Přes veškerá zlepšení celého odbavovacího systému musejí žadatelé počítat s delším čekáním na chodbách i u přepážek. Využít proto mohou pohodlného internetového objednání i odbavení na přepážkách do dvou hodin v úterý a ve čtvrtek, alternativně i v pátek do dvanácti hodin.
S novou legislativou, která nabyla platnosti v lednu tohoto roku, zajišťuje magistrát města občanské průkazy nejen pro obyvatele města Hradec Králové, ale i pro obyvatele osmdesáti okolních obcí, kde tuto činnost do konce roku 2011 zastávaly tamní matriční úřady. Tato změna přináší tedy větší počet žadatelů o doklady a také delší čekací doby. V současné době odbavuje v úředních hodinách klienty pět plně vybavených kabinek, kde lze na jedné přepážce požádat o cestovní pas i občanský průkaz. Pohodlně v novém elektronickém systému úřednice vygeneruje žádost, pořídí fotografii žadatele a v případě žádosti o cestovní pas i sejme otisky prstů. V souvislosti s přesně stanovenými pravidly na odbavovací kabiny ze strany ministerstva do této chvíle magistrát vynaložil ze svého rozpočtu více než osm set tisíc korun. A to proto, aby klienti mohli být od ledna obslouženi tak, jak vyžaduje zákonná úprava. Navíc aby odbavení bylo maximálně komfortní, byl na oddělení dokladů pořízen nový objednávací systém u vstupu do pravého křídla budovy. K lepší orientaci přispívá i nová přehledná elektronická navigační tabule.
Z důvodu delší odbavovací doby na přepážce a většího zájmu občanů o doklady došlo k rozšíření úředních hodin. „Všem klientům magistrát nabízí možnost využít úterního a čtvrtečního „neúředního dne“, kdy jsou pracovníci standardně k dispozici do dvou hodin odpoledne. V pátek vyjdeme žadatelům vstříc do dvanácté hodiny. Pro ty, kteří jsou v časové tísni, a nemohou na úřadě čekat dlouhou dobu, nebo pro zdravotně postižené občany doporučujeme využít rezervační elektronický systém, který nabízí na měsíc dopředu necelé dvě stovky pevných časových termínů. Nově lze termíny i rušit. Apelujeme na klienty, aby využívali i tuto možnost a termín, který nevyužijí, přenechali dalším zájemcům. Pro postižené a těžce se pohybující občany je tu k dispozici invalidní vozík, včetně bezbariérového přístupu na oddělení dokladů“ vysvětluje výhody správního odboru magistrátu jeho vedoucí Ľudmila Ducháčová. Jelikož se blíží období, ve kterém odbor každoročně zaznamenává velké množství žadatelů o cestovní pas, klientům doporučujeme navštívit magistrát dříve, aby se vyhnuli sezónním frontám. Ty se objevují už začátkem května, před sezonou dovolených. O nový občanský průkaz lze požádat 60 dnů před skončením platnosti toho stávajícího.
„Aby vyřízení žádosti klienta vyhovělo legislativě, je třeba počítat s delším intervalem odbavení. Zatímco dříve byl klient odbaven do pěti minut, nyní se doba odbavení protáhne leckdy až na trojnásobek,“ dodává Ľudmila Ducháčová. Ministerstvo počítačové vybavení nedodá zadarmo a žádat o další počítače může magistrát až v dubnu, přičemž nejsou prozatím známy bližší podrobnosti.
Cestovat se zapsaným dítětem v pase rodiče je možné do 26. června 2012, poté zápisy pozbývají platnost. Pas rodiče zůstává v platnosti do doby v něm vyznačené. Od tohoto data bude muset mít pas již každý občan, který hodlá vycestovat mimo území EU. Pro vycestování do států EU postačí občanský průkaz, který mohou mít i děti před dovršením 15 let.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Hradeckralove.org