Vize Nula: Na silnicích EU27 loni zemřelo 18 800 osob, meziročně o šestinu méně

21.04.2021 16:09 | Zprávy

Podobně tomu bylo i v České republice. Definitivní bilance smrtelných nehod v ČR – 518 osob do 30 dnů po nehodě, meziročně o 99 méně. Přes výrazné snížení počtů mrtvých si ČR v rámci EU o jednu pozici pohoršila. Oproti roku 2010 byl počet obětí dopravních nehod nižší o cca 35 procent – v EU27 i ČR.

Vize Nula: Na silnicích EU27 loni zemřelo 18 800 osob, meziročně o šestinu méně
Foto: platformavize0.cz
Popisek: Platforma Vize nula - logo

Evropská komise v úterý 20. dubna zveřejnila předběžné statistiky osob usmrcených v důsledku dopravních nehod za rok 2020. Na silnicích států EU27 zemřelo cca 18 800 osob, zatímco v roce 2019 se jednalo o zhruba 22 700 lidí. Počet obětí nehod se tak meziročně snížil o bezmála 4 000, tedy 17 %. Silnice EU27 tak jsou i nadále s 42 mrtvými na milion obyvatel bezkonkurenčně nejbezpečnější na světě, kde na jeden milion obyvatel umírá v průměru více než 180 lidí. Ve 22 členských státech došlo k meziročnímu snížení počtu obětí (a to včetně České republiky), v 5 státech byly naopak počty obětí vyšší.

Nejbezpečnější silnice tradičně mají ve Švédsku, kde na 1 milion obyvatel zemřelo při nehodách 18 osob, následuje Malta s 21 usmrcenými. Naopak nejhorší údaje pocházejí z Rumunska s 85 mrtvými na milion obyvatel, následují Lotyšsko (74 mrtvých na milion obyvatel) a Bulharsko (67 obětí na milion obyvatel). „Pokud se jedná o úroveň bezpečnosti na silnicích Evropské unie, mezi jednotlivými státy stále panují propastné rozdíly. Počet mrtvých na milion obyvatel je v posledním Rumunsku 4,7x vyšší než v premiantském Švédsku. Příznivé zjištění je, že meziroční tempo snižování počtu mrtvých v ČR odpovídalo průměru Evropské unie,“ uvádí Roman Budský z Platformy VIZE 0. Na výrazném snížení počtů obětí nehod se nesporně podepsala koronavirová pandemie. Přesto však pět členských států vykázalo počty vyšší, v nejhorším Lucembursku to bylo o 18 procent. Co bylo příčinou, bude možné zjistit teprve po pečlivé analýze národních statistik dopravních nehod.

V letech 2010 - 2020 se počet obětí dopravních nehod v rámci celé EU snížil o 36 %. Během uplynulé dekády se tak nepodařilo snížit počty mrtvých o předpokládaných ambiciózních 50 procent. Největší redukci počtu obětí v daném období vykázalo Řecko, a to o 54 procent. Jako jediné tak dosáhlo minimální uvažované redukce počtů usmrcených při nehodách. Relativně úspěšní byli i v Chorvatsku a Španělsku (shodně -44 %), Portugalsku (-43 %), Itálii a Slovinsku (shodně -42 %).

V České republice loni zemřelo do 24 hodin po dopravní nehodě 460 osob, do 30 dnů pak dalších 58, tedy celkově 518 lidí. Na jeden milion obyvatel tak zahynulo 48 osob. To je meziročně o 16 procent méně. „Zatímco v roce 2019 Česká republika zaujala v pomyslném unijním žebříčku 17. pozici, za loňský rok to bylo 18. místo. Předběhlo nás Maďarsko, kde došlo ke snížení mrtvých o celou čtvrtinu,“ vysvětluje Roman Budský. Ve srovnání s rokem 2010 byl loni počet obětí nižší o 35 procent, což zhruba odpovídá celounijnímu průměru.

Pořadí států dle počtu usmrcených při nehodách na 1 milion obyvatel v roce 2020 a meziroční změna:

tabulka

(zpracovala Platforma VIZE 0 na základě předběžných údajů, zveřejněných Evropskou komisí)

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nařízení vlády stanovuje lokality, kde je k výstavbě malých obnovitelných zdrojů energie nutné stavební povolení a souhlas Ministerstva obrany

16:08 Nařízení vlády stanovuje lokality, kde je k výstavbě malých obnovitelných zdrojů energie nutné stavební povolení a souhlas Ministerstva obrany

Vláda schválila nařízení, kterým stanovila vymezená území Ministerstva obrany, ve kterých stavby pro…