Roman Pokorný: Stát se připravuje za české mýto zbytečně vyhodit miliardy

04.04.2017 15:17 | Zprávy

České mýto sice už více jak deset let funguje bez jediného výpadku, celé je ve vlastnictví státu, přesto stát hodlá do mýta investovat díky připravovanému výběrovému řízení na nového provozovatele další stomiliony. A myslí to zcela vážně, když kritéria nového výběrového řízení připravuje přesně tak, aby jim stávající funkční a moderní systém odpovídající plně současným požadavkům EU nemohl vyhovět.

Roman Pokorný: Stát se připravuje za české mýto zbytečně vyhodit miliardy
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Odborníci z ČSSD měli ihned jasno jak to udělat. „Protože kamiony objíždějí dálnice zatížené mýtem po silnicích nižších tříd, zpoplatníme je“. V rozporu se závěry poradenské firmy Deloitte rozhodli, že nově se bude vybírat mýto vedle dálnic i na dalších 900 kilometrů silnic prvních tříd. V České republice nám ale nechybí nový mýtný systém, který zpoplatní každou okresku. Chybí nám dokončená dálniční síť, na které je doprava rychlá, bezpečná, pro lidi pohodlná a pro firmy ekonomická. Otevření dálnice D8 odvedlo přes 70 % nákladních vozidel a autobusů ze silnice první třídy kolem Labe na novou dálnici. Tento příklad, ale i další zkušenosti z desetiletého provozu mýta jasně ukazují, že nákladní dopravci jsou ochotni platit mýtné na kvalitních dálnicích.

Předpoklady, které „odborníkům“ nevyšly. Kraje nechtějí mýtné na silnicích nižších tříd

Zastáncům rozšiřování mýta na silnice nižších tříd tak už zbyl jen názor dopravního experta Jana Birkeho, že: „Čím více bude zpoplatněno silnic první třídy, tím hůře vyhoví těmto požadavkům současný provozovatel českého mýta Kapsch“. A bylo hotovo. Když pak premiér Sobotka začátkem ledna požádal ministra dopravy Ťoka, aby připravované navýšení zpoplatnění silnic o 900 kilometrů, ještě probral s hejtmany na asociaci krajů a číslo ještě případně několikanásobně zvýšil, byl přesvědčen o svém „úspěchu“. Novém miliardovém výběrovém řízení. Od svého tehdy dopravního odborníka, dnes už i volebního manažéra Jana Birkeho měl jasné informace: Kraje budou chtít zpoplatnit ještě více kilometrů silnic první třídy než navrhovaných 900 kilometrů.

Byl to ale úplně špatný odhad. Asociace krajů se kolektivně před několika dny přidala ke kritikům rozšíření mýta na silnice nižších tříd. Nesouhlas s rozšiřováním mýta vyjádřila asociace v dopise ministru dopravy Danu Ťokovi. ČTK to řekla mluvčí Asociace krajů ČR Štěpánka Filipová. Rozšiřování mýta už dříve kritizovali zástupci dopravců a Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

A co vyjednat mír?

V tomto vašem článku - https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Nerudova-STAN-Americky-prezident-Trump-udelal-chybu-770269 tvrdíte, co víc můžeme pro Ukrajinu udělat, ale postrádám v něm jakkoliv zmínku o tom se snažit vyjednat mír. Nebo podle vás je reálné, že Ukrajina Rusko porazí...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Trump, nikoliv Brusel přináší naději

15:57 Jiří Weigl: Trump, nikoliv Brusel přináší naději

Denní glosa Jiřího Weigla