Počítání oveček, nový standard pro pátou třídu. Lidé u Seznamu žasnou

30.12.2023 16:14 | Monitoring

Co vše nového čeká české školství? Hned zkraje roku třeba přijde první krok na cestě ke kompletní proměně výuky na základních školách; změna však čeká i ty, kteří se budou ucházet o školy střední. A určitě bude pokračovat i debata o financování, píší Seznam Zprávy.

Počítání oveček, nový standard pro pátou třídu. Lidé u Seznamu žasnou
Foto: kr-stredocesky.cz
Popisek: Prázdná učebna

Velké diskuse se točí kolem výplat nepedagogických pracovníků, na něž v rozpočtu chybějí peníze – šest miliard korun. Speciální platba by měla polovinu částky zalátat hned začátkem roku. Mikuláš Bek (STAN) jakožto ministr školství chce po vládě další dodatečnou částku z nespotřebovaných výdajů roku 2023; pokud se to nepovede, musely by peníze hledat obce a kraje. 

Řešit se má také budoucnost malých škol či reforma výuky na základních školách. Ta se sice odložila až na září 2027, první verze reformního dokumentu však již existuje. Jak uvádí server Seznam Zprávy, nároky na žáky vycházejí z nejnižší úrovně Globálního odborného rámce UNESCO. Žáci by tak na konci páté třídy měli uměl sčítat, odčítat, násobit a dělit do 10 tisíc. 

Rámcový vzdělávací program nyní připomínkuje resort školství, v lednu a únoru k němu mají probíhat kulaté stoly.

Změna má proběhnout také u přijímacích zkoušek. Žáci budou moct podávat přihlášky nejen digitálně, ale dostanou také o jednu možnost navíc – celkem se tak mohou přihlásit na tři střední školy, které srovnají na základě svých preferencí. Podle výsledků zkoušek je pak systém automaticky přihlásí ke studiu.

V textu na Seznamu se objevuje i ukázka jednoho výstupu pro žáky páté třídy. „Žák řeší problémy typu: „Na poli je 34 ovcí. Na pole přichází dalších 29 ovcí. Kolik ovcí je nyní na poli?“; „V 5. ročníku je celkem 54 dětí. 7 dnes chybí. Kolik je dětí z 5. ročníku dneska ve škole?“ tj.: řeší jednoduché reálné problémy zahrnující sčítání a odčítání přirozených čísel do 100 (tj. kde součet nebo mezisoučet nepřesahuje 100) s přeskupováním, včetně problémů týkajících se měření a měnových jednotek,“ cituje z návrhu rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Vanda Efnerová

Mgr. Bc. Hubert Lang byl položen dotaz

Vyšetřovací komise

Zajímalo by mě, zda za členství v komisi berou poslanci nějaké příplatky? Protože jinak nechápu, k čemu je zřizujete. Ukažte mi nějako vyšetřovací komisi, která něco vyřešila.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

číst a psát a počítat , Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseAnton Antonovič , 30.12.2023 18:01:00
formou sčítání, odčítání. Vše nad tento rámec je nepřípustné. Zatímco tzv elity, mezi něž se počítají i naši bezskrupulózní politici, kteří pracují na celkovém zničení své země, aniž by si uvědomili, že je panstvo stejně nepozve k prostřenému stolu, dopřávají svým potomkům dostatečně kvalitní vzdělání, od ostatních naopak vyžadují jednoduchost, vedoucí až k hlouposti. Všimněte si takzvaný tlak na maturitní zkoušky, možnost přihlášek na tři školy, likvidaci známek, které měly jasné parametry, za co můžete dostat 1 či naopak 5. Co musíte zvládnout pro postup do vyšší třídy. Zatímco dnes i dementní dítě má zaručeno absolutorium základní školy. Inkluze již jenom doráží onen rakousko-uherský systém na než docela slušně navazovala socialistická škola, svou jakoby vyrovnaností všech žáků, mezi nimiž nesmí nikdo vybočovat. Tak jsme zprůměrovali jak blbce, tak ty chytré. Jeden za všechny, všichni za jednoho. Samozřejmě, zaobaleno do líbivých slov o rovné příležitosti a šancí pro všechny. Opak je pravdou, školy nesmí být rovnostářské. Jsou děti chytré a jsou děti hloupé. Těm chytrým nusí stát umožnit rozvíjet své schopnosti, ty hloupé musí mít šanci na alespoň základní vzdělání v pomocných či vyrovnávacích školách. Stát kdysi zajišťoval pro všechny děti možnost nalezení zaměstnání a vzdělání. Chytří šli na střední školy, gymnázia, méně chytří na učňovské obory a hloupí na nastupovali do zaměstnání. Ale to zde bylo pro všechny zajištěno. Stát měl zájem na vytváření pozic pro všechny.

|  9 |  0

Další články z rubriky

Trump: Mír na Ukrajině již brzy. Překvapení ohledně Zelenského

23:48 Trump: Mír na Ukrajině již brzy. Překvapení ohledně Zelenského

Americký prezident Donald Trump v sobotu vystoupil na konferenci CPAC ve Washingtonu. Prohlásil, že …