Motoristé sobě vstoupili na politickou scénu, protože pravice podle slov jejich předsedy ztratila v české politice své zastoupení. Za Václava Klause tuto roli plnila ODS, ale to je minulost. „ODS se na pravou stranu spektra už nikdy nevrátí, protože se utopila v koalici Spolu,“ zmínil Macinka. „Makroekonomické výsledky za poslední tři roky, ty jsou z pohledu pravicového voliče naprosto k pláči. Je to nejhorší výkon ze všech vlád, co tady byly od pádu komunismu,“ dodal Macinka kriticky vůči ODS, kterou po revoluci založil Václav Klaus.
Mluvit o Motoristech jako o ODS revival? Takovou argumentaci podle Macinky nejčastěji používají právě lidé z ODS, aby ukázali svou „nadřazenost“ nad Motoristy. „Oni si ale lžou do kapsy tím, že jsou nejlepší. Oni si lžou do kapsy tím, že jsou pravice. Oni si lžou do kapsy, že vyhrajou příští volby. Oni si lžou do kapsy, že budeme mít za čtyři roky platy jako v Německu,“ vypálil Macinka. „A oni věří těm svým lžím,“ pousmál se trpce Macinka.
„ODS je padlá značka, která už jenom diskredituje pravici tím, že o sobě tvrdí, že je pravice. ODS nám tady neustále vykládá věci o vysoké programové a ideologické shodě s neomarxistickými Piráty,“ řekl Macinka k vládnímu angažmá ODS posledních tří let. Macinka sledoval postupné hodnotové vyprazdňování ODS a její rozpouštění v guláši koalice Spolu. „Viděli jsme, že to jde do pekla. Viděli jsme, že to jde doleva, tak proto jsme založili politickou stranu,“ řekl v podcastu Datarun Macinka.
Moderátor a komentátor Thomas Kulidakis ovšem poznamenal, že o ODS 90. let, na kterou chce Macinka navazovat, se mluví jako o asociální, která byla strůjcem systému, kdy se v ČR ve velkém kradlo, rozkrádalo a tunelovalo. Co na to Macinka?
Podle něho padaly jen malé podniky jako lakýrnictví, klempířství, kadeřnictví a podobné. „Tady se zprivatizovalo 4000 podniků a jestli z nich 50 nepřežilo, tak to je přece docela dobrý úspěch, ne?“ uhodil Macinka.
A dal povedenou transformaci ekonomiky z centrálně řízené na tržní na příkladu emigrace z postkomunistických zemí. „Z Polska po konci komunismu odešly čtyři miliony lidí. Ze Slovenska půl milionu lidí. To je jedna desetina populace. Z České republiky neodešel téměř nikdo. Možná lidi občas nadávají v hospodě na poměry, ale neemigroval nikdo,“ řekl Macinka. „To znamená, že ta transformace se povedla. Výsledky byly dobré a ta jedna dekáda vykazovala taková čísla, že se to nedalo srovnat vůbec s nikým. Takže já bych zatleskal tomu projektu, povedlo se to, bylo to dobré, udělala se ekonomická transformace,“ hájil Macinka kroky Klausovy ODS devadesátých let.
Moderátor Kulidakis se ale nedal odbýt. Připomněl zlikvidované továrny v pohraničí, po kterých nezbylo nic. Připomněl, že fabriky se prodávaly silně pod cenou a nevznikl tu takový ten základní tržní princip, kdy podnikatel vytvářel pracovní místa. Prostě fabriku zlikvidoval a peníze si odvezl za hranice.
Macinka pak vysvětlil ten pravý důvod privatizace a proč musela v Česku po revoluci proběhnout. „Ta transformace a ta privatizace neměla cíl vydělat státu peníze, ta měla za cíl zbavit stát majetku a najít jednoho vlastníka, ať si s tím potom dělá, co chce. To bylo osvobození země od centrálního plánování, od té státní plánovací komise, která prostě to vždycky naplánovala blbě, takže pak půl roku chyběl toaletní papír,“ řekl Macinka s tím, že stát nesmí podnikat, protože úředník byznysu prostě nerozumí.
Poté se oba pustili do tématu státního rozpočtu. Kde jsou v něm chyby? „Je potřeba se primárně zaměřit na výdajovou stránku rozpočtu. To znamená, že stát je strašně nabobtnalý, strašně zbytnělý. Rozpočet a výdajová stránka je nepřirozeně vysoká, je vyšší než by být musela,“ popsal Macinka první léčebnou kúru, kterou by Motoristé ve vládě republice připravili. „Není nutné hledat další daně, není nutné hledat cesty, jak vzít peníze lidem a poslat je do státního rozpočtu. Správná cesta je, podívat se na některé agendy, které jsou naprosto zbytnělé a které se prostě financovat nemusí,“ řekl Macinka.
A jmenoval školství jako jednu z černých rozpočtových děr. Podle Macinky školství zaměstnává zbytečně mnoho lidí. Navíc lidí, kteří jsou placení státem. Přičemž školství neplní svou roli, ale podle Macinky mrzačí děti inkluzí. „To je projekt, který je potřeba opustit z mnoha důvodů. Nejenom z toho ekonomického, ale také z toho důvodu, že to prostě likviduje vzdělání a mrzačí to děti,“ popsal Macinka další oblast, na kterou by se Motoristé ve vládě zaměřili.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marian Kučera