Safetica: 10 nejčastějších chyb zaměstnanců při práci s firemními daty

21.06.2013 18:33 | Zprávy

Přes 50 procent společností se setkalo s minimálně jedním případem úniku nebo ztráty dat. Většina bezpečnostních rizik ale nepřichází z vnějšku, nýbrž zevnitř firmy - podle dostupných statistik je až 80 procent všech IT rizik interních. Pouhých 20 procent pak spadá pod ohrožení firem zvenčí. „Paradoxně je ale ve firmách více pozornosti a zdrojů věnováno ochraně vůči externím hrozbám, a jsou tak implementovány jen softwary typu antivirus či firewall. To je samozřejmě dobře, ale podcenění chyb ve vlastních řadách je obrovské,“ komentuje situaci Jakub Mahdal, spoluzakladatel a ředitel společnosti Safetica.

Safetica: 10 nejčastějších chyb zaměstnanců při práci s firemními daty
Foto: Safetica
Popisek: Safetica

Ačkoli za poslední dva roky narostl počet zveřejněných úniků dat o 40 procent, o tomto typu hrozby se příliš nemluví. To potvrzují i zjištění britské obdoby Úřadu pro ochranu osobních údajů (Information Commissioner's Office), která během posledních pěti let zaznamenala nárůst úniků dat o 1 600 procent. Pokud "prosáknou" mimo firmu data kvůli chybě zaměstnance poškozeného subjektu, nejde většinou o záměr. Pod úmyslnou krádež dat spadá "jen" 20 procent případů.

Plných 80 procent úniků je tak způsobeno nechtěně. „Podle amerického Ponemon Institute dosahují v těchto případech škody výše okolo 13 milionů korun za jeden incident. Firmy i zaměstnanci berou ale tuto hrozbu na lehkou váhu a neuvědomují si, že únik může společnost i položit a lidé kvůli zdánlivé prkotině přijdou o práci,“ uvádí Mahdal. Nejčastěji k úniku dojde pouhým překliknutí při odesílání e-mailu, ukládáním nezašifrovaných dat na veřejné servery, nebo ztrátou flash disku.

„Přitom zaměstnanci jsou ze zákona povinni dodržovat předpisy a také odpovídají zaměstnavateli za škodu zaviněnou porušením svých povinností. Jsou povinni chránit majetek firmy i před poškozením nebo ztrátou.  Na druhou stranu mají často i společnosti nedostatečně stanovené priority a bezpečnostní politiky. Realita je taková, že v mnoha firmách je z rozpočtu věnováno více na kávu, než na zabezpečení dat,“ uzavírá Mahdal.

Na základě svých zkušeností sestavila společnost Safetica seznam základních chyb, které zaměstnanci dělají a jimž by se měli vyvarovat. Už jen dodržování tohoto desatera sníží riziko, že se některému zaměstnanci podaří poškodit vlastní podnik. Firmy by se ale měly zároveň chránit dalšími vhodnými softwarovými i organizačními prostředky. Sebelepší záměr může přijít nazmar, pokud se zaměstnanci nechovají podle základních bezpečnostních zásad:

1) Lidé považují e-mail za důvěrný kanál – Pokud musíte obchodnímu partnerovi nebo klientovi poslat citlivé údaje, využijte pro jejich ochranu šifrování. Dávejte pozor na našeptávače adres, jejich užívání je občas zrádné.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Karla Maříková byl položen dotaz

Vy s tím, co tvrdí Trupmp o Ukrajině a Zelenskym souhlasíte?

A měla by podle vás Ukrajina přistoupit na mír za jakoukoliv cenu? Protože na mě to působí tak, že to, co Trump navrhuje hraje do karet jen Rusku a jemu a na Ukrajinu nebere vůbec zřetel. Nebo to vidíte jinak?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jihočeský kraj: Odstartoval 29. ročník soutěže Vesnice roku. Kraj zve na seminář

16:26 Jihočeský kraj: Odstartoval 29. ročník soutěže Vesnice roku. Kraj zve na seminář

V prostorách Senátu Parlamentu České republiky byl v půlce minulého týdne vyhlášen už 29. ročník sou…