Dopravní projekty pod tlakem byrokracie. Odborníci volají po změně legislativy

01.10.2024 17:29 | Monitoring

V Luhačovicích se uskutečnil již čtrnáctý ročník mezinárodní konference „Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů“. Odborníci zde řešili klíčové otázky, související s řízením, povolováním a financováním staveb. Zabývali se problémy aplikace stavebního zákona, možnostmi urychlení přípravy prioritních infrastrukturních projektů a podrobně diskutovali o financování rozvoje dopravní infrastruktury. Pořadatelem konference je Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě.

Dopravní projekty pod tlakem byrokracie. Odborníci volají po změně legislativy
Foto: archiv
Popisek: Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě

Akce se každoročně koná pod záštitou ministra dopravy ČR, ministra dopravy a výstavby SR, hejtmanů Olomouckého, Moravskoslezského a Zlínského kraje, předsedů Trenčianského a Žilinského kraje, ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury, prezidenta Hospodářské komory ČR, předsedy Slovenské obchodní a průmyslové komory, prezidenta Svazu stavebních podnikatelů Slovenska a primátora statutárního města Přerov.

Účastníci konference se věnovali také tématu nedostatku stavebních materiálů, především pak stavebního kameniva, a vedli diskuzi o dalších otázkách, souvisejících s přípravou a realizací prioritních dopravních projektů v ČR.

Dosud přijatá legislativní opatření, kterými by se měl zvýšit vliv státu na přípravu a realizaci strategických investic, nejsou dle odborníků doposud účinná. Naděje vkládané do zavedení plné účinnosti Stavebního zákona k 1.7. 2024 spojeného s digitalizací stavebního řízení se prozatím nepodařilo plnohodnotně uvést do života. Vzniká tím potencionální riziko dalšího zpomalování investičních projektů.

Předseda sdružení Libor Lukáš v této souvislosti opětovně apeloval, aby se připravil a schválil speciální ústavní zákon, na jehož základě by strategické investice státu prostřednictvím svých nařízení povolovala přímo vláda ČR. „Stále opakujeme a opakovat budeme, že proces přípravy strategických projektů v ČR je extrémně zdlouhavý a de facto neřiditelný. Uvedená situace je jedním z hlavních důvodů, proč pořádáme tato pravidelná odborná setkání. Silně apelujeme na to, aby se stávající nepříznivý, málo účinný legislativní stav napravil. Doufejme, že v současné době implementovaná novela Stavebního zákona nám přinese alespoň částečné zlepšení,“ říká Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, který konstatuje, že jsou strategické infrastrukturní projekty i přes přijaté úpravy zákonů stále v područí aktivistů, byrokratů a mnohdy i soudců. „Výraznou brzdou při řízení investic je nepřehledná a složitá byrokratická zátěž a často i aktivistické chování ekologistů,“ dodal Lukáš.

Je třeba, aby Česká republika v oblasti strategických investic disponovala takovými zákony, které hájí zájmy naprosté většiny občanů. „Současný stav, kdy doslova pár jednotlivců může svými smyšlenými obstrukcemi mařit strategické projekty státu, však není stavem přijatelným a je třeba jej změnit. Apeluji proto na všechny složky státu, aby se intenzivně pokračovalo v přípravě i výstavbě dálnic D55 i D49, včetně napojení na silnici R6 na Slovensku. Dále považuji za nezbytné urychlit zásadní modernizace vlakových nádraží, a to v krajském městě Zlín i ve Valašském Meziříčí, a také modernizaci dalších výpravních budov,“ uvedl Radim Holiš, hejtman Zlínského kraje.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Myslíte, že Evropa o ukončení války nestojí?

Je pravda, že se nijak nesnaží vyjednat mír, ale otázkou taky je, jak ho docílit? Podle mě Rusko chce buď vše nebo nic a docela chápu Ukrajinu, že se po letech boje nechce vzdát všeho.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vlajky na stožár. Rusko rozumí síle. Maďarsko a Slovensko možná zbavit hlasovacího práva. Posnídali jsme s výkvětem Pirátů

19:58 Vlajky na stožár. Rusko rozumí síle. Maďarsko a Slovensko možná zbavit hlasovacího práva. Posnídali jsme s výkvětem Pirátů

„Nikoho nepřekvapuje, že koalice ochotných se dojednává primárně kvůli Maďarsku a Viktoru Orbánovi, …