Spotřebitel ve finanční tísni často podepíše, vzhledem k neznalosti zákonů, úvěrovou smlouvu s velmi nevýhodnými podmínkami. Inspektoři ČOI při kontrolách ověřovali, zda spotřebitelé dostávají všechny povinné informace k tomu, aby se mohli rozhodnout odpovědně, u koho, za jakých podmínek a zda se vůbec zadluží. Ve vytipovaných smlouvách na spotřebitelský úvěr pak kontrolovali správnost uváděných údajů, a to včetně RPSN na spotřebitelský úvěr. Výsledky kontrol jsou alarmující – celkově zákony v kontrolní pravomoci ČOI nedodrželo 85 % kontrolovaných subjektů, zákon o spotřebitelském úvěru porušila více než polovina z nich. „Kontroly zaměřené na zprostředkovatele a poskytovatele spotřebitelského úvěru či na samotné úvěrové smlouvy jsou pro kontrolní pracovníky časově velmi náročné, takže kromě nových šetření pokračovali v kontrolách zahájených v předcházejících obdobích a souběžně prověřovali podněty spotřebitelů, kteří se v průběhu 3. čtvrtletí na ČOI obrátili s celkem 121 podáními, týkajícími se spotřebitelských úvěrů. Mezi nejzávažnější zjištění patří použití telefonního čísla s vyšší než běžnou cenou při nabídce zprostředkování spotřebitelského úvěru,“ upřesnil výsledky kontrol Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.
V období od 1. 7. do 30. 9. 2014 bylo v rámci kontrolní akce zaměřené na dodržování podmínek vyplývajících poskytovatelům a zprostředkovatelům spotřebitelských úvěrů ze zákona č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru, provedeno celkem 54 kontrol. Právnické osoby byly kontrolovány v 39 případech a v 15 případech osoby fyzické. Z celkového počtu působilo 38 osob jako zprostředkovatelé spotřebitelského úvěru, 12 osob jako věřitelé (poskytovatelé spotřebitelského úvěru) a 4 kontrolované osoby se zprostředkování popřípadě poskytování spotřebitelského úvěru přímo neúčastnily, pouze poskytovaly služby.