Na soukromé vlaky si cestující počká
S tímto sdělením šel Jančura i na úterní jednání s Pavlem Dobešem, ale nepochodil. Jsou prý i jiní zájemci o lukrativní tratě Českých drah (včetně nich samotných), vláda má navíc koncepci, jak postupně vlakové spoje privatizovat. Podle materiálů na stránkách ministerstva to ale nebude rozhodně příští rok. Například trať z Prahy do Děčína, jedna z těch, o které má RegioJet zájem, by měla být k dispozici soukromníkům od podzimu 2014, první soukromý spoj do Brna pak vyjede v roce 2017, z Břeclavi do Ostravy pak v roce 2026.
"Je to obrovské zklamání z mladého člověka-ministra dopravy, který pouze tvrdí, že hledá úspory pro resort. Naše nabídka byla jasná-převzít všechny vlaky EuroCity a InterCity, které jsou v celé Evropě provozovány úplně bez dotací. Jen v bohaté ČR to neplatí. Pan ministr o naší nabídku neprojevil absolutně žádný zájem s tím, že do konce roku chce udělat nějaký kulatý stůl," stěžuje si na Dobeše pro ParlamentníListy.cz Jančura. RegioJet by přitom podle něj dokázal ušetřit rozpočtu stovky milionů korun.
K tématu:
Jančura má údajných ústrků po krk. Žaluje ÚOHS
Díky nám Dobeš ušetří, tvrdí Jančura. Chcete jen lukrativní tratě, oponují ČD
Jančura nebo Stoiber mohou vyhrát antibyrokratickou cenu
Jančuru podle jeho slov šokovala na schůzce RegioJetu s ministrem dopravy přítomnost hlavního konkurenta na železnici, tedy členů Dozorčí rady ČD. "Navíc to ministr odmítl v den, kdy proběhla schůzka s hejtmany, požadujícími další peníze na financování hromadné dopravy. A udělal velmi špatné politické rozhodnutí. Protože pokud nemůžeme prodělečné spoje EuroCity a Intercity převzít, může se stát, že budeme jezdit proti nim jako nyní na trase Praha-Ostrava-Havířov. ČD se budou muset vzdát dotací a prodělávat ještě víc než nyní, navíc na těchto trasách se dva a více dopravců neuživí," plánuje Jančura.
Když to nedá Dobeš, tak někdo jiný. Třeba Kalousek
Servítky si nebere zejména vůči samotnému Dobešovi. "Říkám otevřeně, budeme tlačit na politiky, aby rozhodli za ministra dopravy, pokud to nedokáže on sám. Proč by na těchto tratích neměl stát šetřit," ptá se Jančura. Úterní jednání s Dobešem popisuje spíše jako hádku. "Padala tam i silná slova, chvíli jsme na sebe i křičeli," přiznává pro ParlamentníListy.cz podnikatel. Za politiky prý půjde s jasným návrhem, stejným jako přednesl Dobešovi. "Peníze ušetřené z dotací pro EuroCity a InterCity by měly jít do krajů na dofinancování regionální dopravy. Škoda že s předsedou Asociace krajů Michalem Haškem nemáme zrovna přátelské vztahy," krčí rameny Jančura.
Majitel Student Agency se ale chlubí ještě jedním esem v rukávu, dosud neopustil myšlenku sejít se s ministrem financí Kalouskem. "S panem ministrem bych se rád sešel, pokud by byl z jeho strany zájem, neboť pan Dobeš chce stále víc peněz pro svůj resort a přitom odmítá způsob, jak velmi rychle ušetřit. Pan Kalousek představuje z mého pohledu jediný potenciál pro vyřešení tohoto sporu," říká pro ParlamentníListy.cz Jančura.
Žádná ultimáta, jsou tu i jiní zájemci
Ani ministr Dobeš nepovažuje průběh úterní schůzky s Jančurou za ideální. Podle něj Jančura přednesl ultimativní žádost, že ministerstvo musí okamžitě rozhodnout, jak naloží s jeho žádostí o provozování linky Praha Břeclav i dalších, které navrhuje provozovat bez dotací. "Tlak na okamžité vyjádření ze strany pana Jančury ministr Dobeš odmítl s příslibem, že do konce roku 2011 svolá setkání všech zájemců o provozování dálkové železniční dopravy," stojí na webových stránkách ministerstva.
"Mým cílem jsou transparentní a férové soutěže vedoucí ke kvalitní a efektivní dopravě," uvedl Dobeš. A RegioJet skutečně není jedinou firmou, která by ráda zkusila štěstí na železnici. Stránky ministerstva dopravy jich uvádějí celkem sedm. Kromě ČD, která spoje provozuje s dotacemi i nyní, chce o linky soutěžit mimo jiné i společnost Viamont, kterou "proslavil" někdejší spolumajitel, exministr dopravy Topolánkovy éry Aleš Řebíček.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Petr Mašek