Zákon o ochraně spotřebitele zakazuje prodávajícím a poskytovatelům služeb jakýmkoliv způsobem spotřebitele diskriminovat. V roce 2014 bylo uskutečněno 1254 kontrol, při kterých byla prioritou právě kontrola dodržování tohoto zákazu. Při sledování a prověřování možné diskriminace z důvodu národnostní, rasové nebo etnické příslušnosti byli v maximální míře využiti jazykově vybavení inspektoři a také romské inspektorky. Diskriminační jednání bylo kontrolovaným subjektům prokázáno ve 44 případech a pravomocné pokuty v celkové výši přes 1 milion korun byly v hodnoceném období uloženy v 16 z nich. „Ve srovnání se dvěma předchozími roky vzrostl počet prokázaných případů diskriminace spotřebitele na více než dvojnásobek, a to i přes skutečnost, že Česká obchodní inspekce věnuje této problematice soustavnou pozornost. Jakékoliv projevy diskriminačního jednání poškozující spotřebitele považuji ve vyspělé společnosti za nepřijatelné, a proto je naším cílem postihovat je a hledat taková řešení, aby k dalším případům diskriminace, pokud možno, nedocházelo,“ řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.
V roce 2014 bylo v rámci kontrolní akce provedeno celkem 1254 kontrol, při nichž inspektoři prověřovali, zda nedochází ze strany prodávajících k diskriminaci spotřebitelů, jejíž projevy ve všech formách zákon o ochraně spotřebitele zakazuje. Při kontrolách bylo rovněž ověřováno plnění dalších povinností prodávajících, vycházejících z ustanovení obecně závazných právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem dozoru České obchodní inspekce. Některou z forem diskriminace spotřebitele prokázali inspektoři v celkem 44 případech (3,5 % z provedených kontrol). Různá porušení stanovených povinností byla přitom zjištěna celkem v 639 případech (51,0 %). Při ověřování možné diskriminace spotřebitele z důvodu rasy či etnika byly v maximální míře využívány zkušené romské inspektorky, při podezření na diskriminaci z důvodu národnosti suplovali cizince dobře jazykově vybavení inspektoři.