Hejtman Vondrák: Vracíme se k placení jízdného, tržby tvoří součást rozpočtu

24.04.2020 19:43 | Zprávy

Také veřejná autobusová doprava v Moravskoslezském kraji se postupně vrací do normálu. Od 25. dubna budou cestující opět nastupovat a vystupovat předními dveřmi a bude je odbavovat řidič. Zároveň stále platí nařízení maximálně dodržovat hygienická opatření chránící před nákazou.

Hejtman Vondrák: Vracíme se k placení jízdného, tržby tvoří součást rozpočtu
Foto: Archiv I.Vondrák
Popisek: Hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák

Kvůli ochraně řidičů zakázal hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák nastupovat a vystupovat do veřejných autobusů předními dveřmi 16. března. Řidiči nesměli cestující ani odbavovat, to znamená, že zhruba 6 týdnů se v autobusech neplatilo jízdné. Kraj zároveň zrušil režim zastávek na znamení.

„Jako jedni z prvních v Česku jsme vytvořili řidičům jakousi ‚ochrannou bublinu‘. Zakázali jsme nástup předními dveřmi, zavedli povinné zakrývání obličeje a další opatření, která snižují riziko šíření viru. Zajistili jsme dezinfekci i první várku roušek a respirátorů pro naše dopravce. Jsme přesvědčeni, že opatření byla správná. Svědčí o tom i fakt, že zatím nemáme potvrzeno ani jedno onemocnění řidiče nebo cestujícího, způsobené přenosem v autobusu,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák s tím, že kraj udělal maximum pro to, aby doprava zůstala zachována a lidé měli možnost jezdit do práce, na nákup či k lékaři. A to v prostředí, které je bezpečné. Stav, kdy se fakticky jezdí zadarmo, však není možné dále udržet.

„Možnost přenosu nákazy v prostředcích veřejné hromadné dopravy jsme opakovaně konzultovali s epidemiology a hygieniky. Shodují se, že za dodržování správných hygienických předpisů je při odbavování cestujících téměř vyloučena. Zásadní pro ochranu řidiče je důkladná hygiena rukou a používání roušek u řidičů i cestujících. Ochranu cestujících pak zajistí dodržování odstupů a důsledná dezinfekce vnitřních prostor autobusů. Proto se vracíme k placení jízdného, stejně jako to už o nějaký ten týden dříve udělala většina ostatních krajů. Kdybychom to neudělali, museli bychom razantně omezit veřejnou dopravu v regionu, znamenalo by to i propouštění u dopravců. Tržby za jízdné ve výši zhruba 400 milionů korun ročně tvoří nedílnou součást rozpočtu kraje, bez nich je současný rozsah veřejné dopravy neudržitelný,“ vysvětlil hejtman Ivo Vondrák.

Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka poděkoval řidičům a cestujícím za práci i ohleduplnost. „Děkuji všem řidičům za vysoké pracovní nasazení v době koronavirové pandemie, díky kterému se mohli občané našeho kraje bez výraznějšího omezení dopravit do zaměstnání, k lékaři, za nákupy. A to i ve chvíli, kdy nebyly k dispozici ochranné pomůcky a nebylo zcela jasné, jak se nový typ koronaviru přenáší a jaké může mít onemocnění covid-19 následky,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka. Ubezpečil, že kraj je i nadále připraven maximálně je chránit. „Umožníme samozřejmě dopravcům provádět změny ve vnitřních prostorách autobusů, instalovat různé fyzické zábrany mezi řidičem a cestujícími a další opatření. Na trhu je již dostatek kvalitních ochranných pomůcek a dezinfekce tak, aby byla zajištěna ochrana řidičů a cestujících podle zákonných norem a doporučení hygieniků. Jsme samozřejmě připraveni akceptovat další rozumné návrhy dopravců nebo řidičů, vedoucí ke zvýšení bezpečnosti,“ vyjmenoval náměstek hejtmana Jakub Unucka. Upozornil, že kraj ale nemůže zcela zakázat platby v hotovosti u řidiče. Připravil však opatření k jejich výraznému omezení.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Stanjura: Reálné mzdy by se měly zvýšit o více než 4 %

22:31 Ministr Stanjura: Reálné mzdy by se měly zvýšit o více než 4 %

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k výhledu do roku 2025.