Roberto Devereux uzavírá v NDM cyklus Donizettiho královen

07.12.2015 12:10 | Zprávy

Neprávem opomíjená opera Roberto Devereux neboli Hrabě z Essexu uzavírá svou belcantovou poetikou třídílný cyklus Donizettiho oper na náměty ze života britských královen Anny Boleynové, Marie Stuartovny a Alžběty I.

Roberto Devereux uzavírá v NDM cyklus Donizettiho královen
Foto: ndm.cz
Popisek: Národní divadlo moravskoslezské

Děj opery je vystavěn na proměňujících se vztahových rovinách a posléze se stáčí kolem povstání v roce 1601. Stárnoucí panenskou královnu Alžbětu ukazuje jako emocionálně zraněnou ženu, která prožívá psychická muka poté, co podepsala rozsudek smrti nad svým posledním milencem Robertem Devereuxem. „Inscenační tým hledal východiska, jak fiktivní příběh o  mocné královně uchopit. Nabízela se jedna tvář Alžběty jako ženy, která ztrácí ženskou svůdnost a svého milence, její biologické hodiny dotikaly. Na druhé straně je stále ještě silnou panovnicí, jež přejímá tradiční vůdčí mužskou roli, a podepisuje nad svým milencem rozsudek smrti,“ uvádí k inscenačnímu pojetí dramaturgyně Eva Mikulášková.

Režie opery se ujal šéf souboru činohry Národního divadla moravskoslezského Peter Gábor: „Je to v pořadí už moje šestá operní režie. Baví mě společně s interprety hledat výstižné herecké ztvárnění jednotlivých postav. Herectví v opeře považuji za neoddělitelnou složku pěveckého výkonu. Snažím se pochopit autora, číst z partitury a nechat na sebe působit sílu hudby. Pomáhá mi k tomu naštěstí i moje hudební vzdělání – hra na klavír a studium zpěvu,“ říká Peter Gábor.

Přepychové dobové kostýmy jsou pak dílem Aleny Schäferové, minimalistická scéna Michala Syrového: „Ve scénograficko-kostýmní složce navazujeme hlavně na princip absence potřeby o jakousi šokující aktualizaci. Děj opery je zasazen do konce 16. století a zasazení do této doby více či méně ctíme,“ dodává Syrový.

Pod taktovkou Sandera Teepena se diváci mohou těšit na skvostné obsazení hlavních rolí. Poprvé se na  ostravském jevišti představí Seyoung Park (Alžběta), německá sopranistka korejského původu, a  slovinská mezzosopranistka Jadranka Juras (Sára), která dlouhou dobu působila jako popová a jazzová zpěvačka.

Přímo pro tyto role byly vybrány hudebním ředitelem opery Jakubem Kleckerem z  předzpívání, konaného na  podzim roku 2014. V  hlavních rolích kromě zmíněných dam účinkují Jana Šrejma Kačírková (Alžběta, anglická královna), Martin Bárta / David Szendiuch (Vévoda z  Nottinghamu), Michaela Kapustová (Sára, vévodkyně z  Nottinghamu), Philippe Do / Luciano Mastro (Roberto Devereux).

Premiéry opery Roberto Devereux se uskuteční 10. a 12. prosince 2015 v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČSÚ: Ekonomiku táhly ve třetím čtvrtletí výdaje na konečnou spotřebu

11:27 ČSÚ: Ekonomiku táhly ve třetím čtvrtletí výdaje na konečnou spotřebu

Česká ekonomika ve 3. čtvrtletí 2024 pokračovala v mírném mezičtvrtletním i meziročním růstu. Ve svě…