Tejc: Navrhované změny v policii jsou nepromyšlené

23.10.2011 19:33 | Zprávy

Ministerstvo vnitra a vedení policie se nyní zabývají analýzou úspor zpracovanou poradní komisí ministra vnitra, které předsedal bývalý policejní prezident a současný ředitel policie v karlovarském kraji plk. Oldřich Tomášek...

Tejc: Navrhované změny v policii jsou nepromyšlené
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jeroným Tejc

Ministerstvo vnitra a vedení policie se nyní zabývají analýzou úspor zpracovanou poradní komisí ministra vnitra, které předsedal bývalý policejní prezident a současný ředitel policie v karlovarském kraji plk. Oldřich Tomášek. Po prostudování této zprávy musím vyslovit k jejím závěrům řadu připomínek. Nepochybně však tato zpráva usvědčuje z nekoncepčnosti a chybných kroků Ivana Langra, který odstartoval destrukci policie svou „pseudoreformou".

Navržené úspory jsou hrou malých čísel

Úspory navržené komisí jsou jen kosmetické. V žádném případě nemohou dorovnat propady rozpočtu policie způsobené za vlády Petra Nečase. Jen z roku 2010 na rok 2011 došlo k propadu o 8,5 mld. Kč, k roku 2014 to bude propad dokonce o 15 mld. Kč (v každém roce). Očekávaná úspora pro policii ve výši 1,3 miliardy v roce 2012 nemůže tyto výpadky ani zmírnit.

Plánovaná úspora je účetní, nikoliv faktická

V praxi půjde v mnoha navržených případech jen o přesun prostředků z jedné rozpočtové kapitoly do druhé, vše v rámci veřejných rozpočtů. Typickým příkladem je přesun financování znaleckých posudků do rozpočtové kapitoly ministerstva spravedlnosti, zřízení parlamentní stráže místo zajištění ochrany parlamentu policií nebo provoz vrtulníkové služby soukromými subjekty hrazenými z veřejných rozpočtů.

S ohledem na zkušenosti z minulých let je nutno kriticky nahlížet i na podporu tzv. outsourcingu služeb - např. oprav automobilů nebo zajištění stravování. Negativní případy z minulosti jako např. pronájem lázeňských domů nebo prádelny máme všichni ještě v živé paměti.

Navrhované zcivilnění (1042 míst) je velmi rozsáhlé a nemusí v praxi přinést skutečné úspory. Zejména pokud by dosavadní policisté na svých funkcích zůstali jako civilní zaměstnanci a navíc by pobírali výsluhu.

Analýza nijak neřeší skutečnost, že policistu není možné propustit z organizačních důvodů, jen ho zařadit na rok do zálohy za 80% jeho platu. Rušení 1167 policejních míst bez náhrady tak nemusí být vůbec proveditelné bez zvýšených nákladů, se kterými analýza nepracuje.

V analýze je naprosto opomenut problém existence 14ti krajských ředitelství jako organizačních složek státu. Do současné doby stálo vznik 6ti nových krajských ředitelství více jak 700 mil korun. Systém 14ti ekonomicky samostatných složek se tak ukazuje jako naprosto neefektivní a znemožňující jednotné řízení policie. ČSSD je stejně jako v minulosti stoupenkyní modelu policie jako jedné organizační složky.

Slučování útvarů je hloupé a účelové

Policie je už dnes díky krokům předchozích ministrů pravicových vlád v rozkladu. Další organizační a personální změny situaci ještě zhorší. Sloučit např. Národní protidrogovou centrálu (NPC) a Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) je nepřijatelné. Mohlo by tak logicky dojít k odchodu nejzkušenějších policistů a rozpadu funkčních týmů. Potírání drogové kriminality musí mít prioritu vyjádřenou i existencí samostatného a úspěšného útvaru. Už proto, že drogová kriminalita je prvotní nejen u organizovaného zločinu, ale jejím důsledkem je další páchání velké části majetkové trestné činnosti. Podobný experiment, kdy finanční policie byla de facto zrušena tím, že útvar byl včleněn do Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality provedl již Ivan Langer. Důsledky tohoto kroku sklízíme ještě dnes v nedostatečné schopnosti policie zakročit proti kriminalitě bílých límečků. Navíc bych byl velmi nerad, pokud by sloučení útvarů bylo je jen záminkou proto, aby mohlo dojít k personálním změnám na vedoucích postech těchto útvarů. Jan Kubice a Jaroslav Hruška by si tak mohli vyřídit účty se svým nástupcem v ÚOOZ Robertem Šlachtou, který nešetřil po svém nástupu kritikou na práci minulého vedení v čele s Janem Kubicem.

Závěr

Uvedená analýza je podle mne zpracována primárně pohledem krajských ředitelů a nemůže tak být považována za zcela objektivní. I přes všechny připomínky je však možné jednat o jí nastíněných problémech. Mou podporu mají závěry a návrhy týkající se například reformy policejního prezidia či cizinecké policie, stejně jako omezení řídících funkcí v policii nebo zcivilnění některých dalších funkcí.

Vyzývám ministra vnitra Jan Kubice, aby před jakýmikoliv rozhodnutími seznámil s návrhy na změny v Policii ČR Výbor pro obranu a bezpečnost Poslanecké sněmovny. Chaosu a nekoncepčních rozhodnutí již bylo v posledních letech příliš. Žádné další si už policie dovolit nemůže.

Jeroným Tejc, stínový ministr vnitra za ČSSD

Více:
Tejc: Policii a hasičům může chybět až 5 miliard. Kriminalita poroste

##PROFIL 275##


Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vencálek (Zelení): “Žábou na prameni” jsou často právě kraje

22:01 Vencálek (Zelení): “Žábou na prameni” jsou často právě kraje

Komentář na veřejném facebookovém profilu strany k nápadu zrušit ministerstvo školství