Nový školní rok znamená též najíždění nových „bekovských“ RVP. Jak jsou z vaší zkušenosti učitelé na tyto změny připraveni?
Učitelé jsou podle mé zkušenosti často přetíženi administrativou a stále novými reformami, takže na „bekovské“ RVP (Rámcový vzdělávací program) nejsou dostatečně připraveni. Namísto toho, aby měli prostor věnovat se kvalitní výuce, musejí zvládat změny, které jim stát neustále přidává. Situaci navíc zhoršuje inkluze. Ve velkých třídách s různě znevýhodněnými žáky je příprava i samotná výuka ještě náročnější. SPD dlouhodobě prosazuje, aby se školství vrátilo k praktickým znalostem a dovednostem a aby učitelé měli jasná pravidla, nikoli chaos reforem. Řešením je snížit byrokracii, více zapojit učitele do tvorby osnov a zaměřit se na posílení kvality vzdělávání, nikoliv na experimenty.
Pokud jde o školství, tak politici s oblibou mluví o tom, že musí mladého člověka připravit na moderní svět, omezovat memorování a držet krok s trendy. Premiér Fiala v kampani vykládá, že chce školství pro 21. století. To je hezká fráze, co ale podle vás musí dnešní škola děti naučit, aby ve světě obstály?
Dnešní škola musí děti naučit hlavně číst, psát, počítat a logicky uvažovat. To je základ, bez kterého v životě neobstojí. SPD prosazuje návrat k poctivému vzdělávání místo módních experimentů, které spíše matou, než pomáhají. Důležitá je i finanční a mediální gramotnost, aby se mladí lidé nenechali snadno manipulovat. Velký důraz je třeba dát i na podporu řemesel a praktických oborů, protože právě tam bude v budoucnu největší nedostatek pracovních sil. Řešením je méně ideologie a více kvalitní výuky, která připraví děti pro reálný život.
Mladá generace je oblíbeným cílem politiků, řečnících o udržitelnosti a o tom, jak musíme předat planetu příštím generacím. Do jakého světa podle vás jdou dnešní školáci?

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo