Uplynulému týdnu ve sdělovacích prostředcích dominovaly informace o povodních, které dolehly na většinu českých krajů. „V té souvislosti musím říct, že je zvláštní, jak se dějiny opakují. Při povodních v roce 2002 jsem se týden po otevření předtím zatopené staré Prahy účastnil konference a jejím tématem bylo mediální uchopení povodní. Vzpomínám si, jak tam tehdy několik lidí včetně mě říkalo, že je velice zvláštní, jak se naše media orientují výhradně na negativní zprávy, jak se chovají destruktivně i v okamžiku ohrožení,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Petr Žantovský.
Jako příklad posloužil tehdejší pražský primátor Igor Němec, který si vinou špatných informací od Povodí Vltavy vysloužil v médiích psí hlavu za svou větu, že situace je nadmíru výtečná. „Vzápětí se zatopila stará Praha a všichni se mu smáli. Přitom on v tom byl absolutně nevinně, ale ta mediální vlna ho spláchla a přestal být primátorem. Česká média se mu tehdy velice snažila smůlu po hlavě ještě pomazat a udělat z něj hlupáka,“ vzpomíná mediální odborník.
Česká média by i ze starosty New Yorku udělala blba
Srovnává to s příběhem, kdy rok předtím následkem teroristického útoku spadla ve Světovém obchodním centru Dvojčata. „Tehdejší starosta New Yorku Giuliani vylezl na horu popadaných sutin z těch dvou budov, postavil se tam, na hlavě čepici s americkou vlajkou, a vlastně řekl jen pár slov: ´Amerika se nevzdá, postavíme se a jdeme do toho.´ Americká média z něj tehdy udělala velkého hrdinu, protože starosta v okamžiku strašlivého životního ohrožení přesně vyjádřil postoj Ameriky,“ konstatuje Petr Žantovský.
„Být to u nás, tak by si český novinář určitě našel způsob, jak z něj udělat pitomce, protože by vysvětlil, co všechno bylo špatně, a i z Giulianiho by udělal blba. Ale pro americká média se stal Giuliani národním hrdinou, a dokonce se pak jednu dobu velice vážně mluvilo o tom, že bude prezidentem Spojených států. Proč to vlastně všechno celé připomínám? Protože je výmluvné to srovnat s tím, co se po celý uplynulý týden během povodní dělo u nás,“ vysvětluje mediální odborník.
Kariéra postavená na hledání blamáží a konfliktů
Všiml si, že všechna média, privátní i veřejnoprávní, místo toho, aby upozorňovala na to, co se v čase ohrožení a nebezpečí povedlo, tak se neustále šťourala v tom, co se naopak nepodařilo. „Přesněji řečeno nejen šťourala, ale aktivně vyhledávala. Mám proto jeden hezký příklad. V úterý v Událostech, komentářích ČT24 pan Veselovský vyslýchal ministra životního prostředí Chalupu a do každé jeho věty vstupoval nějakou svou negativistickou připomínkou,“ je Petr Žantovský přesvědčen, že moderátor stále hledal problém, i když nebylo, kde ho hledat.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník