Takzvaná „velká sedmička“ – Lidl, Kaufland, Albert, Penny, Tesco, Billa a Globus, měla za rok 2023 souhrnné tržby zřejmě přes 400 miliard korun. Šest největších maloobchodníků, kterým patří devět velkých značek (vedle zmíněných ještě makro a Tesco Franchise), má na českém trhu podíl 75 procent. Lidl, Kaufland, Billa, Penny, makro a Globus patří německým vlastníkům. Tesco a Tesco Franchise jsou britské, Albert je z Nizozemska. Největší český obchod je bez poboček. V internetové době předběhl kamenné prodejny rozvozce potravin Rohlík. Jeho firma VELKÁ PECKA s.r.o. se v analýze společnosti FINSTAT umístila za zahraniční konkurencí jako největší česká firma. Na osmém místě. Devátý je český řetězec malých prodejen Hruška, který znají hlavně zákazníci na Moravě, ve Slezsku a ve východních Čechách. Desítku uzavírá německá Norma. Srovnání tržeb v největší desítce vyznívá pro domácí podniky špatně. České řetězce utržily 17,9 miliardy, ty zahraniční 379 miliard.
Studie výzkumníků Michala Mádra a Radka Náplavy z Mendelovy univerzity v Brně spočítala tržní podíly řetězců (data jsou za rok 2021). Zavedené české družstvo COOP má spolu s podnikem COOP Morava tržní podíl 2,89 %. JIP Východočeská drží 2,7 % trhu a řetězec Hruška 1,65 %. Podle ÚOHS jsou tyto výsledky důkazem, že je český trh konkurenční a vše je v pořádku. „Výsledky potvrzují zjištění Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže o tom, že maloobchodní trh v České republice je konkurenční a formuje jej především chování spotřebitelů,“ stojí ve vyjádření ÚOHS.
Redakce ParlamentníchListů.cz oslovila ekonoma Miroslava Ševčíka (SPD). „Víme, že v současné době mají největší obchodní řetězce Lidl a Kaufland, které patří do Schwarz Gruppe, se sídlem v německém Neckarsulmu (vlastní ho 85letý Dieter Schwarz, podle Forbes druhý nejbohatší Němec současnosti), téměř 40 % maloobchodního trhu. Penny a Billa, které jsou vlastněny také německou firmou Rewe, mají podíl zhruba 20 %. To znamená, že dohromady je to přibližně 60% podíl na maloobchodním trhu. K tomu přistupuje Albert, holandská společnost, která má víc jak 16 % podílu na trhu, a kdybychom k tomu započítali Tesco, tak jsme dohromady zhruba na 85 %,“ vysvětluje Miroslav Ševčík. Mezi německými řetězci podle něj existuje úzká spolupráce a zmínil také vlastnickou strukturu Tesca, ve které jsou investiční fondy jako americký BlackRock. „V této neskutečné monopolizaci a koncentraci je nutno hledat hlavní příčinu dnešní relativní drahoty.“ říká.
Docentu Ševčíkovi jsme položili několik otázek.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Novotný