Byl vietnamské národnosti, ale na znalostech češtiny u maturity ztroskotat nemohl. Podle svědectví spolužáků totiž mluvil česky perfektně.
Předseda česko-vietnamské společnosti Marcel Winter adresoval následně vietnamským rodičům naléhavý apel, aby svým dětem vysvětlili, že nepovedená zkouška se dá vždycky opravit, ale ukončený lidský život nikoli. A většinové společnosti objasnil, že Vietnamci kladou na vzdělání svých dětí větší důraz, než bývá ve zdejších zeměpisných šířkách zvykem.
Uplynulo sotva pár dnů a už se ukazuje, že problém je podstatně hlubší, než by se z tragicky zkratkovitého jednání jednoho studenta mohlo zdát. Mezi těmi, kteří letos státní maturitu z češtiny neudělali, je totiž i řada dalších žáků s jinak dobrým až výborným prospěchem. Vysvětlení lze nalézt na webových stránkách společnosti „Eduin“, která se soustavně věnuje problematice vzdělávání. A je to vysvětlení, nad kterým zůstává rozum stát.
Podává ho ředitelka gymnázia v Čakovicích Daniela Hochmannová, která sama prošla procesem přípravy hodnotitelů státních maturit z češtiny, a ví tedy, o čem mluví. Podle jejích slov se už v přípravné fázi, tedy od podzimu loňského roku, jasně ukázalo, že je hodnocení slohových prací nadmíru subjektivní a může se lišit od hodnotitele k hodnotiteli přímo diametrálně.
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání Cermat, který je za náplň a průběh státních maturit odpovědný, přesto na svém konceptu trval. Ale nejenom to: podle ředitelky Hochmannové nutil jednotlivé hodnotitele pod hrozbou finančních sankcí, aby zpětně upravili výsledky svých hodnocení tak, aby to odpovídalo křivce, kterou si Cermat stanovil jako cíl nového způsobu obodování maturitních prací. Ještě loni totiž hodnotili písemky svých žáků jejich učitelé. A protože prý nápadně často docházelo k tomu, že své studenty nechávali projít, rozhodl se Cermat pro anonymitu.
Letos tudíž hodnotitelé vůbec nevěděli, z jaké školy jsou žáci, jejichž písemky měli zrovna v rukou. Což by samo o sobě nevadilo: kdyby ovšem existovala jednotná kritéria, jak slohové práce posuzovat. Což se ovšem může stěží kdy podařit. Jak uvádí ředitelka Hochmannová, má každý hodnotitel své vlastní měřítko.
Podle toho, jak sám látku učí. Na tom jakákoli snaha o objektivizaci sotva co změní. Ředitelka Hochmannová přípravným školení prošla a zkoušky složila, jak píše, na tři výborné. Ale smlouvu s Cermatem nepodepsala, protože projektu nevěřila.
Studenti, kteří u maturity z češtiny propadli, se teď sice mohou odvolat ke krajskému úřadu, ale nemají v ruce nic, oč by mohli své odvolání opřít. V nejlepším případě je školy nechají nahlédnout do hodnotícího protokolu, kde však většinou najdou jen počet bodů, ale nikoli to, jak k nim hodnotitel dospěl. Své opravené písemky zpátky nedostanou, protože už fyzicky neexistují. Tím pádem je ovšem výsledek maturitní zkoušky nepřezkoumatelný. Což je podle právního stanoviska, které má společnost Eduin k dispozici, protiústavní.
Cermat se teď sice tváří, že by výsledky eventuálně znovu přezkoumal. I kdyby je ale zrevidoval podobně, jako to letos už udělal u maturity z matematiky, pro devatenáctiletého studenta z Uherského Hradiště bude pozdě.
Publikováno se souhlasem vydavatele.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz