Dobeš už dříve oznámil, že chce zlepšit kázeň dětí podpisem smluv s rodiči, podle kterých za chování dětí nesou zodpovědnost právě oni. Nechal se také slyšet, že s muži by do škol mohla přijít kázeň.
ParlamentníListy.cz se zajímaly o to, zdali ministerstvo školství připravuje nějakou příručku pro učitele, jak by měli jednat s nezbednými žáky. "Konkrétní materiál zatím nemáme. Všechno je ve fázi obecné diskuse s laickou i odbornou veřejností. Nebráníme se žádným názorům, podnětům a připomínkám," řekl redakci mluvčí ministra školství Václav Koukolíček.
Tykání ne
Úpadkem morálky ratolestí školou povinných se také dlouhodobě zabývá politicky nekorektní pedagogický web Stolzova.cz. Stolzová je web pro pedagogickou tradici a kontinuitu a klade si za cíl komentovat dění především v základním školství z tradičních a v dobrém slova smyslu konzervativních pozic.
„I ti učitelé, kteří svým žákům nenabízejí tykání, nebalí se do prostěradel a nevěnčí bobkovým listem, když učí o starém Římě, nepropadají laciným frázím o tom, že žáci musí hlavně diskutovat a projevovat názory bez ohledu na to, jestli na danou věc nějaký mají, ale domnívají se, že sem tam musí také něco umět, mohou být a jsou dobrými učiteli. Stolzová je web pro tradici, kontinuitu a zdravý rozum," píše v úvodním prohlášení správce webu a učitel Petr Kukal.
Kdo je vinen? Spratek či oběšený učitel?
Kukal se otevřeně ztotožnil s článkem politologa Marka Skřipského s názvem "Vychováváme generaci slabých idiotů?", ve kterém autor komentoval kauzu, kdy se ředitel školy oběsil kvůli aféře, která se rozpoutala, protože dal facku žákovi, který ho vyprovokoval.
„´Seber si to sám, šmejde,´ opáčil patnáctiletý spratek na učitelův požadavek, aby si posbíral nepořádek na své lavici. Učitel jej za to - z mého pohledu naprosto oprávněně - profackoval, načež ublížený grázlík uraženě opustil hodinu. Druhý spratek vše nahrál mobilním telefonem a zveřejnil na internetu," napsal Skřipský.
Mediální kampaň
„Popotahován byl namísto spratků samotný učitel. Od rodičů zfackovaného školáka chodily stížnosti, učitel byl donucen se omlouvat, škola vyjadřovala lítost nad ´pochybením´... a já nevěřil vlastním uším. Proti učiteli byla téměř vedena mediální kampaň, uražený spratek si hrál na chudinku, která dokonce kvůli ´brutalitě´ učitele musela změnit školu a vedení školy se ještě kaje, místo, aby se vší rozhodností hájilo skutečnou oběť, tedy dehonestovaného pedagoga. Vedení, které se za svého kolegu není schopno v podobné situaci postavit a nechá věc dojít až k řešení ´provazem´, zasluhuje pohrdání," míní Skřipský.
„Osobně si myslím, že pokud nám ještě zůstal rozum, musíme učitelovo ´napadení žáka´ vnímat jako v dané situaci naprosto adekvátní čin. Po takové větě považuji za plně přiměřené chytnout spratka pod krkem a vrazit mu pár poctivých facek. Následně by ještě měla být ´zbitému školákovi´ napařena neomluvená hodina za svévolné opuštění třídy," uzavřel Skřipský, se kterým Kukal souhlasí.
Stop rovnostářství
Kukal na tradiční pedagogice oceňuje tradiční rozložení rolí ve třídě a odmítá rovnostářství. „Žák a učitel jsou si partnery. Ale nejsou si rovni jinak než ve svém lidství, nejsou si rovni jinak než před Bohem. Jejich odlišná životní zkušenost, jejich odlišná míra vzdělání, jejich celý životní kontext zakládá nerovnost, kterou přehlížet pokládám za pokrytecké. Žáci nemají svým učitelům tykat, nemají mít při organizaci procesů probíhajících ve výuce i mimo ni ve škole stejný hlas jako jejich učitelé," míní Kukal.
Alternativní pedagogika neučí odpovědnosti
Alterativní pedagogika podle něho buduje sebevědomí žáků, jejich schopnost sebeprosazení, a vědomí svých práv. Tradiční přístup podporuje spíše odpovědnost, úctu k práci jiných, mezilidskou a slušnost. Podle něj je důležitá kázeň, úcta ke starším, dodržování pravidel a vědomí odpovědnosti.
Kukal rovněž ocenil, že prezident republiky Václav Klaus podpořil ve svém projevu k zahájení školního roku 2008/2009 konzervativní názorový proud v českém školství. „Myslím, že experimentování s údajně módními trendy typu výuky, která je více hrou než učením, žádné vítězství není," řekl tehdy prezident.
Nekorektní pedagog ředitelem kabinetu ministra
Petr Kukal vystudoval pedagogiku, obor český jazyk - základy společenských věd. Působil jako šéfredaktor profesního pedagogického časopisu Moderní vyučování, šéfredaktor nakladatelství učebnic Alter, odborný pracovník ministerstva školství, vedoucí pracovník Výzkumného ústavu pedagogického v Praze.
Dále pracoval jako ředitel Kabinetu ministra a předsedy Legislativní rady vlády Pavla Svobody z KDU-ČSL. Byl dva roky předseda správní rady Obecně prospěšné společnosti při Nadaci Terezy Maxové. Je členem Obce spisovatelů ČR, členem Sdružení autorů literatury pro děti a mládež a členem Českého centra Mezinárodního PEN klubu. Napsal 12 knih.
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lukáš Petřík