ČNB si velmi váží možnosti sdílet zde zkušenosti a názory jiných, a proto se v rámci časových a pracovních možností snaží této příležitosti vždy maximálně využít. Význam tohoto setkání dokumentuje i účast a projev guvernéra Fedu Jeroma Powella.
Zasedání v Jackson Hole umožňuje centrálním bankéřům diskutovat o nastavení měnové politiky a vyjádřit se k výzvám, kterým centrální banky čelí. Kromě toho je zde dán tradičně prostor i prezentaci výzkumných prací akademiků. Ty ne vždy patří k aplikovanému výzkumu a nemusí mít tedy přímé měnověpolitické implikace. Avšak i tak je lze považovat za inspiraci pro centrální banky, protože mohou pomoci pochopit některé trendy v pozorovaných datech anebo ukazují směr, kterým se ubírá akademický výzkum. Na letošním zasedání bylo prezentováno hned několik nových odborných prací, které potvrzují aktuální výzkumné trendy. K těm patří využití velkých souborů mikroekonomických dat (big data) pro panelové regrese a důraz na finanční stabilitu.
Z prezentovaných příspěvků zmíním jen dva okruhy témat diskutovaných v Jackson Hole, které mohou mít implikace pro českou měnovou politiku.
Zlepšuje se transmise měnové politiky?
V posledních letech zaznamenávají vysoký růst internetové prodeje prostřednictvím tzv. e-shopů. Nejedná se přitom jen o spotřební zboží, ale i o potraviny, a dokonce i některé automobilky začaly zvažovat přechod k e-shopům jako prodejní platformě. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) dosáhl v loňském roce podíl tržeb českých e-shopů na celkových maloobchodních tržbách v České republice 10 procent (Obr. 1). Jedná se přitom pouze o české e-shopy, přičemž pravděpodobně výrazně roste také podíl zahraničních internetových obchodů na tuzemském maloobchodě. Podobný „on-line“ vývoj můžeme sledovat i v bankovních službách, kdy je celá řada služeb nabízena na webu. Tato forma nabídky služeb a produktů nejen zvyšuje dostupnost a přehlednost pro zákazníky, ale umožňuje relativně jednoduché srovnání nabídky různých bank. Ve výsledku tak dochází k růstu konkurence.
Je tedy otázkou, jaké implikace mají e-shopy a on-line nabídka služeb a produktů například pro transmisi úrokových sazeb anebo finanční stabilitu. V této souvislosti byly v Jackson Hole prezentovány dvě studie. Vlivem internetových obchodů, tzv. „Amazon efektem“, se zabývá studie Cavallo (2018). Ta na datech z americké ekonomiky ukazuje, že se v důsledku internetových obchodů mění frekvence cenových změn a tím i dynamika inflace. Studie konstatuje, že on-line podoba maloobchodů zvýšila četnost změn cen a zároveň ceny produktů více sjednotila, zejména teritoriálně. Cavallo (2018) na základě toho odvozuje vyšší citlivost cen na náklady nebo na měnový kurz. Ze zvyšující se pružnosti cen pak samozřejmě vyplývá rychlejší transmisní mechanismus.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV