„Kariéru Aleny Baevy již delší dobu sleduji. Slyšel jsem několik jejích nahrávek a ty byly velice přesvědčivé. Proto jsem se rozhodl, že ji pozvu do Ostravy a věřím, že bude patřit k nejzajímavějším sólistům 66. sezóny,“ říká ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Žemla.
Druhý houslový koncert patří k Bartókovým posledním dílům a je z nich posluchačsky nejpřístupnější. Skladba strhne publikum od počátečního jakoby cikánského úvodního tématu po vzrušující finále. Tento mistrovský kus plný důmyslně vypočítaných virtuózních efektů je určen pro prvotřídního houslistu, jímž Ruska Alena Baeva, vítězka soutěží v Moskvě, Varšavě a japonském Sendai, která poprvé vystoupila s orchestrem už v šesti letech, nepochybně je.
Večer zahájí předehra k poslední Janáčkově opeře Z mrtvého domu, k níž autor nalezl inspiraci v Dostojevského románu Zápisky z mrtvého domu. Skicu partitury Janáček sice dokončil, ale konečnou úpravu už nestihl. Sám o díle říkal, že není ještě hotové, o čemž svědčí dopis M. Brodovi ze 17. 5. 1928: „Z mrtvého domu – to mi dá ještě práce!“.
Závěr koncertu pak bude patřit skladateli, podle něhož je celý večer nazván. Svou monumentální, grandiózní a dramatickou Pátou symfonii psal Prokofjev během 2. světové války, premiéru měla 13. ledna 1945 v Moskvě. Je to jedna z nejlepších hrdinskoepických ruských symfonií. „V Páté symfonii jsem chtěl oslavit svobodného a šťastného člověka, jeho mohutnou sílu, jeho ušlechtilost, jeho duchovní čistotu. Nemohu říci, že jsem to téma vybral – ono se ve mně narodilo a potřebovalo vyjádření. Napsal jsem takovou hudbu, která zrála a nakonec naplnila mou duši“, napsal o díle sám autor.
Vstupenky v ceně od 160 Kč můžete zakoupit i online ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV