Denní svícení zachraňuje životy

05.11.2015 11:08 | Zprávy

Od sedmého února 2011 musí být v Evropské unii všechny nově schvalované modely osobních a dodávkových automobilů vybaveny tzv. denním svícením. O rok později začala tato povinnost platit i pro kamiony a autobusy. Jaký je potenciál uvedeného opatření snížit počty obětí dopravních nehod?

Denní svícení zachraňuje životy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Za dne z 99 procent svítíme i v České republice.

V České republice byla zavedena povinnost vztahující se na všechna motorová vozidla svítit i za dne, při nezhoršené viditelnosti, 1. července 2006. Řidiči tak musí mít rozsvícena obrysová a potkávací světla, nebo světla pro denní svícení, je-li jimi vozidlo vybaveno. Výhodou používání speciálních světel pro denní svícení oproti první možnosti je lepší viditelnost pro ostatní účastníky silničního provozu a současně nižší spotřeba pohonných hmot. Nakolik řidiči tuto povinnost dodržují, poskytují odpověď průzkumy prováděné Centrem dopravního výzkumu v Brně. V roce 2006 dodržovalo tuto povinnost cca 98,5 % šoférů, nejlepší situace byla v roce 2011, kdy za dne svítilo přes 99,5 % automobilů. V loňském roce bylo osvětleno 99 % vozidel, nejlepší situace byla v Královéhradeckém (přes 99,5 %), nejhorší pak v Jihočeském kraji (necelých 98,5 %). Bližší informace se nacházejí v příloze č. 2.

Neosvětlená vozidla jsou nebezpečná

Špatná viditelnost neosvětlených vozidel za dne se podepisuje na polovině dopravních nehod. Ještě nebezpečnější je při jízdě křižovatkou, kdy má na svědomí až 80 % střetů. Naopak automobily, které svítí i za dne, jsou pro ostatní daleko lépe viditelné, a to díky zvětšení jejich kontrastu vůči okolí silnic. Navíc je ostatní účastníci silničního provozu považují za rychlejší, než ve skutečnosti jsou, a také odhadují, že se nacházejí blíže, než tomu doopravdy je. „Výzkumy prokazují, že osvětlení automobilů za dne nesnižuje viditelnost chodců, cyklistů ani motocyklistů. Naopak i oni profitují z lepší viditelnosti projíždějících osvětlených vozidel. Pravděpodobnost střetů za dne se tak snižuje o 8-15 procent, počet těžce zraněných o 20 a usmrcených dokonce až o 25 procent,“ dodává Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. 

Za snížené viditelnosti (od soumraku do svítání, za mlhy, deště či hustého sněžení, při jízdě v tunelu apod.) musí mít ovšem vozidla rozsvícena obrysová a potkávací (příp. dálková) světla. Světla pro denní svícení je v žádném případě nahradit nemohou.

Dopad na výši spotřeby a produkovaných emisí téměř neměřitelný

Často je diskutován vliv osvětlení vozidel za dne na jejich spotřebu. Skutečnost je taková, že pokud řidiči používají k osvětlení svých automobilů klasických potkávacích světel, u automobilů s průměrnou spotřebou paliva 6,7 litru/100 km se zvýší spotřeba o 3 procenta, u vozidel se spotřebou 10 litrů na 100 km o 2 procenta a u kamionů, jejichž spotřeba je 33 litrů, se jedná pouze o jednoprocentní navýšení. Zvýšení emisí oxidu uhličitého (CO2) je maximálně 1,4 procenta. Pokud jsou však vozidla vybavena světly LED, je navýšení spotřeby jen o 0,1-0,3 a produkce emisí cca 0,1 procenta. „Při používání těchto světel s dlouhou životností navíc nedochází k tolik kritizovanému zvyšování spotřeby žárovek či xenonových výbojek v potkávacích světlometech. Benefity kvalitního denního osvětlení tak výrazně převažují nad negativy,“ upozorňuje Roman Budský.

Dodatečně namontovaná světla pro denní svícení

Výhody světel pro denní svícení jsou nesporné. Nic nebrání si je dodatečně namontovat na starší vozidla. Je ovšem třeba dodržovat příslušná pravidla. Homologovaná LED světla pro denní svícení jsou osazena speciálními LED čipy s vysokým výkonem cca 1W/čip; oproti běžným LED světlům tak mají pětinásobnou svítivost. Na jejich krycím skle musí být kromě homologační značky vylisována značka „RL“. V opačném případě se bude jednat o tzv. poziční světla nejčastěji umisťovaná na autobusy a kamiony ke zdůraznění jejich rozměru. Rozhodně však nemohou sloužit jako světla pro denní svícení.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Co je problémem v té dostupnosti bydlení?

To je nedostatek bytů. Poptávka převyšuje nabídku. To si děláte srandu? Ne že byste neměl pravdu, ale můžete mi sdělit, co jste udělali proto, aby se situace na trhu s bydlením zlepšila a také proto, aby bylo vlastní bydlení dostupné ne jen pro hrstku milionářů? Ten problém tu trvá roky a zatím si h...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČSÚ: Ceny průmyslových výrobců po dvanácti měsících meziročně klesly

13:33 ČSÚ: Ceny průmyslových výrobců po dvanácti měsících meziročně klesly

Meziměsíčně ceny zemědělských výrobců vzrostly o 0,9 % a meziročně byly vyšší o 9,3 %. Ceny průmyslo…