„Na prvním místě musí být vždy to, co je nejlepší pro konkrétní dítě. Pokud je to možné, má právo znát své rodiče a také má právo na jejich péči. Též má právo svobodně se vyjadřovat ve všech záležitostech, které se jej dotýkají, například u soudu, má právo na pomoc sociálního pracovníka,“ řekla ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová.
„Úmluva o právech dítěte obsahuje 54 článků. Chceme děti i rodiče seznámit alespoň se základními z nich. Těžko mohou děti svá práva vyžadovat, když o nich ani nevědí,“ uvedla ministryně.
Dětská práva jsou již běžně součástí osnov základních škol, často se ale skrývají pod jinými tématy. MPSV proto připravilo ve spolupráci s odborníky na dětská práva vzorovou hodinu, jejímž prostřednictvím by v rámci probíhající informační kampaně Právo na dětství rádo oslovilo najednou co nejvíce dětí ve věku 13-14 let a jejich rodiče. Na webových stránkách akceproskoly.pravonadetstvi.cz mohou školy mimo jiné využít připravenou metodiku vzorové hodiny, případně čerpat informace při tvorbě hodiny vlastní. Učitelé mají dále k dispozici různé kvízy a domácí úkoly, které mohou děti řešit i s rodiči. Podpora na internetu bude učitelům k dispozici i po skončení této akce, která probíhá od září do konce října.
„Snažili jsme se vytvořit hodinu na téma dětských práv tak, aby žáky skutečně zaujala. I když je tato kampaň časově omezena, doufám, že z dětských práv se stane téma nadčasové,“ dodala ministryně Marksová.
Vzhledem k odbornosti projektu byla třeba meziresortní a odborná spolupráce. Proto MPSV kontaktovalo příslušné odbory Ministerstva školství, které celý projekt podpořilo. Spolupráce na různých úrovních mezi zúčastněnými institucemi a rezorty je základem transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny, kterou MPSV v současné době realizuje.
„Občanské vzdělávání s důrazem na principy etického chování je pro děti velice důležité, a to jak pro jejich zdravý vývoj, tak pro jejich sebevědomí a znalosti práv. Uvědomění si svých práv, ale i povinností, přispívá k výchově každého jednoho dítěte v pevného, odpovědného člověka,“ uvedl k tématu podpory dětských práv ve vzdělávacím procesu náměstek ministryně školství pro vzdělávání Jaroslav Fidrmuc.
Konečná práce a zodpovědnost za úspěch projektu „Nemluvím, stejně mě neposlouchají“ je ale na samotných učitelích. Na nich záleží, zda téma děti skutečně osloví a co si z něj odnesou. Proto MPSV těší, že se podařilo do projektu zapojit Asociaci učitelů občanské výchovy. „Snažíme se z dětí vychovat sebevědomé a vzdělané osobnosti. Znalost vlastních práv do tohoto plánu určitě zapadá. Mnoho z nás se tématu již věnuje, ale oceňujeme komplexnost projektu MPSV a nabízené materiály. Věřím, že s nimi budou kolegové pracovat i v budoucnu,“ uvedl předseda asociace Michal Řezáč.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva