Akce se každoročně koná pod záštitou ministra dopravy ČR, ministra dopravy a výstavby SR, hejtmanů Olomouckého, Moravskoslezského a Zlínského kraje, předsedů Trenčianského a Žilinského kraje, ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury, prezidenta Hospodářské komory ČR, předsedy Slovenské obchodní a průmyslové komory, prezidenta Svazu stavebních podnikatelů Slovenska a primátora statutárního města Přerov.
Účastníci konference se věnovali také tématu nedostatku stavebních materiálů, především pak stavebního kameniva, a vedli diskuzi o dalších otázkách, souvisejících s přípravou a realizací prioritních dopravních projektů v ČR.
Dosud přijatá legislativní opatření, kterými by se měl zvýšit vliv státu na přípravu a realizaci strategických investic, nejsou dle odborníků doposud účinná. Naděje vkládané do zavedení plné účinnosti Stavebního zákona k 1.7. 2024 spojeného s digitalizací stavebního řízení se prozatím nepodařilo plnohodnotně uvést do života. Vzniká tím potencionální riziko dalšího zpomalování investičních projektů.
Předseda sdružení Libor Lukáš v této souvislosti opětovně apeloval, aby se připravil a schválil speciální ústavní zákon, na jehož základě by strategické investice státu prostřednictvím svých nařízení povolovala přímo vláda ČR. „Stále opakujeme a opakovat budeme, že proces přípravy strategických projektů v ČR je extrémně zdlouhavý a de facto neřiditelný. Uvedená situace je jedním z hlavních důvodů, proč pořádáme tato pravidelná odborná setkání. Silně apelujeme na to, aby se stávající nepříznivý, málo účinný legislativní stav napravil. Doufejme, že v současné době implementovaná novela Stavebního zákona nám přinese alespoň částečné zlepšení,“ říká Libor Lukáš, předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě, který konstatuje, že jsou strategické infrastrukturní projekty i přes přijaté úpravy zákonů stále v područí aktivistů, byrokratů a mnohdy i soudců. „Výraznou brzdou při řízení investic je nepřehledná a složitá byrokratická zátěž a často i aktivistické chování ekologistů,“ dodal Lukáš.
Je třeba, aby Česká republika v oblasti strategických investic disponovala takovými zákony, které hájí zájmy naprosté většiny občanů. „Současný stav, kdy doslova pár jednotlivců může svými smyšlenými obstrukcemi mařit strategické projekty státu, však není stavem přijatelným a je třeba jej změnit. Apeluji proto na všechny složky státu, aby se intenzivně pokračovalo v přípravě i výstavbě dálnic D55 i D49, včetně napojení na silnici R6 na Slovensku. Dále považuji za nezbytné urychlit zásadní modernizace vlakových nádraží, a to v krajském městě Zlín i ve Valašském Meziříčí, a také modernizaci dalších výpravních budov,“ uvedl Radim Holiš, hejtman Zlínského kraje.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný