Stovky studentů se tísnily ve vysokoškolské aule, kde se uskutečnila debata s prezidentem republiky. Další stovky jich stály před místností a sledovaly vystoupení hlavy státu na připravených televizních obrazovkách, protože kapacita sálu nestačila. Svůj proslov k vysokoškolákům začal prezident Miloš Zeman i těmito slovy: „Ve svém úvodním vystoupení bych chtěl mluvit, i když jsem ekonom a bývalý prognostik, o problematice vysokého školství obecně a technického školství zvláště.“ Předeslal, že si na tuto problematiku vytvořil názor po konzultaci s řadou odborníků.
„Chtěl bych zdůraznit, pokud je to potřebné, že je to subjektivní názor, který přináším do diskuze na toto téma, diskuze s mnoha protikladnými názory,“ řekl také Zeman a dále pokračoval: „Jen blázen se domnívá, že má absolutní pravdu. Pravda vzniká z diskuze, pravda je vždy subjektivní a člověk má vždy pochybovat o své vlastní pravdě, natož o pravdách druhých. S tímto skeptickým předesláním bych řekl pár slov o tom, co pokládám za jeden z největších problémů našeho technického školství. Jsme industriální země, za Rakouska-Uherska zde dokonce bylo soustředěno 70 procent průmyslového potenciálu. V určité době začal být průmysl považován za něco málo potřebného a akcentoval se problém tzv. terciálního sektoru, to znamená sektoru služeb. Tento sektor absorboval především příslušníky a absolventy jiných oborů než technických. Na druhé straně došlo k saturaci tohoto sektoru a na obzoru se objevuje sektor vědy a výzkumu. Já bych dodal nejen základního, ale především aplikovaného výzkumu. Ve Velké Británii, kolébce průmyslové revoluce, se objevila asi před deseti lety myšlenka reindustrializace Evropy, myšlenka návratu k původnímu významu průmyslu, byť je to průmysl nové generace, s vysokou přidanou hodnotou a průmysl, který je prosycen výsledky aplikovaného výzkumu,“ uvedl také Zeman.
Zeman: Dostává-li vysoká škola špatné absolventy ze středních škol, není v silách nedostatek plně odstranit
Úvodem se pak Zeman dostal k problémům českého vysokého školství: „Jak to souvisí s vysokoškolským technickým vzděláváním? Víte, že školský systém je pyramida a čím jsou pevnější základy této pyramidy, tím viditelnější je její špička, která se nebortí. Nebudu vás unavovat úvahami o mateřských školkách, předškolní výchově, dokonce ani o základním vzdělání. Nabídnu vám pouze jednu hypotézu. Dostává-li vysoká škola špatné absolventy ze středních škol, není v silách žádné vysoké školy tuto špatnost dostatečně odstranit. Dostává-li střední škola špatné studenty ze základního vzdělání, není v silách tento nedostatek plně odstranit,“ konstatoval prezident. „Bohužel náš systém financování školství je založen na tzv. dotaci na žáka, to znamená, čím více studentů přijímáte, tím více peněz dostáváte. A tak je tento systém tlačen k tomu, aby se přijímali studenti, kteří na vysokoškolské studium nemají,“ dodal.
Vysoké školy prý produkují 20 procent „odpadu“
Prezident připomenul studii bývalého ministra školství. „Profesor Piťha kdysi napsal zajímavou studii, kde tvrdí, že vysokoškolsky vzdělavatelných je maximálně 20 procent z populačního ročníku. Dnes podle soudobých statistik přijímáme 40 procent. Z toho logicky vyplývá, že produkujeme, pokud nepropadnou v prvních ročnících, 20 procent odpadu. Já si vzpomínám na jednu krásnou větu ze hry Vyšetřování ztráty třídní knihy Járy Cimrmana, kde přijde inspektor do třídy, učitel ho touto třídou provází a říká: Je to tady strašné. Podívejte se, v první řadě sedí idiot vedle debila, v druhé řadě sedí debil vedle idiota. Ve třetí řadě blbeček vedle idiota, jen v poslední řadě je to jiné, tam sedí vedle sebe dva idioti. Jinými slovy, přemýšlejme o tom, jak se zbavit tohoto odpadu, jak změnit systém financování vysokých škol, nejlépe podle úspěšnosti absolventů na trhu práce. Pan rektor mě informoval, a k tomu vám blahopřeji, že vaše úspěšnost je 90 procent, možná právě proto, že jste studenti přírodovědných a technických oborů, o které mají podnikatelé zájem,“ dodal.
Učební obory nemusí být podle prezidenta zakončeny maturitní zkouškou
Svou poslední poznámku věnoval prezident učňovskému školství. „Souhlasím s návrhem ministra Chládka, že místo učebních oborů s maturitou by měly být tyto učební obory zakončeny mistrovskou zkouškou,“ vysvětlil s tím, že mistr je víc než nositel maturitního vysvědčení. Prezident také zhodnotil: „Perspektiva technického školství v této zemi je na rozdíl od humanitních oborů dobrá. Vyprodukovali jsme příliš mnoho právníků, příliš mnoho ekonomů.“ Zeman se také obává, že se blíží doba, kdy po těchto absolventech na trhu práce nebude poptávka a skončí na úřadech práce. „Budou se rekvalifikovat např. na strojní inženýry, čímž se výrazně zvýší počet špatných strojních inženýrů. Přeji vám, aby se vám ve vašem studiu dařilo, abyste následovali tradice T. Bati, který měl jedno velmi tvrdé přísloví: Neříkej, že to nejde. Řekni, že to neumíš. Děkuji vám za vaši pozornost,“ ukončil úvodní proslov prezident.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Daniela Černá