Jindřich Berounský: Blamáž ministerstva o tom, co chce EU na české železnici

09.12.2016 19:29 | Zprávy

Ministerstvo dopravy a jeho představitelé na veřejnosti, ale i před Vládou České republiky soustavně vytvářejí dojem, že Evropská komise stanovila striktní podmínky, jak má vypadat liberalizace našeho trhu v železniční osobní dopravě.

Jindřich Berounský: Blamáž ministerstva o tom, co chce EU na české železnici
Foto: Hans Štembera
Popisek: Železnice, ilustrační foto

V tomto smyslu byla ministrem dopravy předložena do meziresortního připomínkového řízení „Zpráva o postupu otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících v oblasti dálkové a nadregionální dopravy“, která nejenže zapomněla řešit diskriminaci Českých drah (ČD) s listinnými akciemi ve veřejných soutěžích, ale kormidluje směrem, který se opírá o soukromými dopravci a 1. náměstkem ministra dopravy Tomášem Čočkem vyžádané „jakoby stanovisko Evropské komise“, jehož vznik má velmi zajímavý příběh, ale hlavně vůbec neexistuje relevantní důvod jej aplikovat, ba naopak, hrozí úplný rozklad dopravního systému a českého železničního trhu, kde byla dopuštěna neuvěřitelná forma kanibalismu, vylučující jakýkoliv dopravní systém.

Stále více se ukazuje, že Ministerstvo dopravy s vyprázdněnou dopravní odborností, vedené pouhými politickými proklamacemi a přáními se chce zavděčit soukromým dopravcům, kteří nabídli pomoc s tvorbou „státní dopravní politiky“. Soukromí dopravci vsadili na intenzivní komunikaci s Bruselem, když akcentují politiku Evropské unie, týkající se hospodářské soutěže, která si dala do vínku rovné a spravedlivé podmínky konkurence mezi podniky na vnitřním trhu Evropské unie. Poněkud opomněli politiku s názvem dopravní, která hovoří o konkurenceschopných dopravních systémech, které mají význam pro to, aby byla Evropa schopna obstát v celosvětové soutěži. Výsledkem je jakýsi přípis z 20.července 2016, mající více znaky toho, co „vařili pejsek s kočičkou“, který s nečitelným podpisem vyslal jistý Erich Unterwurzacher pod hlavičkou Evropské komise (EK) a Generálního ředitelství pro regionální a městskou politiku v rámci Operační efektivity a Střední Evropy na Odbor fondů EU Ministerstva dopravy. Na vědomí bylo zároveň zasláno v rámci EK Generálním ředitelstvím Mobilita a doprava, Hospodářská soutěž a Regionální politika. Zatímco už i malé dítě pochopí, že generální ředitelství EK pro regionální a městskou politiku asi není tím kompetentním a směrodatným pro dopravní politiku České republiky a návodem pro otevírání trhu, zajímavý dopis se naopak stal Biblí a zaklínadlem pro Ministerstvo dopravy a jeho podklady včetně intenzivních mediálních výstupů.

A jak je to s jeho relevantností, na to reaguje stanovisko renomovaných advokátních kanceláří a znalců evropského práva, které zní následovně:
„Evropská komise, potažmo její výkonné organizační složky, jako generální ředitelství, je oprávněna členským státům a jejich orgánům ukládat povinnost jen v případech, kdy je k tomu právním předpisem, a to ať už evropského práva, nebo práva členského státu, výslovně zmocněna.
Z formálně-právního hlediska pak žádný z pramenů evropského primárního (SFEU, čl. 244 – 250, čl. 17 Smlouvy o EU) ani sekundárního práva (směrnice, nařízení, sdělení Komise apod.), ani práva České republiky nebo mezinárodních smluv neobsahují ustanovení, které by zakládalo přímou pravomoc Generálního ředitelství EK pro regionální a městskou politiku stanovovat či ukládat instrukce k výkonu činnosti ústředních orgánů státní správy, v tomto případě Ministerstva dopravy ČR, nebo dokonce jeho konkrétního odboru. Předmětný dopis není ani výkonem pravomoci EK dle čl. 13 či 14 jednacího řádu komise (138/2010/EU).
Z kompetenčního a formálně – právního hlediska uvedený dopis závazným není a ani nemůže být.
Po obsahové stránce dopis obsahuje pouze úvahy a názory jednoho z úředníků spadajícího navíc pod jiné ředitelství EK než hospodářskou soutěž nebo dopravu, a to navíc ve formě nezávazných úvah, jak plyne z argumentů slov „přímé zadání zakázky by mělo být možné (pouze za určitých podmínek atd.)“. Dopis tudíž ani neobsahuje žádné závazné, ba dokonce ani výkladové stanovisko komise ve věci přímého zadání či nabídkových řízení v oblasti závazku veřejné služby. Důvodem je totiž to, že žádné takové stanovisko ani obsahovat nemůže a nesmí, protože problematika přípustnosti přímého zadání je řešena již v čl. 5 odst. 6 nařízení 1370/2007/EU, kde jsou jasně stanoveny podmínky, za nichž je přímé zadání možné. Nařízení pak má v oboru působnosti českého práva stejnou právní závaznost jako zákon, neboť je přímo závazné.

Připomeňme si však okolnosti vzniku onoho dopisu, který je zneužíván pro prosazovaní „neviditelné ruky trhu“ na české železnici. Po sérii návštěv a komunikace zástupců soukromých dopravců v Bruselu došlo dne 27. 6. na MD ke skandálnímu jednání soukromých dopravců se zástupkyní EK, které dospělo k dohodě, že vozidla z evropských prostředků mají být pořizována formou centrálního nákupu „státem“ a výkony pro takto nakoupená vozidla se mají soutěžit. Teprve po té následovalo jednání za účasti zástupce ČD, kde předseda řídícího výboru ČD a 1. náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček směroval výstup z jednání ve prospěch požadavků soukromých dopravců. Z EK, avšak nekompetentního generálního ředitelství, následně přišel v červenci dopis, vydávaný za stanovisko, podepsaný 20.7. , který přesně vystihuje to, co chtějí soukromí dopravci, tedy pořizování nových vozidel z dotačních prostředků EU pouze přes státní půjčovnu a využití těchto vozidel pouze na linkách, kde byl dopravce vybrán nabídkovým řízením. Jednání soukromých dopravců a zástupců EK za zavřenými dveřmi lze označit za tzv. pletichu (z jednání neexistuje žádný zápis). Nekompetentní doporučení neobsahuje relevantní legislativní ustanovení, představuje v podstatě MD vyžádanou proklamaci, kde je mj. uvedeno, že přímé zadání by mělo být použito pouze na linkách, kde nabídkové řízení nepřilákalo dostatečný počet uchazečů. Tady je zřejmá účelovost, protože národní i evropská legislativa přímé zadání veřejných služeb na železnici umožňuje včetně tzv. 4. železničního balíčku, resp. žádná platná legislativa při splnění stanovených podmínek přímé zadání nezakazuje. Důkazem toho je, že ministr dopravy realizoval přímé zadání rychlíkové linky R 16 Plzeň – Most soukromému dopravci GW Train Regio, a.s., ignorujíce navíc pro stát následnou výhodnější nabídku jiného dopravce včetně ČD.

Ministerstvo dopravy ČR (MD) svojí záměrnou nečinností ve směru k relevantně rozhodnutému a pod vlivem soukromých dopravců poškozuje Českou republiku (ČR) nerealizováním všech nezbytných a již schválených kroků pro čerpání evropských prostředků, které v případě OPD 2 a vozidel nezačalo čerpat, vedle toho vědomě opomíjí odpovědnost za tvorbu dopravní politiky, ale i práva a povinnosti akcionáře v akciové společnosti ČD podle zákona 77/2002 Sb. Připomeňme si, že stát vykonává práva akcionáře v ČD prostřednictvím řídícího výboru v čele s 1. náměstkem ministra Tomášem Čočkem, který kooperuje se soukromými dopravci a podílel se na vzniku nerelevantního „rádoby doporučení EK“. MD poškozuje záměr ČR, vyjádřený vládními usneseními č. 758/2014 a č. 923/2015. Vedle toho MD v rozporu s §9 zákona 77/2002 Sb. brání tomu, aby státem vlastněná akciová společnost ČD poskytovala přepravní služby, které jsou v souladu s jejím podnikiatelským plánem a obchodním zájmem. Usnesením č. 758/2014 definovala Vláda ČR postup otevírání trhu veřejné osobní železniční dopravy v ČR a usnesením č. 923/2015 postup čerpání dotačních prostředků na nová železniční vozidla pro veřejnou osobní železniční dopravu.

Vládní usnesení č. 758 ze dne 15. září 2014

1. definuje soubor linek (tratí) přímo určených pro nabídkové řízení a přímé zadání (v souladu s platnou legislativou) a dále soubor linek (tratí), u kterých se o způsobu výběru dopravce rozhodne na základě toho, jak dopadnou nabídková řízení souboru linek (tratí) k tomu určených vládním usnesením č. 758/2014

2. určuje, že pro všechny subjekty na dopravním trhu musí být zřejmé, jakým způsobem bude ze strany státu přistoupeno k zadání veřejných služeb na železnici, tedy které služby budou zadávány prostřednictvím nabídkových řízení, a které prostřednictvím přímého zadání

3. říká, že pro všechny subjekty na dopravním trhu musí být v souvislosti s bodem 2. výše zřejmé, jaká je pozice ČD na dopravním trhu a cíle, které by tato státem vlastněná společnost měla naplňovat

4. pro následující období podporuje variantu vlastnictví vozidel dopravcem

5. pro úspěšný průběh nabídkových řízení akcentuje nutnost vyřešení několika zásadních otázek, jako jsou problematika tarifu, jednotného jízdního dokladu, clearingu tržeb, obnovy vozidlového parku a problematika regulačního orgánu pro oblast železniční dopravy

MD nerespektuje ani jeden výše uvedený bod s tím, že v současné době v rámci materiálu Zpráva o postupu otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících v oblasti dálkové a nadregionální dopravy:

a) navrhuje nabídkové řízení na lince, která měla být i v budoucnu určená výhradně pro ČD = bezdůvodně mění vládou schválený záměr na otevírání trhu

b) podporuje centrální nákup vozidel MD = bezdůvodně mění vládou schválený záměr na otevírání trhu

c) nedefinuje, jakým způsobem bude ze strany státu přistoupeno k zadání veřejných služeb na železnici ani pozici ČD na dopravním trhu = nenaplňuje vládou schválený záměr na otevírání trhu

d) nevyřešilo zásadní otázky typu: problematika tarifu, jednotného jízdního dokladu, clearingu tržeb, obnovy vozidlového parku a problematika regulačního orgánu pro oblast železniční dopravy = nenaplňuje vládou schválený záměr na otevírání trhu

Vládní usnesení č. 923 ze dne 11. listopadu 2015

1. schvaluje dokumentaci programu Pořízení a modernizace železničních kolejových vozidel ev. č. 127 65, ukládá MD realizaci tohoto programu a zároveň určuje pro železniční vozidla z dotačních prostředků OPD programového období 2014 – 2020 finanční alokaci ve výši 17,849 mld. Kč

2. stanovuje jako příjemce dotačních prostředků dopravce s licencí dle § 24 zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách ve znění pozdějších předpisů, který k datu vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace má uzavřenu smlouvu o veřejných službách podle zákona o veřejných službách nebo Ministerstvo dopravy nebo kraje jako objednatelé dle § 3 a § 4 zákona o veřejných

3. akceptuje Smlouvu o závazku veřejných služeb uzavřenou formou nabídkového řízení i přímého zadání

MD nerespektuje ani jeden výše uvedený bod s tím, že v současné době v rámci materiálu Zpráva o postupu otevírání trhu veřejných služeb v přepravě cestujících v oblasti dálkové a nadregionální dopravy:

a) doposud nezajistilo 17,849 mld. Kč = nerespektuje záměr vlády pořídit z OPD vozidla v této hodnotě

b) mění možné příjemce definované Programem ev. č. 127 65 = mění bezdůvodně vládou schválené podmínky pro pořizování železničních vozidel z OPD

c) mění možné způsoby uzavření Smluv o závazku veřejných služeb = mění bezdůvodně vládou schválené podmínky pro pořizování železničních vozidel z OPD

Souhrn skandálních pochybení MD v souvislosti se záměrem otevíráním trhu veřejné železniční dorpavy a čerpáním dotačních prostředků EU na železniční kolejová vozidla:

1. MD doposud nevytvořilo nezbytné systémové a legislativní podmínky pro smysluplnou liberalizaci železniční osobní dopravy (Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře (tzv. Regulátor) stále neexistuje; není zajištěn systém tarifní integrace a jednotného jízdního dokladu; neexistuje zúčtovací centru tržeb; není vyřešena problematika tzv. režijního jízdného; není legislativně definován status národního dopravce ČD apod.).

2. MD nevyhodnotilo finanční náročnost, resp. poptávku po obnově kolejových vozidel ještě před schválením OPD, kdy je v současné době v OPD alokováno pouze cca 286,3 mil. € neboli cca 7,7 mld. Kč.

3. MD zjišťovalo požadavky na obnovu vozidel v krajích až dodatečně a od listopadu 2015 ví, že jen poptávka po vozidlech pro regionální dopravu přesahuje 35 mld. Kč. Pro zajištění potřebné alokace však MD doposud neudělalo žádný adekvátní krok (realokaci finančních prostředků OPD s cílem navýšení prostředků pro vozidla, následné odsouhlasení této realokace s NOK-MMR a následné projednání této realokace s EK – toto je jediný správný a logický postup).

4. MD i přes skutečnost, že na vládu předložilo v listopadu 2015 materiál, jehož je garantem, a který určoval na vozidla přes 17,849 mld. Kč, vypisovalo od prosince 2015 až do května 2016 harmonogramy dotačních výzev násobně převyšující doposud schválenou alokaci na mobilní majetek železnic a MD tak do května 2016 nepřiznalo, že vládou schválená částka 17,849 mld. Kč není zajištěna a ve skutečnosti je zajištěno pouze cca 7,7 mld. Kč. MD přes půl roku uvádělo v omyl vládu, krajské objednatele, ale i potenciální příjemce z řad dopravců.

5. MD dlouhodobě poskytuje lživé informace o údajném od počátku uvažovaném využití evropských prostředků pouze pro vozidla nadregionální dopravy. Celou dobu (i ve všech verzích OPD) se hovoří pouze o investicích do dopravního parku osobní žel. dopravy, tedy bez rozlišování vozidel nadregionální a regionální dopravy.

6. Od ledna 2016 začalo MD bez relevantního dokumentu a od něj se odvíjející motivace prosazovat záměr centrální půjčovny vozidel, který poté několikrát a veřejně popřelo, a který de facto znamená obcházení vládního usnesené č. 923/2015.

7. MD si nevyžádalo podklady z jednání zástupců EK se zástupci soukromých dopravců ze dne 27.6.2016, i když toto jednání (bez účasti zástupců MD a ČD) bylo svoláno dodatečně a pouze jeden pracovní den před naplánovaným společným jednáním zástupců EK, soukromých dopravců, MD a ČD a z bezprostředně navazujícího společného jednání zástupců EK, soukromých dopravců, MD a ČD neexistuje žádný oficiální zápis, program ani seznam účastníků.

8. Od léta 2016 se pak MD schovává za toto netransparentní a nerelevantní doporučení nekompetentního orgánu EK, které má zásadním způsobem změnit vládou schválený Program, tedy podmínky pro čerpání dotačních prostředků na vozidla, i když MD nijak neprokázalo závaznost takovéhoto stanoviska. MD se tak nedrželo záměrů schváleného vládou a u EK obhajovalo pouze svůj nový záměr spočívající v centrálním pořizování vozidel a jejich následném pronájmu dopravcům.

9. MD do května 2016 doposud neprovedlo návrh realokace dotačních prostředků OPD s cílem navýšit cca 7,7 mld. Kč na vládou schválených 17,849 mld. Kč a tento záměr realokace s EK vůbec nepředjednalo ani neprojednalo, kdy de facto na nesrovnalosti upozornili až v květnu 2016 sami zástupci EK

EK nebyly poskytnuty všechny potřebné podklady (Program ev. č. 127 65 a návrh realokace dotačních prostředků OPD), na základě kterých by mohla adekvátně posoudit záměr MD, neboli záměr ČR ve věci pořizování železničních vozidel z dotačních prostředků EU.

Skandálním závěrem je, že díky MD nebyla z OPD 2 doposud čerpána ani jedno eoro, resp. koruna do českých kolejových vozidel a údajný Evropou a EK doporučený záměr otevírání trhu, na kterém je nový postoj MD postaven, spolu s vizí státní půjčovny vozidel, která bude poskytovat vozidla dopravcům na vysoutěžené tratě, jsou pouhou blamáží MD, která nemá v Evropě obdoby !!!

Jindřich Berounský
Svaz odborářů služeb a dopravy

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: O skutečných zákonech

13:57 Petr Hampl: O skutečných zákonech

Druhý pohled Petra Hampla