Jestli sledujete můj profil, tak víte, že připravujeme zcela nový stavební zákon. Pokud se nám podaří prosadit, přinese ohromný impuls pro českou ekonomiku a především zásadní zjednodušení pro občany. A to je důvod, proč Vám vlastně dnes píšu.
Do nového stavebního zákona chceme zabudovat princip jeden úřad, jedno razítko. Tečka, konec! Nechceme zbytečné papírování a nechceme, aby lidé trpěli zbytečnou byrokracií. Spousta lidem se ale tohle nelíbí. Brojí kvůli tomu proti návrhu zákona a tvrdí absolutní nesmysly. Vybral jsem proto tři největší a uvedl věci na pravou míru, jak se mají. Názor, jestli (ne)potřebujeme nový stavební zákon, si udělejte sami po přečtení tohoto jednoho krátkého odstavce z praxe.
Jako dopravák zůstanu u příkladu z oboru, konkrétně se týká rekonstrukce dálnice D1. Jen v jejím případě, kdy se jedná pouze o nabytí právní moci vydaného stavebního povolení, je zdržení v důsledku komplikovaného povolovacího procesu 444 dní. To přináší zdražení výstavby 1 kilometru o cca 10 % původně předpokládané ceny. Na 10 rekonstruovaných úsecích D1 o celkové finanční výši 1,45 miliardy korun ztráta pro státní rozpočet znamená více než 145 milionů korun. Jen zvýšení ceny stavby způsobené zdržením procesu zvýšilo náklady o více než 93 milionů korun.
Opravdu si ještě někdo myslí, že nepotřebujeme rekodifikaci stavebního práva? A podobných příkladů bychom jistě společně našli nespočet…
Tak a tady jsou TŘI NEJČASTĚJŠÍ MÝTY, které se objevují v souvislosti s novým stavebním zákonem.
PAMÁTKÁŘI
Články o tom, že zde bude možné díky rekodifikaci stavebního zákona bourat památky, třeba Karlův most, to jsou absolutní nesmysly. Ale absolutní. Jednak nic takového nové zákony neumožní, navíc památky jsou chráněny zcela jinou legislativou, které se nijak nedotýkáme. Použiji-li tedy jeden z absurdních příkladů, který byl medializován – o zbourání Karlova mostu nerozhoduje MMR, ani stavební úřad, ale památkáři podle své legislativy, na jejímž základě jsou památky chráněny.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Nejen oblast životního prostředí, ale i další dotčené oblasti budou i nadále chráněny a experti v daných oblastí budou součástí rozhodování. Jen se jejich razítko sloučí do jednoho. Odborníci na životní prostředí budou součástí NSU. Obavy jsou tedy nepodložené. Jediné, co tedy bude nové je, že se úředníci mezi sebou budou muset domluvit, pokud budou protichůdné mezi sebou jednotlivé části rozhodnutí, což se nyní často stávalo a celý proces to zablokovalo na měsíce či roky.
JE TO PRO DEVELOPERY
Je to především pro lidi. Tedy i pro developery. A také pro investory silnic a dálnic a železnic a dalších klíčových staveb. Ale především pro lidi. Díky tomu půjde rychleji stavět a opravovat silnice a dálnice. Dělat důležité infrastrukturní stavby. A mnohé jiné. To je zákon, který je zásadní pro celý stát a národ.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV