František Šulc: Problém liberálního voliče ODS

03.05.2014 13:58 | Zprávy

Za několik dnů to bude přesně deset let, kdy Česká republika – z vůle občanů a většiny politických uskupení – vstoupila do Evropské unie. A ke konci května proběhnou již třetí volby do Evropského parlamentu (EP), kterých se mohou voliči v České republice účastnit.

František Šulc: Problém liberálního voliče ODS
Foto: red
Popisek: Logo ODS

Předchozích voleb se účastnil téměř shodný počet voličů (lehce přes 28 procent) a oběma dominovala ODS s více než 30 procenty hlasů (zde jsou data z roku 2004 a z roku 2009).

Už teď – několik týdnů před volbami – je vysoce pravděpodobné, že do třetice se všechno dobré nestane (podle dubnového průzkumu STEM zaměřeného na volební preference voličů má k vítězství nejblíže Hnutí ANO, Občanská demokratická strana by skončila pátá se 7,4 % hlasů). Volby do Evropského parlamentu by pro ODS mohly být nicméně alespoň náznakem zastavení pádu a chytnutí dechu. Rozjíždějící se kampaň příliš optimismu do žil ovšem nevlévá.

Nejsem jejím členem, ale sám sebe označuji za „přirozeného voliče“ ODS (můj táta byl dlouholetým a hodně aktivním členem strany od jejích počátků; nyní by se dal však označit za „zklamaného ex-člena“). Patřím k liberální části pravice, ať už z hlediska ekonomického, svobod či náhledu na stát a jeho fungování. Proč okolí obtěžuji s představováním? Proto, že již po několikáté budu mít zatnuté zuby, když budu dávat svůj hlas kandidátům Občanské demokratické strany do EP. Dříve, než se dostanu k tomu proč, dovolím si několik obecných vět k nadcházejícím volbám.

Dosavadní kampaň je spíše výrazem zoufalosti politických uskupení z toho, že nominují své kandidáty do voleb a musejí se nějak ucházet o přízeň voličů. Není potřeba velkého experta k nabytí dojmu, že přístup politických stran a hnutí je obdobou reklam supermarketů – kupte hezky vypadající produkt a s ním i pseudoštěstí, bez ohledu na to jestli vám skutečně k něčemu bude, či kupte dva v jednom. Nechci vůbec popírat roli marketingu a reklamy útočící na archetypy a kolektivní vědomí v kampaních. Jde mi o něco jiného, o poukázání na bezradnost, jak vlastně k volbám, které jsou o něčem vzdáleném a přesto se sluší, aby byly, přistoupit.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pravybreh.cz

Robert Králíček byl položen dotaz

Pošta

Že je doručování poštou tragické se ví už dlouho. Vy za to kritizujete Rakušana, ale co jste udělali vy, aby česká pošta fungovala líp? Třeba když jste byli ve vládě? Nebo co uděláte, když v ní zas budete? Běžná situace: Zásilka nedoručena, adresát nezastižen, přitom jste doma, ale nikdo se vám neoz...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Zdatní cenzoři - vedení ČT a Bobo ze Stačilo!

12:26 Jiří Paroubek: Zdatní cenzoři - vedení ČT a Bobo ze Stačilo!

Zpravodajství České televize je předmětem velké kritiky významné, čím dál větší části veřejnosti pro…