V úvodu rozhovoru se Ledecký vyjádřil k tomu, jak bojuje se svou pověstnou leností. Poslední doba, kdy měl nějaké zaměstnání, byla podle jeho slov v nultém ročníku. „To jsem myl 8,5 hodiny denně černé nádobí na koleji Větrník. Od té doby mám nepřetržitou dovolenou,“ usmíval se a dodal, že když nemá člověk týden rozdělený na pracovní dny a dny volna a dělá, co ho baví, tak je to dobré.
Nad poznámkou moderátorky Barbory Tachecí, že Václav Klause starší vždy říkal, že dovolené jsou přežitkem, a tak se podle toho tedy asi choval, mávl skladatel rukou. „Ale to vůbec nemá s Vaškem Klausem nic společného,“ dodal pobaveně a zmínil, že šoubyznys je ze všech byznysů ten, kde je nejvyšší převis nabídky nad poptávkou.
To, že se mu podařilo živit tím, co jej baví a co skládá, považuje za úspěch, jelikož je to velmi vzácné. „Tenhle byznys je nespravedlivý, je to jako když člověk vyhraje sportku,“ konstatoval Ledecký, který z tohoto důvodu od šoubyznysu držel své děti dál.
Následně se téma přesunulo na politickou půdu. Padla otázka, zda Ledeckého někdy politika lákala. A to ve spojitosti s tím, že v roce 2012 inicioval petici proti církevním restitucím. „Nikdy mě to nelákalo,“ odpověděl promptně. „Šlo o princip, já mám vůbec k těm církvím speciální vztah,“ okomentoval svůj obecný pohled na majetkoprávní vyrovnání českého státu s církvemi, kterým byl po roce 1948 zabaven majetek komunistickým režimem.
„Já církve považuji v podstatě za politické partaje, které jsou obohacené iracionálním prvkem. A tyto partaje fungují tak skvěle a tak dlouho, protože všichni mají prostě vítr ze smrti,“ myslí si. „Ty církve oproti komunistům nebo socanům, nebo nějaké jiné partaji nabízejí lidem nějaké takové řešeníčko, to je prima, ne?“ uvedl.
Na tom jsou podle jeho slov zkrátka církve postavené a je to jenom ideologie. A vy víte, kdy se víra stává ideologií?“ zarazila se moderátorka Barbora Tachecí. „No tak většinou se stává ideologií prostě hned zkraje, jakmile se toho chopí nějaký parchant,“ má jasno Ledecký. „Každá víra, i když vznikne v té nejlepší víře, tak se toho časem chopí nějaký schopný manipulátor, který zjistí, že je to úžasný způsob manipulovat s lidma,“ míní.
Tohle je tedy důvod, proč se nemá církvím vrátit to, co jim bylo ukradeno?“ zajímala se dál moderátorka. „Majetek speciálně katolické církve vnímám historicky tak, že před bitvou na Bílé hoře byli z osmdesáti procent v české populaci protestanti a v roce 1625 byli z osmdesáti procent v české populaci katolíci, takhle to jako je. My tu s tím evidentně nemáme problém,“ zdůraznil Ledecký.
„Celá ta interpretace toho, jak sem přišla ta švédská vojska a jak to tu rabovala... to ne. Švédská vojska byla placená hrabětem Kolovratem a šla si pro to, co tady ti katolíci zabavili. Ježíšmarjá, ta katolická církev to ukradla, to je celý! Neříkám, že vše, ale bylo toho hodně,“ sdělil svůj názor na celou věc.
- Celý rozhovor ZDE
Na otázku, zda tohle je tedy jeho pohled coby právníka, odvětil, že „hrabání“ v historii je spíše jeho koníčkem. „Neříkám, že by katolické církvi nemělo být nic vráceno. Ale rozhodně ne tímto plošným způsobem, kterým to bylo nastaveno,“ je přesvědčen skladatel.
Prozradil také, co jako právník říká na nápad zdanit finanční náhrady. „Jako právník k tomu nemám dostatečné podklady, ani vzdělání,“ odmítl se k tomu více vyjadřovat, ale zopakoval, že za svým jasným, vyhraněným názorem z roku 2012 si stále stojí. „Ten mám furt, tak zde historicky vnímám úlohu celé církve,“ řekl na závěr Janek Ledecký.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab