Jindřich Berounský: Služebníci soukromého sektoru na ministerstvu dopravy mají rádi dobrodružství

19.05.2022 9:01 | Komentář

Na Ministerstvu dopravy se odvíjí zajímavá fraška „výběru dopravce“ pro rychlíkovou linku R27 Olomouc – Krnov – Ostrava. Jde v podstatě o pokračování osvědčené hry, prohlášené za výběr dopravce, z let 2018 a 2020. Parametry výběru určuje dopravce Arriva vlaky, s. r. o., takže „výběr toho nejlepšího“ aktuálně čeká na to, až bude mít Arriva opravdu dostatek vozidel třeba začátkem června.

Jindřich Berounský: Služebníci soukromého sektoru na ministerstvu dopravy mají rádi dobrodružství
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlak, ilustrační foto

V roce 2020 bylo již v červnu rozhodnuto o lince R14 Ústí nad Labem – Pardubice – Liberec, kterou nakonec musely České dráhy (ČD) skutečně na konci roku vyklidit Arrivě. I přes skandální nástup Arrivy na předchozí 4 rychlíkové linky, spojený s retro nebo vynechanými vlaky. (Nez)Odpovědní představitelé Ministerstva dopravy, Drážního úřadu, Drážní inspekce i Správy železnic se museli naučit závady nevidět a nesledovat, aby všechno bylo na oko v pořádku. Prostě Potěmkin, aby Arriva mohla jezdit, který trvá dodnes.

V polovině srpna 2020 zčeřila úsměvy ministerských služebníků soukromého sektoru informace Vrchnímu státnímu zastupitelství v Praze i Národní centrále proti organizovanému zločinu, že je vybráno tam, kde by se mělo teprve vybírat a děje se něco nekalého spolu se zajímavou komunikací. To aktéry angažmá Arrivy v čele se sekčním náměstkem ministra dopravy Němcem a ředitelem odboru veřejné dopravy Michalčíkem vyprovokovalo k tomu, že 1. září vyhlásili „rozstřel“ o nejnižší cenu dopravního výkonu a tímto postupem nešlo docílit jiného než potvrzení Arrivy. Jenže přišel rozklad podvodem šokovaných Českých drah a na jejich popud záležitost „výběru“ zkoumal od konce října Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten byl následně osloven i Svazem Odborářů Služeb a Dopravy (SOSaD) dalším podnětem. (více ZDE)

Arriva nakonec smlouvu na linku R14 získala 2 dny před prosincovou změnou jízdního řádu 2020/21 v mimořádné situaci, kde už z logiky měl kvůli ÚOHS nerozhodnutému sporu pokračovat původní dopravce ČD. Nevídaná situace, kdy doslova do posledního dne není jasné, kdo vyjede! V civilizovaném světě nepřijatelné, u nás nová cesta zlepšování veřejné dopravy. Za velmi zajímavých okolností v době nástupu nového předsedy ÚOHS Mlsny, respektive záhy po něm, podepsala zamítnutí rozkladu ČD i podnětu SOSaD místopředsedkyně ÚOHS, odcházející do důchodu. Stanovisko ÚOHS je pak stěžejní pro státní zastupitelství i policejní orgán, kam se kauza dostala, ale z jejich dosavadních výstupů je zřejmé, že do džungle vztahů a legislativy v sektoru železniční dopravy tyto instituce nepronikly. Není se čemu divit, protože doposud se nestačily vypořádat s podvody a korupcí v případě linkové autobusové dopravy v závazku veřejné služby (např. kauza BusLine), kde jde o stamilióny, ale na železnici o řádově jiný level a miliardy.

Analytický tým SOSaD v těchto dnech shromáždil poznatky a hlavně podklady od roku 2016 po současnost, se kterými bude postupně na pokračování seznamovat nového ministra dopravy a veřejnost. Je z nich zřejmý velmi negativní vliv soukromého sektoru a různých druhů vztahů a vazeb na železniční osobní dopravu nejen v závazku veřejné služby. Způsobil ohýbání evropské legislativy, paralyzaci státních orgánů a institucí, které měly být nezávislé. Výsledným efektem jsou rozklad síťovosti železnice, výrazné zhoršení jejích služeb a hlavně skandální zhoršení bezpečnosti. Česká železnice tak zaostává čím dál více za evropskými trendy a dokonce i evropskou legislativou povinnými parametry.

Jindřich Berounský
Svaz Odborářů Služeb a Dopravy

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Kokain, tráva nebo špiritus?

15:49 Jiří Paroubek: Kokain, tráva nebo špiritus?

To už nedávají ani ti největší a nejzaslepenější podporovatelé vlády z řad komentátorů a expertů. Ne…