Dálniční známka za patnáct stovek? Cenu vymyslel Laudát

23.08.2011 5:46 | Zprávy

AKTUALIZOVÁNO Čeští řidiči musí kvůli svým plechovým miláčkům sahat do kapsy stále hlouběji a hlouběji. Po vysokých cenách benzínu je k větším výdajům donutí i změna, kterou ohlásilo ministerstvo dopravy. Plánuje totiž výrazně zdražit dálniční známky.

Dálniční známka za patnáct stovek? Cenu vymyslel Laudát
Foto: Hans Štembera
Popisek: František Laudát

Pavel Dobeš (VV) je ve funkci jen pár týdnů, řidiči jeho jméno ale znají velmi dobře. Jejich pozornost si zasloužil i svým posledním krokem. Zvýšením ceny dálniční známky.

K tématu:
Ministr dopravy Dobeš: Dálniční známky by mohly zdražit i o 300 korun 
Dálniční známka za 1500. Dražší jen v Rakousku a Maďarsku

Ta bude od příštího roku s největší pravděpodobností o tři sta korun dražší než nyní. Češi za ni zaplatí 1500 korun. Jízda po českých dálnicích tak bude v rámci střední Evropy jednou z nejdražších.

Poslanec za TOP 09 a odborník na dopravu František Laudát s navýšením plateb za dálnice souhlasí. Dokonce přiznává, že částka 1500 korun je jeho nápad.

Sledujeme téma dálnice

"Sám jsem to navrhl ještě v době, kdy v čele resortu stál pan Šmerda. Členové Státního fondu dopravní infrastruktury přišli s částkou 1450 korun, já jsem to zaokrouhlil na patnáct set," sdělil Laudát ParlamentnímListům.cz detaily z červnového jednání fondu. Stav silnic je podle něho natolik tragický, že navýšení ceny dálničních známek je nutné.

O Dobeše a Kalouska nejde

"S pány Dobešem ani Kalouskem to nemá nic společného," uvedl s tím, že miliardy, o něž se díky zdražení známek navýší rozpočet ministerstva dopravy, budou použity na opravy silnic a dálnic, které jsou v tristním stavu.

Stínový ministr dopravy za ČSSD Milan Chovanec je záměrem ministerstva rozezlen. "Jediná dobrá zpráva pro lidi je, že je to cena podle zákona maximální. To znamená, že bez změny zákona již nelze tento poplatek, který je v Evropě už téměř nejvyšší, zvyšovat. Je to jen další vysávání peněz lidem, které nic pro resort dopravy neřeší," prohlásil pro ParlamentníListy.cz Chovanec, jenž je zárověň hejtmanem Plzeňského kraje.

Lidé si to nezaslouží

Podle něj 700 milionů korun, které by mělo ministerstvo získat navíc, neřeší chybějících 20 miliard korun v resortu dopravy. Navíc část lidí podle něj přestane dálniční známky kupovat. "Máme nejvyšší bankovní poplatky, téměř nejdražší dálniční známky, tak mi tak napadá, v čem ještě chceme držet primát? Myslím, že si to lidé u nás nezaslouží," doplnil Chovanec.

Podle dopravního experta a exčlena VV Stanislava Humla je zvýšení ceny kuponů sice akceptovatelné, nicméně nelogické.

Lidé dálnice používají. To stačí

"Kdybych byl ministrem dopravy já, nechal bych cenu na úrovni letošního roku. Byl bych rád, že stále lidé používají dálnice a nejezdí mimo nich," sdělil ParlamentnímListům.cz.

Argument ministerstva, že zvýšení ceny dálniční známky přilije do rozpočtu resortu dopravy tolik potřebné peníze, téměř shazuje ze stolu.

Zbohatne, nezbohatne? Odborníci se přou

"Rozpočtu ministerstva dopravy to pomůže zanedbatelnou částkou," uvedl pro redakci. Řidiče ale vyšší částka nezruinuje. Zvýšení o tři sta korun prý přežijí.

Podle ekonoma Michala Mejstříka z FSV UK je ale zdražení dálniční známky pro rozpočet žádoucí.

Řidiči si dálnice zaplatí ze svého

"Zvýšení je nezbytné s tím, že bude důsledně využito k opravě dálnic společně se strukturálními fondy Evropské unie," uvedl pro ParlamentníListy.cz odborník. Ministerstvo pod vedením Pavla Dobeše se tak podle něho vydalo správným směrem.

I podle šéfa pražské TOP 09 a dopravního odborníka Tomáše Hudečka je zdražení na místě. Ovšem něco za něco.

Zdražit ano, ale...

"Stále jsme i s plánovanou výší poplatku za dálnice v Česku poměrně levní. Proti zdražení tedy nic nenamítám. Předpokládám ovšem na druhé straně za dané peníze odpovídající přínos v kvalitě našich dálnic a rychlostních komunikacích," řekl redakci pražský zastupitel.

Rakušané a Maďaři jsou přísnější. Jako jediní

Česko se zvýšením ceny za dálniční známku dostává mezi země s nejdražšími známkami, v celé EU jsou na tom hůř už jen Rakušané a Maďaři. Návrh sice dosud neschválila vláda, Státní fond dopravní infrastruktury však už s nejvyšší možnou částkou počítá.  

Cena kuponů potřebných k jízdě po dálnici se zvedá po dvou letech. Celkem by se na nich podle vedení resortu mělo vybrat 3,6 miliardy korun.

Psali jsme:
Viněty dálniční známky nenahradí. Slamečka stopnul přípravu
Ministerstvo by rádo zpoplatnilo i silnice prvních tříd
Podnikatelé proti mýtnému: Je nemorální. Silnice jsou rozbombardované
Mýtné na okreskách je kravina, vzkazuje nástupci Šmerda

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jana Šulcová

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

7:14 České dráhy: Český rychlostní rekord má 20 let, Pendolina už najela skoro 39 milionů kilometrů

Tento týden uplynulo 20 let od vytvoření posledního českého železničního rychlostního rekordu 237,04…