SŽDC: Podbeskydské tratě čeká elektrizace

26.01.2017 22:01 | Zprávy

Koncem loňského roku schválila Centrální komise Ministerstva dopravy ČR Studii proveditelnosti Beskydy. Jako ekonomicky efektivní se prokázala investice do celého úseku Ostrava-Kunčice – Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice a do úseku Studénka - Štramberk.

SŽDC: Podbeskydské tratě čeká elektrizace
Foto: szdc.cz
Popisek: Správa železniční dopravní cesty

SŽDC plánuje kompletní modernizaci tratí, jejich elektrizaci, zkapacitnění úseku z Vratimova do Frýdku-Místku a vybavení nejmodernějším zabezpečovacím zařízením. Současně správce infrastruktury opraví všechny zastávky a stanice, které dosud neprošly žádnou úpravou. Samozřejmostí bude zajištění bezbariérových přístupů. Plánovaná investice přinese výrazné provozní úspory dopravcům, vyšší komfort pro cestující a podstatné zkrácení jízdních dob vlaků.

Cílem studie bylo zhodnotit účelnost investic do tratí Ostrava-Kunčice – Valašské Meziříčí, Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice, Frýdek-Místek – Český Těšín a Studénka – Veřovice. SŽDC pracovala na této mimořádně rozsáhlé studii, řešící modernizaci tratí v délce 123 km, celé tři roky. Úsek z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí je jedním nejzatíženějších neelektrifikovaných v České republice, denně jím projíždí přibližně 6000 cestujících. Jako ekonomicky efektivní se prokázala investice do celého úseku Ostrava-Kunčice – Frýdlant nad Ostravicí, včetně tratě z Frýdlantu nad Ostravicí do Ostravice a také do úseku Studénka – Štramberk. S ohledem na rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR o koncepci zavádění střídavé trakce (25 kV, 50 Hz) je nutné vybrané části studie aktualizovat, protože se předpokládá úspora investičních nákladů a možné prodloužení elektrizace do zastávky Frenštát pod Radhoštěm město, resp. do Valašského Meziříčí.

V současné době není stanoven harmonogram stavby. Stavební činnost bude probíhat v několika etapách. Pokud v průběhu přípravy nenastanou závažnější komplikace, může samotná výstavba první etapy začít po roce 2020. Pro úsek Ostrava-Kunčice – Frýdek-Místek – Ostravice se zahájí ještě letos práce na dalším přípravném stupni, dokumentaci pro územní rozhodnutí. V případě jeho získání je možné navázat přípravou samotného projektu stavby, který je zakončen stavebním povolením.

Uvedené tratě projdou celkovou modernizací. SŽDC zdvoukolejní úsek mezi Vratimovem a Frýdkem-Místkem. Ve Vratimově se v rámci zvýšení bezpečnosti plánuje zřízení mimoúrovňového křížení silnice se železnicí. Vybrané úseky budou kompletně elektrizovány a vybaveny nejmodernějším zabezpečovacím zařízením. Opraví se všechny zastávky a stanice, které dosud neprošly žádnou úpravou. Samozřejmostí je zajištění bezbariérových přístupů a nástupišť ve výšce 550 mm, ze kterých lze pohodlně nastupovat do moderních vozidel.

Modernizací dojde k výraznému zvýšení traťových rychlostí a tím lepší časové dostupnosti jednotlivých míst regionu, výrazně se zkrátí jízdní doby. Konkrétně v úseku z Ostravy do Frýdku-Místku dojde i přes náročný profil k navýšení rychlosti na 100 až 120 km/hod. V případě úseku Frýdek-Místek – Frýdlant nad Ostravicí je možné docílit rychlosti až 160 km/hod. V dalších úsecích mezi Frýdlantem nad Ostravicí a Valašským Meziříčím se počítá s maximální rychlostí mezi 80–120 km/hod., mezi Sedlnicemi a Štramberkem dojde k navýšení rychlostí na 80–100 km/hod. Po modernizaci se jízdní doby spěšných vlaků zkrátí v porovnání se současností na polovinu, vzdálenost ze stanice Ostrava-střed do Frýdku-Místku zvládnou za 14 minut, do Frýdlantu za 21 minut, do Ostravice za 33 minut a do Valašského Meziříčí za 72 minut.

Plánovaná modernizace přinese také zlepšení podmínek pro nákladní dopravu. V současné době je zejména délkou nákladních vlaků silně limitovaná automobilka Hyundai. Zdvoukolejnění mezi Vratimovem a Frýdkem-Místkem přinese odstranění tohoto limitu, což se projeví převedením části kamionové dopravy na železnici.

Kompletní náklady na modernizaci úseku Ostrava-Kunčice – Valašské Meziříčí, včetně odbočky Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice, činí 10,5 miliardy Kč, na úsek Sedlnice – Štramberk pak 2,4 miliardy korun. Dle rozhodnutí centrální komise začne SŽDC v současné době připravovat úsek Ostrava – Ostravice za 6,8 miliardy korun. Zbylé části projdou aktualizací, lze tedy předpokládat, že dojde k úpravě výše nákladů.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

koalice-opozice

Nejen vy, ale dost vašich kolegů kritizuje to, jak koalice přistupuje k vašim návrhům jako opozice. Upřímně, myslíte, že vy jste byli lepší, když jste vládli? Já mám dojem, že byste se celkově měli všichni zamyslet a začít víc spolupracovat. Jasně, jste soupeři, ale nemělo by jít v prvé řadě o blaho...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Nejzajímavější události Jaderné elektrárny Temelín v roce 2024

9:05 ČEZ: Nejzajímavější události Jaderné elektrárny Temelín v roce 2024

Přechod na delší provoz mezi odstávkami, premiérová sezóna dodávek tepla do Českých Budějovic nebo v…