- Ukrajina vede legitimní obrannou válku, v níž je ohroženo její přežití jako nezávislého státu
- Rusko se snaží ochránit své bezpečnostní zájmy ohrožené rozšiřováním Severoatlantické aliance
- Ukrajina má nezadatelné právo bránit svou suverenitu, územní celistvost a státní nezávislost i na bezpečnostní záruky zakotvené v mezinárodních smlouvách
- Ani Ukrajina ani Rusko nemohou vojensky dosáhnout politických cílů, za které bojují
- Zvyšuje se riziko eskalace konfliktu, který může vést až ke skutečnému nebezpečí jaderné války mezi Severoatlantickou aliancí a Ruskem
- Čím déle bude válka pokračovat, tím více si vyžádá lidských obětí a materiálních škod a tím těžší bude dosáhnout trvalého a spravedlivého míru
Mírový proces by se skládal ze tří fází:
I. Fáze – příměří
Po dohodě s oběma bojujícími stranami přijme Rada bezpečnosti OSN v souladu s čl. 24 odst. 1 Charty OSN rezoluci, v níž bude určen harmonogram závazného příměří a diplomatických jednání s cílem ukončit válku na Ukrajině a obnovit mír. Strany konfliktu ukončí všechny nepřátelské akce v den, který určí Rada bezpečnosti OSN. Od tohoto data bude platit příměří bez výjimek a omezení. Od tohoto dne se nebudou Ukrajině dodávat žádné zbraně a střelivo a Rusko také přestane dodávat zbraně a střelivo svým ozbrojeným silám na okupovaných územích. Všechny neregulérní zahraniční síly, vojenští poradci a zpravodajský personál obou bojujících stran se do deseti dnů od začátku příměří stáhnou z ukrajinského území. Rada bezpečnosti OSN může rozhodnout nasadit mírové síly OSN v souladu s kapitolou VII Charty OSN, jejímž úkolem bude dodržovat a prosazovat příměří a bezpečnostní a vojenská opatření dohodnuté mezi stranami konfliktu.
II. fáze – Mírová jednání
Mírová jednání budou zahájena do 15 dnů od začátku příměří. Vláda Slovenské republiky nabízí Bratislavu jako místo pro mírová jednání pod záštitou předsedy vlády Slovenské republiky Roberta Fica jako zprostředkovatele těchto rozhovorů. Současně nabízí území Slovenské republiky, které je křižovatkou západního a východního křesťanství, jako neutrální půdu pro setkání papeže Františka a patriarchy Moskvy a celé Rusy Kirilla I.
Očekává se, že obě strany konfliktu potvrdí své odhodlání jednat s pevným záměrem ukončit válku a snažit se o trvalé mírové vypořádání všech dotčených sporných otázek. Toto vypořádání by se mělo skládat z následujících bodů:
1. Strany konfliktů se zavazují:
f) že vyřeší všechny spory bez použití síly
2.Rusko se zaváže:
a) že stáhne své ozbrojené síly z území Ukrajiny na hranici z 23. února 2022
b) že stáhne své ozbrojené síly na svém území do vzdálenosti nejméně 50 km od ukrajinské hranice
3. Ukrajina se zaváže:
a) že stáhne své ozbrojené síly ze zóny nejméně 50 km od ruských hranic, včetně oblastí Luhanska, Doněcka, Záporožska a Chersonska.
b) že vyhlásí neutralitu jako trvalý status státu a nevstoupí do žádné vojenské aliance včetně NATO
c) že se vzdá vývoje, vlastnictví a rozmístění zbraní hromadného ničení na svém území
d) že odstraní, ukončí a v budoucnu nedovolí trvalé nebo dočasné rozmístění vojenské a zpravodajské infrastruktury cizí moci, včetně ozbrojených sil jiných států
e) že na svém území nedovolí cvičení a manévry zahraničních ozbrojených sil
4. Záruka svrchovanosti a postavení sporných regionů
a) Suverenita, územní celistvost a státní nezávislost Ukrajiny bude zaručena mezinárodní smlouvou uzavřenou s dohodnutými ručitelskými státy
b) Záruky by se nevztahovaly na Krym a regiony Luhanska, Doněcka, Zaporoží a Chersonu v rámci jejich bývalých administrativních hranic.
c) Otázky týkající se Krymu a Sevastopolu budou vyřešené bilaterálními diplomatickými jednáními do 15 let a bez použití vojenské síly.
d) Budoucí status regionů Luhanska, Doněcka, Záporoží a Chersonska bude vyřešen do dvou let od vstupu mírové smlouvy v platnost, a to referendem pod patronátem OBSE a OSN. Všichni občané Ukrajiny, kteří měli k 31. prosinci 2021 trvalé bydliště v těchto regionech, se budou moci zúčastnit referenda. Rusko umožní uprchlíkům návrat do vlasti.
e) Obě strany konfliktu se zaváží uznat výsledky referenda a do konce roku, ve kterém by se referendum konalo, je promítne do své národní legislativy. Pro občany regionů, kteří se rozhodnou zůstat na Ukrajině, zahrne ukrajinská vláda jejich menšinová práva podle evropských standardů do své ústavy, a to do konce roku, v němž se referendum konalo (v souladu s dohodou Minsk II).
(f) Smlouva vstoupí v platnost, pokud obě smluvní strany a dohodnuté ručitelské státy smlouvu podepíší a schválí parlamenty příslušných zemí a pokud Ukrajina zakotví svůj status trvale neutrálního a nezávislého státu do své ústavy.
III. fáze – Nové evropské bezpečnostní a mírové uspořádání
Jsme přesvědčeni, že svoboda, bezpečnost a mír z dlouhodobého hlediska může nejen Ukrajině, ale celé Evropě zaručit jen nové bezpečnostní a mírové uspořádání, v němž budou mít místo všechny evropské země, včetně Ukrajiny a Ruska. Tato nová bezpečnostní architektura by zajistila, aby se už nikdy neopakovalo porušení mezinárodního práva jakýmkoliv smluvním státem, včetně stálých členů Rady bezpečnosti OSN a aby strategická poloha Ukrajiny, nebyla již nikdy více předmětem geopolitického soupeření mezi USA a Ruskem.
Způsob, jak toho lze dosáhnout, je svolání mezinárodní konference ve formátu KBSE, která by vycházela ze závěrů Pařížské charty pro Novou Evropu. Tato historická smlouva, která byla sjednána ihned po skončení studené války, byla postavená na filozofii, že bezpečnost je nedělitelná a není možné posilovat bezpečnost jedněch na úkor druhých. Tento velký pokrok ve vývoji mezinárodních vztahů však byl po rozhodnutí rozšířit NATO opuštěn a zapomenut. Navrhujeme vrátit se k této všestranně prospěšné politice a dále ji rozvíjet s přihlédnutím k současnému bezpečnostnímu a strategickému rámci. Navrhujeme svolat tuto mezinárodní konferenci do jednoho roku poté co mírová smlouva vstoupí v platnost.
Za iniciativu Zjednotení za mier Za iniciativu Mír a spravedlnost
Eduard Chmelár
Iveta Kompišová
Gabriela Rothmayerová
V Bratislavě a Praze, březen 2024
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: PV