Fairtrade slaví v Česku 10 let, podle nejnovějšího výzkumu o něm slyšelo 52 procent lidí

26.08.2014 14:33 | Zprávy

S pojmem fair trade (spravedlivý obchod) se podle nejnovějšího výzkumu setkalo již 52 % lidí v České republice, což je o 13 procentních bodů víc než v roce 2011. Obraty z prodeje fairtradových výrobků rostou každoročně o desítky milionů. Právě letos v srpnu slaví organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která rozšiřuje výrobky spravedlivého obchodu do obchodních sítí, desáté výročí svého založení.

Fairtrade slaví v Česku 10 let, podle nejnovějšího výzkumu o něm slyšelo 52 procent lidí
Foto: Fairtrade
Popisek: Fairtrade

Povědomí o fair trade se mezi obyvateli České republiky rychle zvyšuje. Podle aktuálních výsledků reprezentativního výzkumu, který v roce 2014 provedl Institut evaluací a sociálních analýz (INESAN) na vzorku 1.327 obyvatel ČR, zná pojem fair trade 52 % lidí. V roce 2011, kdy proběhlo podobně koncipované šetření, přitom mělo povědomí o fair trade 39 % obyvatel, tedy o 13 procentních bodů méně. Samotnou známku FAIRTRADE, která je dokladem toho, že byl produkt vyroben v souladu s etickými standardy, zná 26 % respondentů, což je o 5 procentních bodů více než v roce 2011, kdy byl výzkum proveden poprvé.

Kromě samotného povědomí je rovněž důležité, v jaké míře se lidé s principy fair trade ztotožňují. V tomto ohledu je významné, že tři pětiny dotázaných jsou přesvědčeny o tom, že svými nákupy mohou pomoci výrobcům z rozvojových zemí. Jiří Remr, vedoucí výzkumu, k výsledkům dodává: „Fairtradové výrobky stále více kupují i ostatní spotřebitelé, neboť zapadají do současného trendu, kdy se lidé ve zvýšené míře zajímají o kvalitu a původ potravin. Z výsledků plyne, že 66 % respondentů zajímá, odkud pocházejí výrobky, které si kupují. A to je o 8 procentních bodů víc než v roce 2011.“ K tomuto nárůstu přispívá také veřejná diskuse o původu potravin, kdy řada lidí dá přednost právě fairtradovým výrobkům, u kterých vědí, odkud pocházejí a za jakých podmínek byly vyrobeny.

Podle výzkumu má zájem o nákup fairtradových výrobků 34 % respondentů. Ukazuje se, že typickými zákazníky, kteří alespoň občas kupují fairtradové výrobky, jsou ženy, lidé s maturitou a zejména pak vysokoškoláci. Mezi zákazníky lze také najít nadprůměrně vysoký podíl lidí, kteří přispívají na dobročinné účely.

Ještě rychleji se zvyšují obraty z prodeje fairtradových výrobků. V roce 2005 za ně lidé v Česku utratili 3 miliony, zatímco v roce 2013 rekordních 174 milionů korun, to je 58 krát více než v roce 2005. „Významným momentem pro rozvoj fair trade u nás byla proměna struktury trhu s fairtradovými výrobky. Fair trade, který byl původně doménou specializovaných obchodů s biopotravinami a zdravou výživou, se postupně dostává do supermarketů a kavárenských řetězců, např. Kaufland, DM Drogerie, Marks&Spencer, Starbucks nebo Tchibo,“ uvádí ředitelka Fairtrade ČS Hana Chorváthová.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomio Okamura byl položen dotaz

Vy jste proti sankcím

Já v nich také nevidím moc žádný přínos - ani pro Ukrajinu. Na druhou stranu, nebylo by horší nedělat nic, když Rusko rozpoutalo válku? Nebo co byste udělal vy, kdybyste byl teď ve vládě? A věříte, že Trump letos válku ukončí?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

HZS: Prestižní ocenění Hasič roku 2024 převzali na Pražském hradě jednotlivci i skupiny

16:13 HZS: Prestižní ocenění Hasič roku 2024 převzali na Pražském hradě jednotlivci i skupiny

Slavnostní vyhlášení výsledků 16. ročníku ankety Hasič roku se uskutečnilo ve čtvrtek 24. dubna 2025…