Ukazatele důvěry v eurozóně i v EU sice v květnu mírně zkorigovaly, nicméně i tak zůstávají výrazně nad dlouhodobým průměrem a dokonce i výše než v úvodu letošního roku. Platí to, jak pro průmysl, stavebnictví i spotřebitelský sentiment. Proto drobný pokles nálad nemá zatím smysl nijak přeceňovat. Ostatně další měkké ukazatele jako PMI za eurozónu nebo německé Ifo dopadly za květen velmi dobře.
Průzkum nálad za květen vyznívá pozitivně i pro českou ekonomiku, která je z pohledu exportu na prosperitě EU bytostně závislá. Na druhou stranu, ne ze všech těchto měkkých dat musíme být a priori nadšení. Podrobný průzkum mezi spotřebiteli totiž začíná naznačovat postupné nasycování evropského automobilového trhu. Ochota pořídit si nový vůz v následujících 12 měsících již dosáhla svého maxima a v řadě zemí už i mírně poklesla.
Na prodejích nových aut to sice zatím vidět není, pomineme-li dubnová čísla vychýlená Velikonocemi, ale dynamika evropského automobilového trhu už zvolňuje. Počítáme proto prozatím se zhruba polovičním přírůstkem oproti loňsku (3-3,5 %), což s ohledem na naplněné kapacity tuzemských výrobců nemusí prozatím v podstatě až tolik znamenat. Automobilový průmysl v tuzemsku o pozici lídra z pohledu významu ani příspěvku k ekonomickému růstu a zaměstnanosti rozhodně letos nepřijde.
Ve hře navíc zůstává doping v podobě levných a dostupných peněz, který vytváří ECB svojí extrémně uvolněnou měnovou politikou. Ostatně ta je jedním z hlavních důvodů oživení trhu spotřebitelských půjček, které je v posledních měsících docela jasně vidět nejenom v Německu, ale i dalších zemích s rostoucí poptávkou po nových autech.
Autor je finanční analytik.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV