Do jaké míry vnímte strach Němců z imigrantů z muslimských zemí? Změnilo se kvůli tomu něco v Kostnici či okolí města?
To je myslím hodně individuální, ale popsal bych to jako obavy z nepřipravenosti ve společnosti a napětí z očekávaného nevypočitatelného vývoje. V Kostnici a okolí se zatím nezměnilo skoro nic a bude to znít velmi překvapivě, ale zprávy od lidí, kteří se reálně uprchlíky zabývají, hlásí pozitivní zkušenosti. Negativně se vyvinula situace na dvou veřejných místech. V jednom z největších supermarketů a bohužel na nádraží. Ve vestibulu supermarketu se potulují podivně vyhlížející typy lidí, kteří ovšem nemusí mít s uprchlíky vůbec nic společného. Horší je to s nádražím, které bylo vždy dlouho do noci otevřené, zalidněné čekajícími cestujícími. Od období útoků ve Francii je vestibul od šesti odpoledne zavřený a z nádraží se stalo místo pro poflakování podivných typů.
Jak se k tomu staví česká komunita?
Opět jde o velmi individuální záležitost. Ale lze vytipovat dvě zásadní linie. "Staročeši", kteří se k problematice staví odmítavě a jsou rigidní a pak "mladočeši", kteří jsou otevření, s chutí problematiku řešit. Nemohu mluvit za všechny a ani nechci, avšak i v těchto skupinách jsou výjimky. Uvedu jeden půvabný příklad. Jedna letitá krajanka se tajně přiznala, že chodí pomáhat uprchlíkům, ale raději o tom mlčí, protože to prý nemůže před "našimi" říct.
Změnily se v Německu nějak vztahy obyvatelstva k nově přistěhovalým Arabům?
Pojal jste to dost zeširoka. Německo je poměrně velkým a různě společensky a ekonomicky rozvrstveným spolkovým státem. Takhle globálně nemůžu říct nic jiného, než co je známo z oficiálních médií. Opět tady jde o dvě zásadní linie. Západní, která se snaží otevřeně situaci řešit, a východní, která je vcelku odmítavá, až radikální. Ale i tady jsou výjimky.
Někteří Němci hovoří o v podstatě již ustavených chalífátech v určitých spolkových zemích, například v Severním Porýní - Vestfálsku. Co vy na to?
Tak tohle je úplný nesmysl. Tady pracuje neuvěřitelným způsobem manipulativní propaganda na sociálních virtuálních sítích, která zaplaťbůh nefunguje na západní straně. Můžu mluvit za místo, ve kterém žiju, ale i za Severní Porýní - Vestfálsko, kde jsem dlouho žil. Opět uvedu autentický příklad k zamyšlení. Psal se rok 2002 a od přelomového období 1989 sem do té doby přišlo několik milionů lidí z bývalé sovětské zóny. Ti lidé dostali obratem německé občanství a všechny výhody německé sociální sítě. Takže byli jaksi "vstřebáni", prestože měli naprosto stejné problemy, jako dnešní uprchlíci. Jazyková bariéra, pracovní uplatnění, zařazení ve společnosti, náboženská, světonázorová a kulturní odlišnost. Zajímavé je, že tehdy to okolní státy vůbec nezajímalo. Nikdo ty nové obyvatele s obrovitými plastikovými taškami nefotil, nikdo nevydával skandální svědectví. Ještě zajímavejší je, že přesně tito lidé dnes po letech stojí na náměstích pod transparenty hnutí PEGIDA s vlajkami napůl německými a napůl ruskými a protestují proti uprchlíkům. Už leta existují všelijaké modlitebny mennonitů, pravoslavných, baptistů, nových apoštolů a spousty dalších, samozřejmě včetně muslimských. Například v Kostnici je minaret více jak dvacet let naprosto nezávisle na současném dění a nic zvláštního se neděje.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský