Stěžejní problém vad na dálnici D47 – nejvážnější problémy se objevují na cca 16kilometrovém úseku – spočívá v použití nevhodného materiálu. Ten postupem času a vlivem vlhkosti bobtná a díky tomu se vozovky vlní a mosty se boří. Tento materiál, takzvaný „studený odval“ by podle zjištění expertů neměl mít na stavby sám o sobě jakkoliv dramatický, devastující vliv. Kopané i vrtané sondy a následná analýza odebraných vzorků z podloží mostů i tělesa dálnice prokazuje, že ve skutečnosti je v základech dálnice zcela jiný materiál, než normovaný „studený odval“.
Materiál označený jako studený odval byl v dokumentaci pro zadání stavby i zvláštních technických kvalitativních podmínkách (ZTKP) obecně zmíněn mezi možnými druhotnými materiály uvažovanými pro použití do násypů stavby. ZTKP coby dokument s nejvyšší interpretační prioritou z technického hlediska na stavbě však použití tohoto materiálu nepřipouštěly.
Materiál skutečně zastižený kopanými sondami v násypech nemá chemické a geofyzikální vlastnosti požadované závaznými technickými předpisy.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ředitelství silnic a dálnic