Řada ředitelů základních a středních škol si stěžuje na ponížení financí na výukové pomůcky i další činnosti spojené s výukou u tzv. ONIV (prostředků na ostatní neinvestiční výdaje). Někteří musí proto tento deficit zacelovat ponížením některých platových složek pedagogů, jiní škrtají výuku plavání, výlety a podobně. Nicméně ministerstvo školství i někteří zaměstnanci krajských úřadů jsou přesvědčeni, že školy jsou v naprosté pohodě, argumentují navýšením financí oproti roku 2020 o 0,5 miliardy a vyšší podporou digitální výuky. Kdo tedy má, dle vás, vlastně pravdu?
Pedagogická komora už od svého vzniku v roce 2017 upozorňuje na dlouhodobé podfinancování českého školství. To má negativní vliv na kvalitu vzdělávání. Chybí peníze na platy učitelů, pomůcky a učebnice pro žáky i na opravy školních budov nebo rozšiřování kapacit škol pro nové žáky, jejichž počet každoročně roste. V roce 2021 vláda Andreje Babiše konečně navýšila rozpočet na platy pedagogů i na ostatní neinvestiční výdaje. Očekával jsem, že i pro novou vládu bude školství priorita, ale opak je pravdou. Vláda Petra Fialy šetří na našich dětech, tedy na budoucnosti České republiky.
Letošní problém s ONIV ovšem vznikl kvůli něčemu jinému. Vláda vzala skoro miliardu korun veřejným mateřským, základním a středním školám a přesunula tyto peníze do rozpočtů soukromých a církevních škol. Podporu výuky nové informatiky bych s tím nespojoval, protože na tu dosáhne jen 57 procent základních škol a navíc jde o účelově vázané dotace z Národního plánu obnovy, které lze použít jen na nákup počítačové techniky nebo výukových programů. Učebnice nebo pomůcky pro žáky z nich školy pořídit nemohou.
Ředitelé také kritizují způsob financování svých škol, zejména fakt, že v kolonce ONIV jsou jak peníze na školní pomůcky, tak i finance na náhrady za nemocenské nebo povinné pojištění zaměstnanců, což zvláště v covidové době dělá problémy. To je opravdu tak těžké tyto výdaje rozdělit jiným, vhodnějším způsobem?
Hlavním problémem zůstává, že je v této kolonce celkově málo peněz, a to minimálně třikrát méně, než by bylo zapotřebí. Je pravda, že kvůli kovidovým karanténám školy spotřebovaly většinu ONIV na náhrady za prvních 14 dní nemocenské. Ale poslanci schvalovali rozpočet na rok 2022 až v březnu, kdy už všichni věděli, že peněz nebude dost. Už tehdy to mohli napravit. Nyní v říjnu byla druhá šance na dorovnání ONIV alespoň na úroveň roku 2021. Ale poslanci pětikoalice příslušný pozměňovací návrh Zdeňka Kettnera nepodpořili. Asi hlavně proto, že je to opoziční poslanec za SPD. Paradoxní je, že v roce 2019 navrhovali navýšit ONIV lidovci, ale teď obdobný návrh KDU-ČSL nepodpořila… Ředitelé škol jsou kvůli tomu nuceni převádět finance původně určené na odměny pro kvalitní učitele do kolonky ONIV. Jde zhruba o 11 tisíc korun, o které učitelé přijdou. Vrátím se k vaší původní otázce – tím, že stejný koláč nakrájíte jiným způsobem, se víc nenajíte. Rozdělovat jinak stejný objem peněz nepomůže, je třeba rozpočty škol navýšit.
Pravdou je, že žijeme opravdu v těžké době za horentní inflace i energetické krize. Jak by se tedy dalo v současné době ulevit školám, aby však ještě více nekrvácel státní rozpočet? A je to vůbec možné?
Výdaje ze státního rozpočtu jsou otázkou priorit. Máme astronomický deficit. Ale kam tyto peníze navíc jdou? Zadlužit se má smysl, jen pokud danou částku investujete do budoucnosti. To je právě vzdělávání, zdraví nebo infrastruktura. Obávám se, že na těchto věcech se nesmyslně šetří a schodek státního rozpočtu z velké části projídáme. Proč máme inflaci vyšší než ostatní státy Evropské unie? Protože opatření současné vlády jsou neefektivní a inflaci nesnižují. Inflace se počítá na základě cen ve spotřebním koši. Lze s ní bojovat zastropováním cen nebo snížením sazby DPH, ale to Fialova vláda neudělala.
Nynější pětikoalice má ve svém programovém prohlášení klauzuli, že pedagogům zajistí za své vlády platy ve výši 130 procent průměrné české mzdy. Domníváte se, že to bude do konce jejich funkčního období vůbec reálné?
V roce 2021 činily platy učitelů 150 procent vůči stavu roku 2017. Takto to slíbila Babišova vláda ve svém programovém prohlášení, které jako jediná vláda v historii České republiky opravdu splnila. Současná vláda slíbila pedagogickým pracovníkům 130 procent průměrné mzdy v ČR, ale už v tomto roce se vydala opačnou cestou a pro rok 2023 plánuje, že platy pedagogů budou činit pouhých 110 procent průměrné mzdy. Takové byly v roce 2019. Vrátíme se tudíž o 4 roky zpět. Proto nevěřím, že tato vláda svůj slib do konce volebního období splní.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Štěpán