NSS zjistil nezákonný přenos výkonu státní správy na soukromý subjekt v oblasti měření rychlosti vozidel

24.12.2014 19:04 | Zprávy

Předmětem nyní posuzovaného sporu bylo povolení obnovy přestupkového řízení pro nezákonnost provedených měření rychlosti, na jejichž základě byl žalobce uznán vinným ze spáchání přestupků proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích. Těch se dopustil tím, že jako řidič motorového vozidla v obci Radvánovice překročil povolenou rychlost, když mu byla stacionárním radarem naměřena rychlost 66 km/hod a 71 km/hod.

NSS zjistil nezákonný přenos výkonu státní správy na soukromý subjekt v oblasti měření rychlosti vozidel
Foto: hns
Popisek: Fotokoláž.

Žalobce po skončení přestupkového řízení na základě zákona o svobodném přístupu k informacím zjistil, že k měření rychlosti byl použit radar ve vlastnictví soukromého subjektu, a proto považoval výsledky měření za důkazy získané nezákonným způsobem.

Správní orgány dospěly k závěru, že měření rychlosti bylo provedeno v souladu se zákonem a žádné důvody pro obnovu řízení neshledaly. Krajský soud v Hradci Králové a Nejvyšší správní soud však přisvědčily žalobci.

Ze skutkového a právního stavu totiž vyplynulo, že se nejednalo o pouhý pronájem měřících zařízení mezi soukromým subjektem jako pronajímatelem a městem Turnov jako nájemcem, ale o širokou participaci soukromých subjektů na přestupkovém řízení, včetně hmotné zainteresovanosti na jeho výsledku a průběhu.

Veškerou instalaci, údržbu a servis stacionárních radarů (včetně jejich nastavení) provádí dle nájemní smlouvy pronajímatel. Smluvní strany se také dohodly, že pronajímateli náleží za poskytnutí měřících zařízení do dočasného užívání nájemce a za poskytování služeb souvisejících s provozem měřících zařízení úplata, která je tvořena dvěma složkami: a) fixní částkou ve výši 1 000 Kč bez DPH jako měsíční nájemné za nájem 1 ks stacionárního zařízení (celková výše měsíčního nájemného se rovná součinu počtu instalovaných funkčních měřících zařízení a ceny za 1 ks stacionárního zařízení) jako první složka úplaty za nájem movitých věcí – stacionárních měřících zařízení a b) 60 % z uhrazených pokut/vymožených nedoplatků (tj. uložených a vymožených sankcí) jako druhá složka úplaty za služby související s provozem měřících zařízení poskytované pronajímatelem dle této smlouvy bez DPH. K uvedené úplatě se připočte DPH v zákonné výši.

Nejvyšší správní soud v obecné rovině připustil, aby instalaci a nastavení měřících zařízení prováděl externí subjekt (po městské policii nelze požadovat, aby zaměstnávala techniky schopné instalace a nastavení stacionárních měřících zařízení), nikoli však za situace, kdy je tento subjekt současně hmotně zainteresován na výsledcích měření stacionárního zařízení a průběhu přestupkového řízení. Pochybnosti o zákonnosti celého přestupkového řízení dále vzbuzovala široká míra participace pronajímatele na vedení přestupkového řízení a na vymáhání uložených pokut.

Pronajímatel městu resp. obecní policii poskytuje mj. podporu přestupkového a správního řízení (např. generováním příslušných dokumentů, podporou korespondence s provozovatelem vozidla a případným pachatelem přestupku, podporou sankčního postupu a vymáhání pokut), právní poradenství související s vyřizováním přestupkové agendy, komplexní vymáhání pohledávek u pachatelů přestupků, kteří neuhradili řádně a včas uložené pokuty, a administrativně právní pomoc při zpracování přestupků.

Nejvyšší správní soud se ztotožnil se závěrem Krajského soudu v Hradci Králové, že takto pojímána vzájemná spolupráce, vrcholící na samém konci každého jednotlivého případu v podobě „kořisti“ ve výši cca 80 % uložené pokuty, potlačuje základní principy správního řízení a nepochybně vede k obcházení zákona a k nepřípustnému přenosu výkonu veřejné správy na soukromý subjekt.

Nastavení „pronájmu měřícího zařízení“ shora popsaným způsobem vzbuzuje důvodné pochybnosti o objektivitě celého přestupkového procesu a zákonnosti získaných důkazů.

Tímto rozhodnutím Nejvyšší správní soud navázal na své dřívější závěry, týkající se nezákonného přenosu výkonu státní správy na soukromý subjekt v oblasti měření rychlosti vozidel na pozemních komunikacích (srov. rozsudek ze dne 2. dubna 2008, sp. zn. 1 As 12/2008).

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

předseda

Dobrý den, co vím, tak Vy jste Hřiba za předsedu nechtěla. Je nějaká možnost, jak ho můžete ve straně odvolat? Nemyslíte, že ji svými skandály, ale i neschopností řešit problémy s dopravou v Praze jen poškozuje? A nemyslíte, že to, že už není předsedou Bartoš může mít pro stranu fatální důsledky? On...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Novým předsedou Rady ERÚ je Jan Šefránek

22:03 Novým předsedou Rady ERÚ je Jan Šefránek

Od 1. ledna má Energetický regulační úřad (ERÚ) nového předsedu. Je jím Jan Šefránek, kterého do fun…