Zhruba před týdnem se podél českých dálnic objevily billboardy s nápisem „Kdo má větší důvěru než Miloš Zeman?“. Reklama nebyla nikým podepsána, nebylo jasné, kdo si nechal kampaň zaplatit a jak bude pokračovat. Nyní už je jasněji.
Podle informací ParlamentníchListů.cz z několika důvěryhodných zdrojů jde o začátek kampaně Starostů a nezávislých (STAN), což se má později na billboardech objevit s tím, že důvěru větší než Miloš Zeman mají právě starostové.
I politolog Jan Kubáček odhaduje, že by záměr skutečně z dílny STAN mohl pocházet: „Billboard má stejnou logiku, písma, copyrigth, které už jsme viděli na billboardech, kde Starostové děkovali za důvěru a citovali vysoké procento, jaké tradičně mají v průzkumech důvěryhodnosti. Myslím si, že je to volné pokračování, která má ukázat, že jsou instituce dlouhodobě nejváženější v republikovém měření,“ uvedl Kubáček. „Pracují chytře a s nadsázkou,“ dodal.
Subjekt Starostové a nezávislí hodlá evidentně obratně využít nedávný průzkum, z něhož vyplynulo, že prezidentovi důvěřuje 56 procent lidí a starostům 65 procent. Nejedná se však o důvěru v politickou organizaci Starostové, ale o starosty obcí a měst jako takové.
Na billboardech by se údajně měl objevit i obličej Dany Drábové, šéfky Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB). Ta se chystá kandidovat za STAN ve Středočeském kraji na druhém místě. Drábová počátkem roku prohlásila, že by na krajskou úroveň chtěla přenést své zkušenosti z komunální politiky, kde se pohybuje už 18 let. Od roku 1998 je Dana Drábová zastupitelkou a od roku 2010 i místostarostou města Pyšely na Benešovsku. Předsedkyní SÚJB patrně i nadále zůstane, vláda ji opětovně do funkce jmenovala letos v březnu.
„Já se omlouvám, já naše reklamní kampaně nekomentuji. Ta reklamní kampaň… Každá reklamní kampaň má svoje záměry. Omlouvám se, nemůžu se k tomu vyjádřit a nechci se k tomu vyjadřovat, jako k jakékoliv reklamní kampani,“ sdělil redakci PL šéf hnutí Starostové a nezávislí Petr Gazdík.
Pokud by se skutečně objevila v návaznosti na stávající kampaň na billboardu tvář Jany Drábové, evidentně by to nemusela být špatná volba: „Je to provokativní a hypotetické. Ale je to jedna z tváří, která je známá opravdu v celé republice dlouhodobě, svým postojem, hlasem i autoritou. Je jedinečná a dlouhodobě působí jako profesionál. Dokázala se postavit Rakušanům, když se řešil konflikt s Temelínem. Od té doby si ji v uvozovkách národ pamatuje,“ uvedl Kubáček. „Možná Starostové sázejí i na to, že ji má v úctě i Miloš Zeman, takže očekávají, že se k tomu asi kriticky nepostaví,“ dodal s tím, že případně by Starostové mohli reagovat i fotografií, na které prezident Drábovou políbil.
Billboardy „Kdo má větší důvěru než Miloš Zeman?“ se už krátce po svém vylepení staly terčem vtipálků. Objevovaly se na nich odpovědi typu „Baron Prášil“ nebo „Brouk Pytlík“. Až dosud se ovšem nikomu nepodařilo zjistit, kdo za kampaní stojí, přestože se některé zpravodajské servery dotazovaly reklamní agentury, která billboardy vlastní. Společnost Czech Outdoor odmítala zadavatele zakázky sdělit.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka