Do konce dubna bylo v Česku s podporou IROP vybudováno 233,8 km nových a zmodernizováno 7,8 km cyklostezek a cyklopruhů. Infrastruktura pro cyklistickou dopravu bude podporována i v nadcházejícím programovém období 2021-2027. IROP počítá s částkou přesahující 3 mld. Kč.
Největší délkou, 50 kilometry nových cyklostezek, se pyšní Středočeský kraj, následuje Olomoucký s 32 km a Moravskoslezský s 25 km. Do konce roku 2023 bude dobudováno minimálně dalších 73 km nových cyklostezek. Celkově IROP poskytne na rozvoj infrastruktury pro cyklisty víc než 2,1 miliardy korun z EU.
„V případě bezpečnosti cyklistů se jedná o rekonstrukci a výstavbu cyklostezek a cyklopruhů, díky kterým se občané dostanou bezpečně do práce, na úřady nebo do škol. Často se jedná o prodloužení nebo propojení stávajících cyklostezek a cyklopruhů. Pro cyklisty je důležité kolo bezpečně zaparkovat, proto IROP podporuje budování parkovacích míst pro jízdní kola. Můžou to být moderní parkovací věže, uzamykatelné cyklistické boxy či stojany na kola,“ říká náměstek Sekce evropských a národních programů Zdeněk Semorád.
Už jedenáctým rokem je měsíc květen v mnoha českých městech spojen s iniciativou Do práce na kole, která usiluje o změnu dopravních návyků a motivuje k pravidelnému pohybu venku. „Od loňského vypuknutí pandemie koronaviru začalo více lidí ve městech využívat kolo jako dopravní prostředek a přidává se chůze,“ říká Anna Kociánová z organizačního týmu. V Praze se podle iniciativy zvýšil počet uskutečněných cest na kole asi o 30 %.
Středočeský kraj - ráj pro cyklisty
Město Lysá nad Labem v prostoru autobusového a vlakového nádraží vybudovalo se zhruba desetimilionovou dotací z IROP plně automatický samoobslužný systém umožňující bezpečné uložení kola včetně příslušenství při cestě do města nebo ke spojům hromadné dopravy. Cyklověž funguje 24 hodin denně a má kapacitu 118 kol. „Cyklisté zde parkují i lepší kola než ta stará, takzvaně ‚nádražní‘,“ říká Miloš Dvořák z Městského úřadu Lysá nad Labem. Větší důvěra v moderní kolárnu znamená také růst zájmu o její služby. Zatímco v roce 2018 zde uschovali víc než jednadvacet tisíc kol, tedy v průměru asi šedesát za den, o rok později v sezóně od dubna do října to bylo už 74 obsloužených cyklistů denně. Velká spokojenost s fungováním automatické kolárny vedla město k rozhodnutí postavit sesterskou cyklověž na druhé straně železniční trati v jižní části města Litol.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva