Jindřich Berounský: Ministerstvo dopravy ignoruje kraje a regionální železnici

04.06.2018 15:50 | Zprávy

Kraje již nejsou to, co bývaly. Názor krajů již nemá pro Ministerstvo dopravy ČR (MD) žádnou váhu. MD vyslalo prostřednictvím svého náměstka pro řízení Sekce 1. náměstka Ing. Tomáše Čočka Ph.D. a náměstka pro řízení Sekce dopravní Ing. Ladislava Němce krajům tento jasný signál: „Na váš názor kašleme, nic pro nás neznamená.“

Jindřich Berounský: Ministerstvo dopravy ignoruje kraje a regionální železnici
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak, ilustrační foto

MD se v těžko uvěřitelném procesu, který se táhne již od listopadu 2015, vysmálo krajům. Záležitost slíbených evropských dotací na obnovu vozidel v regionální železniční dopravě  dopadla pro kraje fiaskem a občané v krajích opět ostrouhají. Na nedávném osmém zasedání Monitorovacího výboru operačního programu Doprava sebral předseda tohoto výboru a náměstek ministra dopravy v jedné osobě Ing. Čoček občanům Středočeského kraje a hl. m. Prahy dlouhodobě slibovaných 3,234 mld. Kč, za které se měly nakoupit tolik potřebné nové, bezpečné a vysokokapacitní vlaky. Co na tom, že měl náměstek Čoček, stejně jako všichni členové výboru, k dispozici zásadní a nesouhlasné stanovisko Asociace krajů ČR a Svazu dopravy ČR. Vše proběhlo v duchu hesla strany, která MD ČR řídí: Prostě to uděláme. Milí Pražáci a Středočeši, prostě máte stejně jako obyvatelé dalších krajů smůlu. A to i přesto, že poptávka po železnici v Praze a okolních středočeských sídlech strmě roste a už není co „vytáhnout z křoví“.

Betonová lobby opět zvítězila. Je přece nezbytné budovat novou infrastrukturu a na železnici přidat uživatelsky nepříjemných zábradlí, dlouhých úzkých podchodů a protihlukových stěn, aby nebylo z vlaků vidět. A když už se někde něco povede a je využíváno, nevadí, že po nové infrastruktuře budou jezdit staré vlaky, což nepřinese komfort cestování, a některé ji poměrně rychle zničí. Vždyť o to straně, která MD řídí, jde. Peníze se musejí točit. Čím dříve se infrastruktura zničí, tím dříve ji bude potřeba znovu opravit a může se znovu investovat. A to jakkoliv zbytečně. A pokud se Ti, milý občane, úroveň regionálních vlaků nelíbí, tak jezdi autem! Auty se přece jezdit oplatí. Pohonné hmoty (ne)zdražují, stavební uzávěry silniční provoz (ne)omezují a mosty v Praze prostě (ne)padají. Tak k čemu nové a bezpečnější vlaky?

ANO, celé vedení MD přece maká, nekecá a prostě vše zařídí. Tuto skutečnost jistě podtrhují výsledky v podobě (ne)povedeného tendru na mýto, (ne)zrychlení výstavby dálnic a silnic, (de)stabilizace samotného resortu dopravy v podobě chybějící jakkoli smysluplné koncepce celého dopravní sektoru nebo (ne)utěšené situace okolo technických kontrol apod. Navíc, nejvyšší šéf MD má již nyní stříbrnou medaili za zahřívání ministerské židle jistou

Jenomže, milí Pražáci, Středočeši a obyvatelé dalších krajů, jakkoliv může tento článek vyznívat úsměvně, je situace vážná. Na jedné straně budete zažívat dle MD luxus při cestování ve vlacích dálkové dopravy (ve skutečnosti to s tím luxusem zase tak žhavé není) a na straně druhé budete ve vlacích regionální dopravy i nadále zažívat kvalitu běžnou v minulém století. Mohlo by se zdát, že podle MD je retro v kurzu, ovšem pravdou je, že průměrné stáří železničních vozidel za všechny kraje (bez započtení modernizací) je okolo neuvěřitelných 30 let! Nových vozidel je potřeba opravdu hodně. Celkem kraje potřebují obnovit vozidla za více než 35 mld. Kč, a jejich pořizovací cena není malá.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

Je pro ODS v příštím volebním období přijatelné zvyšovat nám daně?

Politici za STAN totiž opakovaně tvrdí, že bude nutné zvyšovat daně kvůli navýšení peněz na obranu. A já se ptám, zda je jakékoliv další zvýšení, protože daně jste už zvyšovali v tomto období, přijatelné? Nemyslíte, že už takhle jsme na tom mizerně - že je dost velký nepoměř mezi výši platů a tím, c...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Trump, nikoliv Brusel přináší naději

15:57 Jiří Weigl: Trump, nikoliv Brusel přináší naději

Denní glosa Jiřího Weigla