Němcům se rozpadá železnice. „Jízdní řády už neplatí, odhadují se.“

19.08.2024 16:13 | Monitoring

Fialovo „Patříme na západ“ dostává další trhliny. Německá společnost Deutsche Bahn se rozpadá pod palbou kritiky za stále častější zpožďování vlaků a rušení spojů. Na vině je zchátralý stav německé železnice. Podle zprávy v Süddeutsche Zeitung železnice letos musela změnila jízdní řády ve dvou až třech milionech případech. „Jízdní řády se již nepočítají, ale pouze odhadují,“ citovaly noviny člena dozorčí rady.

Němcům se rozpadá železnice. „Jízdní řády už neplatí, odhadují se.“
Foto: Hans Štembera
Popisek: Nechráněný vlakový přejezd, ilustrační foto

Deutsche Bahn čelí vlně kritiky za finanční ztráty, zhoršující se pověst, ale i zpožďování vlaků, nebo rovnou rušení jednotlivých spojů. Hlavní příčinou je pak zchátralá železnice. Tu Deutsche Bahn nyní na mnoha částech Německa rekonstruují. Jedná se o hlavní železniční spoje, jako je trať z Frankfurtu do Mannheimu nebo z Hamburku do Berlína.

Ovšem zlepšení kritické situace ve zpožďování vlaků se neočekává. 38 % vlaků podle Frankfurter Rundschau nabírá každodenní zpoždění. Zároveň přiznává, že za zvýšenou nespolehlivostí dráhy mohou letošní záplavy, s jejichž důsledky se Deutsche Bahn dosud nevyrovnaly.

Mohlo by se zdát, že dopady na dochvilnost vlaků má v rukou tzv. vyšší moc. Dopady povodní, červencová nadprůměrná deštivost. Podle zprávy v Süddeutsche Zeitung železnice letos musela změnit jízdní řády ve dvou až třech milionech případech. „Jízdní řády se již nepočítají, ale pouze odhadují,“ citovaly noviny člena dozorčí rady. To je „obrovský problém“ a vede ke „ztrátě kontroly“ nad jízdními řády. Přestože bezpečnost železniční dopravy není ohrožena, dopady jsou „katastrofální“.

„Cestující se již nemohou spoléhat na to, že vlaky pojedou podle plánu. Jízdní řády se stále více ukazují jako plané sliby, protože železniční síť byla po desetiletí zanedbávána. Ve stále více dopravních uzlech se musí snižovat rychlost vlaků, aby se zabránilo tomu, že závady na kolejích, výhybkách nebo mostech povedou k nehodám,“ píše server Frankfurter Rundschau.

„Poruchy návěstidel, poruchy stavědel a rozbité výhybky dosáhly nyní u Deutsche Bahn takové úrovně, že již není možné, aby vlaková doprava probíhala hladce,“ píše server Tagesschau.

Jak Deutsche Bahn s problémy bojuje? Železnice si kvůli nedochvilnosti nechává v záloze stále více vlaků včetně mnoha starších modelů. Ty se používají, když pravidelné vlaky dorazí do cíle tak pozdě, že je další cesta zrušena. Rezervní vlaky a personál jsou však drahé a z dlouhodobého hlediska nedostupné.

Velmi optimistická předpověď Deutsche Bahn předpokládá, že do dvou let by se měla situace ustálit. Letos do rekonstrukce železniční sítě dopravce investuje 16 miliard eur, příští rok má v plánu investovat 15 miliard. Podle Süddeutsche Zeitung ovšem nebude stačit ani deset let.

Selhávání německé železnice je kuriózní i s ohledem na snahu německé vlády dotlačit veřejnost k tomu, aby preferovala železniční dopravu oproti té automobilové. Minulý rok proto vláda zavedla jízdenku na území celého Německa (tzv. Deutschlandticket), kterou si Němci mohou koupit za 49 euro měsíčně a dojet s ní kamkoliv po celém Německu a využívat ji i v městské hromadné dopravě.

K úspěchu Deutschlandticket přispěla kromě atraktivní ceny i zjednodušená struktura jízdného a možnost zakoupit a použít jízdenku on-line. „Jsem velmi nadšený z velké podpory, kterou má Deutschlandticket,“ řekl pro Bundes Regierung německý kancléř Olaf Scholz.

„Jízdenka má poskytnout občanům finanční úlevu s ohledem na zvýšené ceny energií. Zároveň by měla výrazně zvýšit atraktivitu veřejné dopravy, motivovat k přestupu z aut na autobusy a vlaky – a přispět tak k dosažení klimatických cílů,“ píše server Bundes Regierung.

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marian Kučera

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Německo má lepru, a tak se rozpadá..., Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskuseruský medvěd , 19.08.2024 17:50:22
To nejsou jen železnice, rozpadá se i společnost, ekonomika, energie a myšlení lidí. Co Německu chybělo? Perfektní technologie, spolehlivost, zdravý ekonomický základ, kvalitní kultura, všichni je brali vážně... Až když přišli s vynikajícím nápadem s Nord Stream 2, tak dostali za uši od svého okupanta nejvěrnějšího. NS 2 by Německo vystřelil na úroveň světové velmoci, a to jejich okupant nepřipustil. Dnes jsou Němci k smíchu a kancléř jede do Pekingu skuhrat, aby Čína tolik nevyráběla... Ostudné. Místo toho, aby se vzmužili, jako třeba Niger a vypráskali okupanty ze svého území, tak sklopili uši a poslušně se zasunuli do amerického zadku. Tam je ovšem nával, a tak se nám Německo rozpadá...

|  8 |  0

Další články z rubriky

Vrah z Německa hostem BBC. Archivy odtajnily zvláštní věc

6:50 Vrah z Německa hostem BBC. Archivy odtajnily zvláštní věc

Pachatel útoku na vánočních trzích v Magdeburku byl před několika lety hostem britské veřejnoprávní …