Do jaké míry vnímte strach Němců z imigrantů z muslimských zemí? Změnilo se kvůli tomu něco v Kostnici či okolí města?
To je myslím hodně individuální, ale popsal bych to jako obavy z nepřipravenosti ve společnosti a napětí z očekávaného nevypočitatelného vývoje. V Kostnici a okolí se zatím nezměnilo skoro nic a bude to znít velmi překvapivě, ale zprávy od lidí, kteří se reálně uprchlíky zabývají, hlásí pozitivní zkušenosti. Negativně se vyvinula situace na dvou veřejných místech. V jednom z největších supermarketů a bohužel na nádraží. Ve vestibulu supermarketu se potulují podivně vyhlížející typy lidí, kteří ovšem nemusí mít s uprchlíky vůbec nic společného. Horší je to s nádražím, které bylo vždy dlouho do noci otevřené, zalidněné čekajícími cestujícími. Od období útoků ve Francii je vestibul od šesti odpoledne zavřený a z nádraží se stalo místo pro poflakování podivných typů.
Jak se k tomu staví česká komunita?
Opět jde o velmi individuální záležitost. Ale lze vytipovat dvě zásadní linie. "Staročeši", kteří se k problematice staví odmítavě a jsou rigidní a pak "mladočeši", kteří jsou otevření, s chutí problematiku řešit. Nemohu mluvit za všechny a ani nechci, avšak i v těchto skupinách jsou výjimky. Uvedu jeden půvabný příklad. Jedna letitá krajanka se tajně přiznala, že chodí pomáhat uprchlíkům, ale raději o tom mlčí, protože to prý nemůže před "našimi" říct.
Změnily se v Německu nějak vztahy obyvatelstva k nově přistěhovalým Arabům?
Pojal jste to dost zeširoka. Německo je poměrně velkým a různě společensky a ekonomicky rozvrstveným spolkovým státem. Takhle globálně nemůžu říct nic jiného, než co je známo z oficiálních médií. Opět tady jde o dvě zásadní linie. Západní, která se snaží otevřeně situaci řešit, a východní, která je vcelku odmítavá, až radikální. Ale i tady jsou výjimky.
Někteří Němci hovoří o v podstatě již ustavených chalífátech v určitých spolkových zemích, například v Severním Porýní - Vestfálsku. Co vy na to?
Tak tohle je úplný nesmysl. Tady pracuje neuvěřitelným způsobem manipulativní propaganda na sociálních virtuálních sítích, která zaplaťbůh nefunguje na západní straně. Můžu mluvit za místo, ve kterém žiju, ale i za Severní Porýní - Vestfálsko, kde jsem dlouho žil. Opět uvedu autentický příklad k zamyšlení. Psal se rok 2002 a od přelomového období 1989 sem do té doby přišlo několik milionů lidí z bývalé sovětské zóny. Ti lidé dostali obratem německé občanství a všechny výhody německé sociální sítě. Takže byli jaksi "vstřebáni", prestože měli naprosto stejné problemy, jako dnešní uprchlíci. Jazyková bariéra, pracovní uplatnění, zařazení ve společnosti, náboženská, světonázorová a kulturní odlišnost. Zajímavé je, že tehdy to okolní státy vůbec nezajímalo. Nikdo ty nové obyvatele s obrovitými plastikovými taškami nefotil, nikdo nevydával skandální svědectví. Ještě zajímavejší je, že přesně tito lidé dnes po letech stojí na náměstích pod transparenty hnutí PEGIDA s vlajkami napůl německými a napůl ruskými a protestují proti uprchlíkům. Už leta existují všelijaké modlitebny mennonitů, pravoslavných, baptistů, nových apoštolů a spousty dalších, samozřejmě včetně muslimských. Například v Kostnici je minaret více jak dvacet let naprosto nezávisle na současném dění a nic zvláštního se neděje.
Nebude stát vládu a kancléřku Angelu Merkelovou "vítací postoj", který se stále mírně upravuje směrem k větší kontrole migrantů, nakonec funkce?
