ČSSD sice prý rozumí rozhodnutí prezidenta Miloše Zemana jmenovat Jiřího Rusnoka premiérem, a tak zabránit pokračování pravicové koalice, nicméně nevěří v životaschopnost této vlády a domnívá se, že poslouží jen jako pouhý katalyzátor v úsilí o nové volby. Ztotožňujete se s názorem strany? A podpořil byste tak vy osobně Rusnokvu vládu, či by podle vás měla dostat šanci ČSSD, která si již o případné sestavení vlády také řekla?
Přiznám se, že nevím. Kdyby tato situace (která dělá především ostudu politice doma i ve světě) byla o rok dříve, byl by můj názor jasný – okamžité předčasné volby. Nyní, kdy do řádných voleb zbývá cca 10 měsíců a předčasné volby by určitě také nebyly ze dne na den, se přikláním spíše k tomu, aby to nějaká vláda dotáhla až do května 2014. Jestli to bude vláda Rusnokova, Sobotkova či jiná je mi vcelku jedno. Kvůli těm pár měsícům se dělá zbytečně velký humbuk. Na druhou stranu, pro naši republiku to odsouvání vyřešení problému novými volbami také není dobré. Ale jak jsem již zmínil úvodem, nemám na toto téma opravdu nějaký vyhraněný názor.
Vicepremiér a ministr vnitra Martin Pecina se po nástupu do funkce nechal slyšet, že se zaměří nejen na situaci kolem boje proti extremismu a na čerpání peněz z evropských fondů, ale chce zvýšit také počet policistů o tři tisíce, na celkový počet 42 tisíc. Vítáte jeho rozhodnutí? A uvítal byste vyšší počet strážníků v městě? Je to potřeba?
Rozhodnutí samozřejmě vítám, ale podobných proklamací jsem slyšel již mnoho, a dokud se tito policisté neobjeví v ulicích, tak tomu moc věřit nebudu. Moje osobní zkušenost z regionu je taková, že velkou část služby stráví zdejší policisté administrativou a v terénu nejsou příliš vidět. I když je pravda, že letos se to asi trochu zlepšilo. Každopádně i tak uvažuji, jestli v Nepomuku nezřídit městskou policii, aby byli strážníci více v terénu vidět. Na druhou stranu to městu přinese další výdaje, které budou chybět jinde...
Město plánuje také zřídit ve městě kamerový systém. Podařilo se Vám na něj získat dotaci? A kolik kamer a kde by měly být instalovány?
Plány sice máme, ale o dotaci jsme nakonec nepožádali, protože jako malé město bychom těžko dokazovali splnění podmínek dotace. Budeme to nejspíše budovat sami z vlastních zdrojů po etapách, ale není to úplná priorita města v tomto volebním období.
Jižní Plzeňsko tradičně obsazuje první místo ve statistice zaměstnanosti v rámci Plzeňského kraje. Jak je to se zaměstnaností přímo v Nepomuku? Jaké jsou zde pro občany pracovní příležitosti? A podařilo se již nalézt potenciální investory do připravené průmyslové zóny?
Samotný Nepomuk a okolí bude v současnosti tu statistiku spíše kazit. V minulosti se zavřela mlékárna, provoz omezuje pekárna a ani většina těch ostatních není úplně bez problémů. Na druhé straně se zde rozšířil počet míst v dřevozpracujícím odvětví. I tak celkově ale počet pracovních míst spíše poklesl. Většina lidí za prací dojíždí (převážně do Plzně). Bohužel blízká budoucnost nevypadá v tomto směru zrovna růžově. A průmyslová zóna? Setrvalý stav. Párkrát v roce se objeví nějaký potenciální investor a hned v úvodu se většinou odmlčí. Jsme pro ně příliš „daleko“ od dálnice, nedostatek kvalifikované prac. síly v jejich oboru apod. Většinu ostatních podmínek si, myslím, máme bezkonkurenčních.
Jak sám uvádíte, když jste v komunálních volbách v roce 2010 kandidoval, měl jste nasazeny růžové brýle. Kritizoval jste tehdejší vedení města, že některé věci řeší pomalu a ne tak, jak by si občané představovali, přičemž jste ale později sám pochopil náročnost a zdlouhavost administrativy. Co konkrétně vám nejvíce znesnadňuje práci a jaké změny v zákonech byste tak uvítal?
Víte, ono snad každý zákon a vyhláška znesnadňuje a prodlužuje řešení toho kterého problému. Řeknu zde třeba příklad. Přijde za mnou občan, že v té a v té ulici by bylo vhodné umístit nějakou dopravní značku... Věc prověřím a zjistím, že je ta značka skutečně potřeba. Občan si myslí, že zvednu telefon a značku někde objednám a za pár dní bude stát na místě. Bohužel, já musím nechat zkreslit jednoduchý projektík, ve spolupráci s odborem dopravy městského úřadu ten zaslat na DIPČR ke schválení, a teprve pak, pokud je stanovisko kladné, mohu značku objednat a umístit. A najednou je z toho třeba ¼ roku, a to občané nechápou, proč to tak trvá. No a pak asi nejvíce prodlužuje (i prodražuje) projekty dnes již nepřehledný zákon o veřejných zakázkách. Jen vybrat zhotovitele i malé stavby se může docela protáhnout. Dnes je povinnost mít hotovou i dokumentaci pro provádění stavby. Úředníci z úřadu se bojí, aby třeba omylem neudělali nějakou chybu při zadávání zakázky, a tak se raději tato práce svěřuje specializovaným firmám, které si za to také nechají náležitě zaplatit. Chápu boj proti korupci, ale ten by měl být spíše prováděn jednoduchou a jasnou legislativou, a ne smrští paragrafů, které jsou každého čtvrt roku novelizovány, a nikdo se tak v zákoně nevyzná, co zrovna platí a co už ne...a každý si ho vykládá po svém.
Radnice investuje do rozvoje města milionové částky, a to bez dluhů, z vlastních naspořených prostředků. V čem spočívá úspěch hospodaření města? Co byste poradil ostatním starostům, kteří řeší opačný problém?
Tak úspěch má 2 roviny. Jednak z předchozího volebního období mělo město nějaké rezervy (za to patří dík i bývalým představitelům města) a jednak jsme se snažili a stále snažíme osekávat běžné mandatorní výdaje, aby toho bylo co nejvíce na investice. Jako příklad můžu uvést sportovní halu města, kde byly roční provozní náklady téměř 1.000.000,- Kč a občané ji využívali zdarma (což zrovna není obvyklé). Několika drobnými zásahy jsme provozní náklady snížili o 1/3 a dále jsme začali za používání sportovní haly vybírat poplatky, takže se objevily i nějaké prostředky na příjmové stránce. Tyto zdroje pak můžeme zase použít na investice do sportovní haly. Podařilo se výrazně ušetřit i na pojištění, elektřině, plynu, telekomunikacích, a mohl bych ve výčtu pokračovat. Zvedli jsme také dlouhá léta nezvedané nájmy a prodejní ceny městských bytů. I tak zůstávají výrazně levnější než v komerční sféře. Zefektivnili jsme údržbu městské zeleně, zbavujeme se nepotřebných nemovitostí, které by pro nás znamenaly zbytečné výdaje. Jsme úspěšní v čerpání dotací. Je toho mnoho – zkrátka snažíme se hospodařit co nejefektivněji, ale i tak je pořád ještě co zlepšovat. Hlavní krédo je, pokud možno netahat do městského hospodaření cizí zdroje (bankovní úvěry apod.).
v Nepomuku leží část města na „církevních“ pozemcích. Jak se tak nyní díváte na schválení tzv. církevních restitucích? Jak konkrétně schválení pomůže městu se zablokovanými pozemky?
Na církevní restituce mám 2 pohledy. Pohled osobní je nesouhlasný, a kdybych měl napsat, proč tomu tak je, popíšu min. 2 stránky. Pak je to pohled starosty, který se snaží, aby se problém s blokací pozemků co nejrychleji vyřešil. Z tohoto pohledu jsem rád, že se konečně něco děje a snad brzy se dočkáme vyřešení. Jeden konkrétní případ je dlouholetý problém se supermarketem NORMA, pozemky Na Kaplance a napojením nemovitosti jednoho z místních občanů na komunikaci. To se snad po mnoha letech konečně vyřeší.
Jak to aktuálně vypadá s budoucností zámku Zelená Hora, sídlem skutečných i televizních černých baronů, a který je stále zamčený? A na co jiného byste občany do města pozval?
Zelená Hora, hlavní turistické lákadlo, je stále uzavřené a asi tomu nejinak bude i v nejbližší době. Velice nás to mrzí, ale bohužel na to město nemá žádný vliv a obec Klášter jakožto vlastník si s tím dle mého názoru příliš hlavu neláme. Každý, kdo do Nepomuka dorazí, určitě najde něco svého. Myslím, že i bez Zelené Hory město a okolí nabízí mnoho zajímavých míst k návštěvě. Stačí navštívit infocentrum na náměstí a pracovnice určitě něco každému doporučí :-)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Kateřina Synková