Do kavárny v ostravském Knihcentru vcházel profesor Martin Putna za potlesku. V reakcích na dotazy moderátora se věnoval také paralelám v rituálech ruského pravoslaví a bolševického režimu. Mimo jiné i o tom totiž hovoří ve své nové knize Obrazy z kulturních dějin ruské religiozity, kterou přijel do Ostravy představit: „V pravoslavném procesí se nosí ikony, obrazy světců, Krista a Bohorodičky, na prvního máje se nosívaly obrazy Marxe, Engelse, Lenina a Stalina. Pak Stalina zrušili, ale princip zůstal,“ uvedl Putna s tím, že podobné souvislosti už před ním někteří historikové popisovali. Hovořil o tom, že církve pořádaly koncily, na kterých se stanovovalo, jaká je správná nauka a byli vylučování heretikové. Stejný princip platil podle Putny na stranických sjezdech. „Konaly se bohoslužby k mučedníkům. Komunistický režim vymyslel uctívání mrtvých partyzánů. Vůbec nejvýraznější je motiv mauzolea na Rudém náměstí. To je přeci Boží hrob v Jeruzalémě,“ doplnil. Pak také zmínil vymítání Lenina: „Udělali nový Boží hrob, ve kterém je nový spasitel, který je přeci věčně živý. Velmi vtipně to vystihla před rokem jedna umělecká skupina, která udělala performaci „vymítání Lenina“. Vzali svěcenou vodu a říkali: „Ty, mrtvý, vstaň a přestaň náš národ otravovat.“ Trvalo to pár minut, než přišla policie. Myslím, že velmi trefně vystihli princip kvazireligiozity sovětského modelu.“
Performace skupiny Pussy Riot vychází z křesťanské tradice?
Padla i tato otázka: „Ve Vaší knize se můžeme dozvědět, že performace skupiny Pussy Riot vychází z křesťanské tradice jurodivosti. Co vlastně Pussy Riot kopírovaly?“ Putna tyto úvahy vysvětlil: „Není to přímé kopírování. Až později jim bylo řečeno: „Holky, vy se vlastně chováte jako jurodiví.“ Ony se zamyslely a řekly, že vlastně ano. Původně své aktivity takto nemyslely, ale to je přesně to, čemu říkám, že v nás pracují archetypy, kulturní tradice našich předků. Jurodivost je stará tradice pravoslavná nebo východokřesťanská, tzv. bláznovství pro Krista.“ K pojmu pak doplnil: „Byla to jakoby zvláštní kulturní instituce lidí, kteří se chovali jako magoři, provokovali, porušovali veškerá náboženská a společenská tabu, ale zároveň se věřilo, že jsou svatí a vlastně nedotknutelní a že tou jakoby svatou provokací upozorňují na rizika ustálené křesťanské spokojené společnosti, na to, že je ještě hlubší pravda, než je dodržování náboženských pravidel. Jsou lidé, kteří mohou dodržovat náboženská pravidla, ale jejich víra je mrtvá a společnost může být vnitřně zcela bez ducha. Institut jurodivosti upozorňoval právě na toto.“
Putna: „Pravoslavná církev vyznamenává předsedu ruských komunistů. To je svět, kde žijeme.“
Když Pussy Riot pronikly do chrámu Krista Spasitele a provedly punkovou modlitbu, podle Putny vlastně navazovaly nevědomky na zmiňovanou tradici jurodivosti. „Ta modlitba není protináboženská, je proti Putinovi a proti patriarchovi,“ doplnil Putna. Upozornil také na dokument, jehož autorem je švýcarský režisér Milo Rau, který pojednává o procesu s Pussy Riot a procesech proti výtvarným umělcům. „Na straně obhajoby vystupuje Gleb Jakunin, což je někdo jako u nás Josef Zvěřina nebo Václav Malý, kněz, disident, tedy morální autorita. Ten je hájí a říká: „Samozřejmě, že jsou to chuligánky, ale jsou to svaté chuligánky.“ V reakci na dotaz moderátora o podpoře kapely ze strany konzervativních kruhů, Putna reagoval: „Jistě,

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: Daniela Černá