Tady nejsem prorokem, možná ano, ale spíš je patrno, že i oponenti nechávají stávající garnituru jaksi "máchat" v louži, protože nikdo nemá kvalitní recept na řešení a nikdo si nechce pálit prsty.
Nemůže z těchto důvodů dojít v Německu k sociálním nepokojům, jakémusi druhu občanské války?
Opět nemůžu prorokovat. Každým dnem se děje cosi nového. Ale interně pojato, tedy pouze v Německu, to asi ne. Problematika je spíš celoevropská, globální, byť Německo stojí v jejím centru.
Jak hodnotíte nevstřícný postoj postsocialistických zemí k imigrantům?
Tak to je téma na psychosociální analýzu nebo sociologickou studii. Je mi z toho smutno a říkám tomu virtuální válka nebo taky válka penzistů. Je patrno, že se za uplynulých šestadvacet let společnost v bývalých zemích takzvaného východního bloku nepropracovala do pozice občanské společnosti. Ale ono je to smutně logické. Těch lidí z totalitní doby, dnešních penzistů, je ještě mnoho a opravdu myslí a jednají tak, jak jim to bylo "vtlučeno" do hlav. Věří, že informace o světě jim byly podány správně a dokonce vědecky a tak stále ovlivňují život svůj a svého okolí. Za promarněných uplynulých šestadvacet let se ve víře v silný stát, průmyslovou revoluci a v závislostech na nich naučili ještě ovládat počítač. Ten jim pootevřel sice okna do světa, ale zároveň plní pofidérní funkci do sebe uzavřeného polosvěta, ve kterém se může konstruovat, manipulovat s informacemi, štvát a vyřizovat si neblahé účty. Ona je to v podstatě jistá forma udavačství. A to je pole působnosti pro mocichtivé šílence, kteří chtějí získat zahořklé měšťáky a snoby - tuto "šedou zónu" - na svou stranu. Jenom z toho, co se mi objeví na obrazovce, je patrno, jak se vaří nestravitelný guláš, míchají fakta a báje či polopravdy, ze kterých přímo páchne tendence a manipulace. K tomu všemu mají různí Drákulové na různých místech světa mocného spojence a tím je strach. Instrument strachu a ani propaganda, že některé skupiny lidí musí být ze světa odstraněny - třídy, rasy, vyznavači jiných naboženství, nevěřící psi a nevím, kdo ještě - nejsou nic nového. To už tady bylo. O to je obludnější, že to stále funguje. Těch starých mocenských triků je samozřejmě více. Problém je právě v tom, jak masa zareaguje. Doufám, že ne jako v letech 1914, 1938, 1948 a 1968. Zaměňovat význam slov svoboda a moc je nebezpečné.
Co soudíte o prezidentu Miloši Zemanovi? Opozice se bije v prsa, že proti němu nyní postaví silného protivníka. Koho byste postavil vy?
To je typický příklad. Produkt prognostického ústavu, který by měl být se svými kolegy už dávno v jiném ústavu, a přesto má zřejmě pořád silné zázemí. Nevím, koho chce opozice postavit, ale z mého pohledu by to měl být chytrý a čestný člověk. Z těchto dvou vlastností vyplývá, že další osobnostní ctnosti v něm budou obsaženy a to je v zastupitelské demokracii nejdůležitejší.
Slyšel jsem nespočet možných úvah. Evropa se změní na území uzavřených enkláv, východní Evropa se odpojí od západní, Evropská unie se rozpadne. Jak uvažujete vy?
Také jsem to slyšel a je možné téměř vše. Myslím si, že vrcholná politická scéna nejen v evropských státech s něčím převratným nepřijde. Celnice, kontroly, ostnaté dráty, kanony, tábory, špiclování všeho druhu a další starobylé prostředky k zamezování svobodného pohybu a svobody vůbec už rezonují. Což nikterak nevadí penzistům a utilitaristům. Oni si na vízum klidně počkají tak, jako kdysi. A navíc, za svobodu si přece nic nekoupíš! A to postihne predevším mladé lidi, zejména studenty. Bohužel se jeví, že to velká část společnosti chce. Záleží právě více než kdy jindy na tom, jak se projeví občané.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský