagony jsou to hezké, německé, ale je jich málo. Nechápu, proč nemohou alespoň jeden či dva naše ještě připojit.“
Pěkné počasí vytáhlo na cestování nejen celé rodinky, ale také trempy a přítele přírody, kteří s batohy, případně psy, začali dělat další zajímavý kolorit českého cestování, ne nepodobný dřívějšímu Balkánu. Němečtí turisté rovněž nechápavě kroutili hlavami, proč tyto spoje o svátečních dnech, kdy se přesouvají stovky a stovky lidí, nejsou posíleny. „U nás jezdí více spojů a jsem překvapen, že tady máte pomalu dvoutýdenní sváteční grafikon,“ řekl nám jeden Němec ze Straubingu, který si dobré místo zajistil vlastně tím, že jel z Bavorska. Z Plzně už by takové štěstí neměl – a nebylo to vůbec „padesát na padesát“.
Nebýt „žlutých“ autobusů…
O víkendu se situace zhoršila i u autobusových spojů. Nebýt Jančurových „žluťásků“, autobusy ČSAD i dalších dopravců by na tratích Plzeň-Praha byly na vyhynutí. „Strašně mne překvapilo, že spoj, který obsluhovaly Autobusy VKJ a jenž zastavoval v pracovních dnech i v nemocnici Motol, už z nového jízdního řádu vypadl,“ řekl pro ParlamentníListy.cz jeden z cestujících, který nechtěl být jmenován. Jezdil na ošetření do Fakultní nemocnice v Motole, a že linka jej „vyhodila“ přímo před vrátnicí, kvitoval s nadšením. Pro údajnou nerentabilnost však spoj již nejezdí. Skutečností však je, že důchodci a Ukrajinci, kteří většinou jezdili jako řidiči nejen na této lince, už povětšinou měli – všechna čest – svůj profesní život za sebou a noví prostě na trhu nejsou.
„Jak je možné, že Jančurova Student Agency jezdí Praha-Plzeň každou hodinu a bez dotací a naši dopravci se na to za subvence ministerstva i kraje pomalu vybodnou?“ To slyšíte velmi často. Podle získaných informací je dopravní obslužnost zajištěna z větších okresních měst, především Domažlic a Klatov, ale na linku Tachov – Praha vzpomínají právě lidé z menších obcí, jako například Konstantinovy Lázně či Bezdružice. Také linka Plzeň – Příbram, provozovaná jiným soukromým dopravcem, skončila, opět pro nerentabilnost. „Tak ať nejezdí velké autobusy, které jsou jako kravíny a opravdu vozí vzduch a nasadí něco menšího,“ komentují to občané. A zase slyšíme - na renovaci a nový vozový park nejsou peníze…
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Fiala