Kolikrát se v novodobé historii stalo, že by policisté zatýkali v nějaké zemi přímo na Úřadu vlády?
Nevím o tom, že by v naší historii někdy policie zatýkala přímo na Úřadu vlády. Ale zadržení nejsou poslanci, nýbrž úředníci a nevztahuje se na ně proto imunita. Policie má právo zadržet kohokoliv, pokud je důvodné podezření ze spáchání trestného činu a to způsobem, jaký uzná za vhodný.
Jak moc jsme se mírou zasažení korupcí nejvyšších pater byrokracie přiblížili Latinské Americe, Africe či Asii?
Latinskou Ameriku, Afriku a Asii neznám natolik, abych se mohl k tamním poměrům vyjadřovat. Navštívil jsem pouze Kubu a krátce také Mexiko, z Afriky znám jen Egypt a z Asie částečně Turecko a Blízký východ. V to nepočítám moji návštěvu Sibiře za studentských let. Korupce existuje všude, vždy byla, je a bude. Vymýtit se nedá. Jde jen o to kanalizovat ji do snesitelných mezí. Připomenul bych slova Antonína Švehly, který razil zásadu: „Nechte je nažrat, ale ať při tom nemlaskají."
Jaký máte pocit z tuzemského zneužívání Vojenského zpravodajství či politického kšeftaření?
Používání vojenské zpravodajské služby ke špehování civilních osob a především k řešení manželských trojúhelníků považuji za skandální. Presumpce neviny se týká jen čistě kriminální roviny, tedy podezření z trestného činu zneužití pravomoci veřejného činitele. Bez ohledu na výsledek trestního řízení je ale třeba, aby se vůči zúčastněným důstojníkům zakročilo kázeňsky. Museli přece vědět, že úkol, který dostali od paní Nagyové, totiž špehovat manželku premiéra, s největší pravděpodobností proto, aby se zjistily kompromitující materiály použitelné při premiérově rozvodu, je neslučitelný nejen se zadáním vojenské zpravodajské služby, ale i se ctí důstojníka. Zde není žádná shovívavost na místě, všichni zúčastnění zasluhují nejpřísnější potrestání, kterým může být jedině propuštění z armády.
Nemůže jít naopak o posilování moci státních zastupitelstev a policejních složek? Nemusíme se bát v tomto smyslu nějakého puče?
Posilování pravomoci státních zástupců a policie se nebojím. Státní zastupitelství má být na výkonné moci nezávislé a proto si ministři či ministerští úředníci nemohou nárokovat žádné výsady pokud jde o jakékoliv vyšetřování.
Myslíte si, že by byly nyní předčasné volby průchodné? V Poslanecké sněmovně je přeci jen dost koaličních politiků a navíc nezávislých, kteří asi po příštích volbách zůstanou doma...
Předčasné volby by byly nejčistším řešením, ale považuji je opravdu za politicky neprůchodné. Příliš mnoho poslanců vládní koalice ví, že se po volbách už do sněmovny nedostanou. Nebudou mít proto zájem zkracovat si mandát.
Jaké řešení by bylo pro nynější patovou situaci nejlepší?
U nás ve skutečnosti žádné skutečně úřednické vlády nemáme, protože Ústava nic podobného nezná. To je rozdíl oproti rakouské ústavě z roku 1867 i československé ústavě z roku 1920. Tam vládu jmenoval císař, respektive prezident, přičemž jím jmenovaný kabinet nemusel žádat poslaneckou sněmovnu o důvěru a nemusel mít proto zajištěnou ve sněmovně většinu. To dnes nejde, protože jakákoliv vláda musí o důvěru žádat. Vláda oborníků při negativním postoji koalice i opozice je neprůchodná. Nedovedu si představit, že by takovýto kabinet jmenovaný Zemanem dostal důvěru. Jako nejpravděpodobnější se mně jeví buď jmenování vlády opírající se o dosavadní koalici, nebo jmenování kabinetu, který nezíská důvěru a bude potom vládnout ve stavu demise.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský