„Za 100 Kč uložených v roce 1993 pod polštář si tak v českých obchodech nyní koupíme jen třetinu zboží, co v roce 1993. Ale chceme-li utratit tuto stokorunu v zahraničí, koupíme si zhruba stejně objemný nákup, neboť v cizině ceny rostly zhruba tempem, který odpovídal posílení koruny,“ řekla ČTK analytička Raiffeisenbank Helena Horská. Posílení koruny vůči marce a později euru tak vykompenzovalo nárůst cen v zahraničí.
Jak připomněla, v lednu 1990 ekonom Valtr Komárek řekl, že reálný kurz koruny k německé marce je dvě až tři koruny. Po 28 letech marka už neexistuje, v přepočtu by nyní ale stála 13 korun (přesně 13,20), stejně jako v roce 2009. Je to o asi pět korun méně než na začátku transformace země, kdy marka stála 18 korun.
Současný kurz koruny reflektuje proexportní orientaci české ekonomiky. „Domácí trh nebyl nikdy dostatečně velký, aby zajistil ‚práci‘ produktivnímu obyvatelstvu, takže nezbývalo nic jiného, než se zapojit do evropských, potažmo globálních výrobních řetězců. A v tom nám slabší kurz, než by si ekonomika mohla skutečně dovolit, pomohl,“ upozornila Horská.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp